spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

zo jul 17, 2011 13:02

Ik (Marcel de Roos, Nijmegen) ga ook eens bekijken of het circuit rijden me gaat bevallen. Soort van midlife crisis denk ik, want 41...... :-) Voor mijn dagelijks vervoer rij ik een 156 GTA SW selespeed en dat vind ik toch wat zonde voor op het circuit eerlijk gezegd. Onlags tijdens Italia a Zandvoort binnen 8 rondjes bv de remblokken volledig weggeremd (waren Ferodo 2500s) en op de Ring is het me wat te gevaarlijk zo zonder rolkooi etc. Dus dan maar op zoek naar een racertje met achterwiel aandrijving en niet al teveel pk's en redelijk betaalbaar, voorwaarde: Moest uit Italie komen..... :-)

Ik heb dus afgelopen maand een 75 2.0 TS gekocht die door Ron Simons in 2008 vanuit Zwitserland is geimporteerd en volledig conform RSR specs is opgebouwd. Motor is overigens nog volledig standaard en is er later ingebouwd (130k gedraaid). Ik zal de auto in augustus in mijn bezit hebben en is in eerste instantie met name bedoeld voor trackdays en de Ring, vandaar ook dat ik de auto (voorlopig) graag streetlegal wil houden. Wel ga ik denk ik in nov mijn racelicentie halen. Lijkt me leuk en verstandig om gelijk flink wat rondjes te maken op een circuit.

Verder zal 10 aug mijn "vuurdoop" plaatsvinden op Zolder, vervolgens 4 sep meerijden op Viva Italia in de zgn sportklasse en dat geldt ook voor het weekend van Spettacolo op Zandvoort. Las wel dat je dan ook een setje normale cq regenbanden bij je moet hebben. Er liggen momenteel semi slicks van Michelin onder. Hopelijk accepteert men dat ook..... :-) Zo niet wie heeft er nog 15 inch velgen/banden liggen?

Indien er mensen zijn die meer weten of ik de auto bv kan onderbrengen in een stichting en dan vanuit mijn eigen bedrijf dat kan sponsoren dan verneem ik dat graag. Zit een prive kant aan wellicht... :-)

Auto moet nog even worden overgespoten, lak is belabberd, en hopelijk lukt dat nog voor 4 sep. Anders doen we dat maar in de winter. Verder wat kleine herstelpunten maar de auto is verder prima in orde. Simpel helmsetje gekocht en mocht het allemaal bevallen dan kijken we daarna wel eens verder wat er gedaan kan worden om dat oude hok (1989) verder te optimaliseren. Denk dat ik me eerst maar eens richt op mijn eigen rijgedrag te verbeteren..... :-)

Indien er mensen zijn met tips tav de 75 etc. dan hou ik me aanbevolen. Heb al een en ander uitgezocht hier op het forum. Leuk om mee te lezen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

zo jul 17, 2011 16:55

Hallo Marcel,

Welkom.
Michelin semi slicks lijken mij geen probleem. Mits in goede staat natuurlijk. Zullen ook op een natte meer grip hebben dan een straatband. Of het moet echt met bakken uit de hemel komen maar dan nog.
Overspuiten? Weet niet hoe slecht de lak is maar ik zou er geen haast mee hebben. Beter je geld bewaren voor de onverwachte kostenposten en gewenste verbeteringen die ongetwijfeld gaan komen. En afwachten hoe het bevalt natuurlijk.
Tenzij je gelijk bedrijfsnaam op je auto wilt hebben. Dat wil je natuurlijk niet op een lelijk hok.
Als opwarmer voor een racecursus en om de kans op nodeloze schades op het circuit en de nordschleiffe flink wat te verkleinen kan ik je dit van ganserharte aanbevelen:

http://www.raceschool.nl/pdt_rac_drift_powerslide.php

Is erg leerzaam en vooral leuk. Bovendien rijd er dan ook eens een alfa rond ipv alleen beamers.

Als dat goed gaat en bevalt kan je ook hier heen:

http://www.driftdagen.nl/nl/index.html

Nog veel leuker.

Voor de nordschleiffe is een cursus bij RS ook een goed idee. Voor zover je dat niet al een keer gedaan hebt. Echt kennen leer je de ring pas door heel veel rijden maar bij die cursus krijg je in ieder geval alle aandachtspunten te horen en alle "standaard" gevaarlijk punten.
Weet niet hoe het op het moment zit met cursussen op de ring ivm jurische touwtrekkerij met de nieuwe eingenaars van de ring.

Groeten,
DJ

Gebruikersavatar
Slinger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 567
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 16:36
Locatie: Alkmaar

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

zo jul 17, 2011 23:04

Kijk i.p.v. spuiten ook eens naar het zogenaamde "wrappen".
Is meteen makkelijk met bedrijfsnaam bestickering.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

ma jul 18, 2011 08:51

Het spuiten kost me niks.... behalve de verf... :D Er moet alleen wat tijd zijn dus vandaar de vraag of het kan in augustus. Laat denk ik alleen de buitenkant overspuiten, binnenkant vind ik wat minder nodig en bovendien boeit me dat amper.... Daarna pas de stickers erover heen uiteraard.

Ik had ook al gekeken naar zon drift dagje op Lelystad. Kost wel een setje banden achter gok ik...dus moet dan nog ff ergens 2 oude bandjes vinden die eronder kunnen voor die dag.

Inderdaad goed plan om via Ron Simons zon instructie te volgen voor de Ring. Ga ik zeker doen, denk wel volgend jaar dan gezien mijn agenda. Dan heb ik ook al wat meer ervaring met het rijden in de auto op wat overzichtelijkere banen als bv Zolder, Assen en Zandvoort. Die ken ik bovendien ook al een beetje door het rijden met andere auto's op die circuits.

Waar kan ik eigenlijk regelment 75 cup vinden? Kan ik er wellicht beetje rekening mee houden mbt wijzigingen aan de auto zodat de auto daar altijd nog aan kan meeoden zonder al teveel gedoe... :-)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

ma jul 18, 2011 09:13

Driften moet je inderdaad met setje oude achterbanden doen. Zonde van goede banden. Baan word over het algemeen goed nat gehouden maar dan nog.
Setje goedkope achterbanden/wielen is zo te vinden. Van 156 past alleen is naafgat iets te klein. Dus iets ruimen of spacertje er tussen.
Zolang je niet een band per ongeluk echt sloopt kan je met een TS'je lang driften met een setje hard opgepompte versleten banden.
Wel een beetje je verstand erbij houden trouwens om de aandrijflijn beetje te ontzien.

\en zoals al min of meer gezegd houd rekening met een flinke post onvoorzien. :twisted: :lol:

En de goedkoopste en leukste manier om sneller te worden is vooral heel veel rijden en niet te veel aan de auto pielen.
Tenzij dat laatste ook de helft van je lol is natuurlijk.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

ma jul 18, 2011 13:33

En het 75 TS cup regelement kan je hier vinden:

http://www.squadra-italia.eu/

Gr DJ

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

Re: RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 13, 2011 11:47

En het 75 TS cup regelement kan je hier vinden:

http://www.squadra-italia.eu/

Gr DJ
Bedankt. Lastig te bereiken die site maar inmiddels geprint om rekening me te houden met eventuele aanpassingen.

Afg week voor het eerst met de auto op het circuit gereden. 2x een uurtje op Zolder. Voordat ik begon alles goed nagekeken en vastgezet en rustig begonnen met rondjes 2.24 en later zon 2.15.

Temperatuur vd remmen liep op naar 410 graden. Wel wat hoog en pedaal moest ook steeds dieper worden ingetrapt. Blokken, pagid oranje voor/blauw achter waren voor met zon 25% afgenomen na bijna 50 rondjes. Rubberen leidingen maar vervangen door rvs en tevens wat extra koeling zien te vinden want als de snelheid verder omhoog gaat zal de remmerij het nog wat zwaarder krijgen lijkt me.

Bamdenspanning had ik op 2.1 staan en liep voor op naar zon 2.5. Temp in de banden voor zon 60 graden en achter 10 graden minder, ah oppervlak dus in de band zon 5 graden lager denk ik. Begon wel iets te glijden voor zo af en toe. Wellicht ietsje minder druk erin?

Verder zat spruitstuk los, verloor zelfs een moer, en is de koude luchtaanzuiging nog niet in orde. Acceleratie was erg matig. Eens goed nakijken wat daar de oorzaak van is want kost flink tijd die eenvoudig is te winnen op de baan lijkt me.

Voor de rest prima. Geen verbruik van vloeistoffen en de motor geen slag verkeerd. Bak hield het ook prima.

Erg leuk om te doen en ook om zo tussen die vlotte Porsches rond te tuffen. Op naar viva italia voor de volgende testrondjes om te zien of de aanpassingen het gewenste effect hebben.

Chevron
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr sep 15, 2006 09:17

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 13, 2011 12:17

Misschien vind je het ook leuk om eens een slalom te doen, veel plezier voor weinig geld!

www.wimedo.nl

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

Re: RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 12:10

En het 75 TS cup regelement kan je hier vinden:

http://www.squadra-italia.eu/

Gr DJ
Mag je bandjes voor in de regen ook 195-50 eronder zetten?

Zie dat menigeen de deuren achter helemaal leeg heeft gehaald. Is dat te doen zodat ik de deur bv nog via een hendel ( tijdelijk geplaatst) kan openen ivm apk?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 12:55

En het 75 TS cup regelement kan je hier vinden:
http://www.squadra-italia.eu/
Gr DJ
Mag je bandjes voor in de regen ook 195-50 eronder zetten?
Zie dat menigeen de deuren achter helemaal leeg heeft gehaald. Is dat te doen zodat ik de deur bv nog via een hendel ( tijdelijk geplaatst) kan openen ivm apk?
Ik dacht dat 195-50 mag, maar ik zou het even met de Cup organisatie checken.
achterdeuren kan je nog openen nadat je ze leegzaagt door een tie-wrap door het oogje van het slot te doen, dan zijn ze van binnenuit te openen wat idd een APK eis is.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 13:14

195-50 mag ook inderdaad, ook op droog! Regelement moet even geupdate worden op de SI site, is nog van 2010... Wijzigingen t.ov. 2010: Regenbanden zijn toegestaan, eindoverbrenging versn.bak is vrij. De rest is gelijk gebleven.

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

Re: RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 14:53

195-50 mag ook inderdaad, ook op droog! Regelement moet even geupdate worden op de SI site, is nog van 2010... Wijzigingen t.ov. 2010: Regenbanden zijn toegestaan, eindoverbrenging versn.bak is vrij. De rest is gelijk gebleven.
Ok top, bedankt! Zal ze ff bestellen dan...:)

Weet je toevallig ook hoe het zit met deuropeners voor en achter ivm apk? Achter heb vd alfetta voor apk en voor zit nu echte hendels maar dan sterk ingekort nu... Te scherp eigenlijk.. Lussen ook toegestaan met apk...?? Vrees van niet eigenlijk...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 15:27

In de APK eisen staat niks over HOE de deuren de openen zijn, ALS ze maar te openen zijn. Dus een touwtje (vaak in n racer) is goed.
Overigens kan de TS cup nog goedkoper door van de Toyo of te stappen, ik heb nu Federal banden voor 80 per stuk incl in 195 50. Toyo is flink prijzig geworden de laatste tijd.
Wellicht gewoon straatlegale semislicks voorschrijven, is makkelijk te controleren en laat het aan de deelnemer om de beste deal te vinden?
Grt Pieter
SCARB # 4710

spidertjuh
Member
Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 17:06
Locatie: Nijmegen

Re: RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 16:42

In de APK eisen staat niks over HOE de deuren de openen zijn, ALS ze maar te openen zijn. Dus een touwtje (vaak in n racer) is goed.
Overigens kan de TS cup nog goedkoper door van de Toyo of te stappen, ik heb nu Federal banden voor 80 per stuk incl in 195 50. Toyo is flink prijzig geworden de laatste tijd.
Wellicht gewoon straatlegale semislicks voorschrijven, is makkelijk te controleren en laat het aan de deelnemer om de beste deal te vinden?
Grt Pieter
Ahhh kijk dat valt dus mee met de deuren. Moet
Komende winter maar ff gedaan worden dan.

Ik zou dat vd banden ondersteunen. Wellicht beperken tot bv 3 of 5 types want er zijn nog wel wat verschillen te vinden tussen de bandjes maar scheelt idd stuk geld. Is 195 vlotter dan 205? Zou me niks verbazen eigenlijk.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: AR 75 TS RSR streetlegal racer gekocht

za aug 20, 2011 17:13

In theorie zou je met 195 iets minder grip moeten hebben op droog maar je hebt ook weer minder rolweerstand en minder frontaal oppervlak. In praktijk maakt het in rondetijd niks uit, heb laatst in Assen ook 195 getest en dat ging prima. 195 is in de regen beter als 205. Maar voor echt grip in de regen moet je toch serieuze regenbandjes hebben, dan doen die Toyo`s niet meer mee.

Terug naar “Racen - Algemeen”