Pagina 1 van 7

75ts Cup in 2012

Geplaatst: vr okt 14, 2011 22:15
door Pietro Originale
In dit topic was de discussie al een beetje op gang gekomen: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=57637. Wat doen we volgend jaar? Richard heeft al een beetje te kennen gegeven dat hij de uitdaging mist, de enige gevechten in de cup heeft hij met Marc gehad. Ikzelf heb dit jaar wel wat leuke gevechten gehad met Jan-Hein en Marcel/Eric, maar nadat ik begin dit jaar progressie boekte, heb ik die lijn niet kunnen doorzetten. Puur gebrek aan ervaring denk ikzelf, die 2:10 komt er wel, maar niet snel genoeg. Als je kijkt naar het startveld, dan staan Rogier, Eric/Marcel, Jan-Hein en ik gebroederlijk achteraan bij de start. Omdat er best wel een performance-gat zit met de rest van het veld, zijn we qua strijd op elkaar aangewezen.

Wat voor mij nu speelt, is dat mijn motor kapot-stuk is :cry: Wanneer straks het blok open ligt, is er natuurlijk de kans om naast het blokje op te frissen ook andere zaken beet te pakken. Als er ook wat meer vermogen uitgepeuterd wordt, is de kans groter dat je ook eens wat makkelijker naar voren kan strijden. Maar dan zeg ik natuurlijk wel de TS cup vaarwel...

Wat ik mij afvraag, is wie er volgend jaar in de cup willen/gaan rijden? Voor het seizoen leken er nog twee auto's bij te komen (de oude auto van Richard en die van 't Licht), maar die heb ik nog niet gezien.

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 00:50
door B-lex
Hey Pieter,

mijn eerste vraag waar jij misschien wel antwoord op kunt geven:

Wanneer doe je mee? als je 1 tot 2x een race rijd voor de gezelligheid, of dien je gewoon permanent aanwezig te zijn en te rijden als er een race is? Als dit zo is, gaat het voor mij sowieso al niet.

Vraag 2;
Op wat voor budget moet je rekenen voor bijvoorbeeld wel een heel seizoen?
Dit gaat dus over de banden bijv, en andere slijtage gevoelige onderdelen, maw, wat waren jullie kwijt afgelopen seizoen om het goed draaiend te houden?

Verder hoop ik begin 2012 mijn licentie te behalen, en dan eens verder kijken.


Grtz, Alex

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 08:10
door Pietro Originale
Niks moet, alles mag ;-) er zijn zat mensen die af en toe een race overslaan.

Per jaar betaal je je inschrijving bij de KNAF (licentie) en de DNRT. Bedragen weet ik ff niet uit mijn hoofd.
Per racedag betaal je 240 euro inschrijfgeld en 10 euro huur van de transponder. Een pitbox kost 100 euro, maar die kan je met zijn drieën delen. Per racedag verbruik je zo'n 40-60 liter brandstof.

Een setje Toyo's gaat meestal een seizoen mee, alhoewel ik eerste seizoen te weinig camber had en ze daardoor eerder versleten waren. Remblokken en schijven gaan iets korter mee. En je moet natuurlijk rekening houden met onvoorziene posten: ik ben aan mijn 2e bak toe en nu moet dus mijn motor beetgepakt worden.

Doe je zelf je service, doe je zelf je vervoer? Dat zijn ook aardige kostenposten.

Ik denk dat ik (even los van heel kostbare reparaties) op de 5-6000 euro terechtkom. Maar ik service de auto niet zelf, dus daar zit wel een winstpakker als je het zelf doet. Stel het niet te rooskleurig voor: racen is een dure sport en het pakt altijd duurder uit dan je van tevoren inschat. Maar het is zoooo leuk :wink:

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 08:51
door spidertjuh
Goed iniatief om eens te inventariseren of er nog leven in de brouwerij te krijgen is. Medio nov dit jaar ga ik ook kijken of ik een racelicentie binnen kan halen.... :-) Dan mag ik iig starten in 2012.

Achteraan rijden vind ik helemaal niet zon bezwaar maar het moeten dan wel een aantal autos zijn waar we mee rijden. 4 is inderdaad wat weinig. Wat mij betreft zouden ook Alfetta's en Giulietta's mee mogen rijden in een soort van Transaxle cup. Technisch allemaal zeer vergelijkbaar.

Verder ben ik ook zeer benieuwd wat de kosten zijn en hoe de mensen dit financieren. Ik wil zelf eigenlijk een stichting/raceteam starten met een paar auto's zodat het vwbt sponsoring etc. ook aantrekkelijker wordt.

Technische ondersteuning zit daar dan ook bij en dat scheelt mensen wellicht een paar centen tov het volledig uitbesteden waarbij vermoed ik alle uurtjes afgetikt moeten worden. Dan kunnen we ook wat regelen tav vervoer, inkoop onderdelen etc. etc. Scheelt allemaal weer.

Zou fijn zijn als er mensen zijn die kunnen aangeven hoe zij een en ander ingeregeld hebben.

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 10:51
door Het-Licht
Hoewel ik hier eigenlijk niets te zoeken heb omdat ik geen race licentie heb (was van plan om er 1 afgelopen winter te halen maar er kwam een huis tussen)zou ik toch wat toe willen voegen aan deze discussie. Het is zomaar een idee wat ik kreeg toen ik 2 weken geleden met een engelsman sprak bij de Nurburgring. In engeland heb je ook een leuke alfa raceklasse, namelijk de 2.0 16v klasse. Deze kerel reed daarin mee met een 145 QV. Wat houd het in :
Elke Alfa is toegestaan, mits deze een standaard 2.0 16v TS motor heeft. Verdere beperkingen zijn standaard remmen (blokken vrij) en 15" velgen (banden vrij) en vering vrij. Dit is het ongeveer in grote lijnen. Dat houd dus in dat er nogal wat auto's mee mogen doen, namelijk de 145/146, 155, 147, 156 en zelfs de 166 (al denk ik dat de laatste gewicht technisch niet geheel practisch is... :lol: ) Misschien maakt dit de instap in het SI wat lager. Techniek is toegankelijker, als je wat stuk hebt staan er op de sloop 10 op een rij en de aanschaf van een harde auto kost ook de wereld niet (afgezien van de 147). Ook de wegliggings verschillen tussen de 145/146/155 en de 147/156 blijken in de praktijk mee te vallen, volgens de kerel die ik sprak is hij met zijn 145 op bepaalde banen zelfs in het voordeel op de jongere auto's.

Ideetje voor de toekomst ?

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 11:02
door Michel75
Ik heb dit jaar nog elk evenement meegedaan en mijn huishoudboekje goed bijgehouden.
Zit nu op € 4150,- aan kosten. Ik regel alles zelf, onderhoud, transport e.d.

Re: RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 11:37
door Pietro Originale
In engeland heb je ook een leuke alfa raceklasse, namelijk de 2.0 16v klasse. Deze kerel reed daarin mee met een 145 QV. Wat houd het in :
Elke Alfa is toegestaan, mits deze een standaard 2.0 16v TS motor heeft. Verdere beperkingen zijn standaard remmen (blokken vrij) en 15" velgen (banden vrij) en vering vrij. Dit is het ongeveer in grote lijnen. Dat houd dus in dat er nogal wat auto's mee mogen doen, namelijk de 145/146, 155, 147, 156 en zelfs de 166 (al denk ik dat de laatste gewicht technisch niet geheel practisch is... :lol: )
Dat is de H&S Corse Cup ;-)

Re: RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 12:16
door Alfa Nord
Hoewel ik hier eigenlijk niets te zoeken heb omdat ik geen race licentie heb (was van plan om er 1 afgelopen winter te halen maar er kwam een huis tussen)zou ik toch wat toe willen voegen aan deze discussie. Het is zomaar een idee wat ik kreeg toen ik 2 weken geleden met een engelsman sprak bij de Nurburgring. In engeland heb je ook een leuke alfa raceklasse, namelijk de 2.0 16v klasse. Deze kerel reed daarin mee met een 145 QV. Wat houd het in :
Elke Alfa is toegestaan, mits deze een standaard 2.0 16v TS motor heeft. Verdere beperkingen zijn standaard remmen (blokken vrij) en 15" velgen (banden vrij) en vering vrij. Dit is het ongeveer in grote lijnen. Dat houd dus in dat er nogal wat auto's mee mogen doen, namelijk de 145/146, 155, 147, 156 en zelfs de 166 (al denk ik dat de laatste gewicht technisch niet geheel practisch is... :lol: ) Misschien maakt dit de instap in het SI wat lager. Techniek is toegankelijker, als je wat stuk hebt staan er op de sloop 10 op een rij en de aanschaf van een harde auto kost ook de wereld niet (afgezien van de 147). Ook de wegliggings verschillen tussen de 145/146/155 en de 147/156 blijken in de praktijk mee te vallen, volgens de kerel die ik sprak is hij met zijn 145 op bepaalde banen zelfs in het voordeel op de jongere auto's.

Ideetje voor de toekomst ?
Dat is misschien best leuk maar dat gaat alleen op voor mensen die met een voorwielaandrijver willen racen. Veel mensen willen dat bewust niet en dan blijft er weinig keus over. En de regels van die Engelse klasse zijn ook weer veel te vaag, banden vrij betekend al snel 2 seconden winst tussen het ene of andere setje banden, ophanging idem. En als er geen gewichtslimiet is is het einde helemaal zoek. Gaat niet werken als je een echte Cup klasse wilt.

Re: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 12:26
door Alfa Nord
Wat ik mij afvraag, is wie er volgend jaar in de cup willen/gaan rijden? Voor het seizoen leken er nog twee auto's bij te komen (de oude auto van Richard en die van 't Licht), maar die heb ik nog niet gezien.[/quote]

Mijn oude auto zou komend jaar wel eens mee kunnen doen, die jongens zijn al een paar keer op een HARC dag geweest en dat ging goed. Komende winter licentie halen en dan moeten ze mee kunnen doen. De jongen waar ik die gele TS voor heb klaar gemaakt (Bram) heeft ook plannen om mee te gaan doen. Maar goed, het blijft koffiedik kijken voorlopig natuurlijk. En zoals ik al eerder zei er moet natuurlijk wel concurrentie zijn. Ik denk niet dat Marc nog een jaartje TS Cup gaat doen gezien zijn vele motorische problemen dit seizoen?

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 17:10
door Pietro Originale
We gaan gewoon met strafgewichten werken, dan hebben we een betere kans tegen Richard en Marc :lol:

Re: RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: za okt 15, 2011 20:12
door Het-Licht
In engeland heb je ook een leuke alfa raceklasse, namelijk de 2.0 16v klasse. Deze kerel reed daarin mee met een 145 QV. Wat houd het in :
Elke Alfa is toegestaan, mits deze een standaard 2.0 16v TS motor heeft. Verdere beperkingen zijn standaard remmen (blokken vrij) en 15" velgen (banden vrij) en vering vrij. Dit is het ongeveer in grote lijnen. Dat houd dus in dat er nogal wat auto's mee mogen doen, namelijk de 145/146, 155, 147, 156 en zelfs de 166 (al denk ik dat de laatste gewicht technisch niet geheel practisch is... :lol: )
Dat is de H&S Corse Cup ;-)
Ben ik niet met je eens, die rijden allemaal met niet bepaald standaard motoren, als je met een standaard 2.0 16v rijdt komt wat dat betreft de boel wat dichter bij elkaar.
Dat is misschien best leuk maar dat gaat alleen op voor mensen die met een voorwielaandrijver willen racen. Veel mensen willen dat bewust niet en dan blijft er weinig keus over. En de regels van die Engelse klasse zijn ook weer veel te vaag, banden vrij betekend al snel 2 seconden winst tussen het ene of andere setje banden, ophanging idem. En als er geen gewichtslimiet is is het einde helemaal zoek. Gaat niet werken als je een echte Cup klasse wilt.
Wat betreft de voorwiel aandrijving heb je zeker een punt. Ieder zijn voorkeur. Ik zal eens aan die engelsman vragen wat nu precies die regels zijn, maar dit is wat ik er van begreep zo in de gauwigheid. Je kan natuurlijk wat regels houden dat bijvoorbeeld het standaard glas en het volledige dash erin moet blijven.

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: zo okt 16, 2011 13:48
door Het-Licht
Even wat gegoogled en dit is wat ik vond Alfaracer.com :
During 2005 it became clear that there was a need for the Alfa Romeo Championship to return to its low-budget roots. For the 2006 season we decided to offer competitors the opportunity to compete with a car using current mechanical components – engine, transmission, suspension – and to prepare it for racing at a more reasonable cost. In particular, this meant the need to eliminate expensive engine work by restricting all modifications from strictly Standard specification. Legality would be monitored by the use of a single rolling road appointed by the Championship.

All cars in the new class would be those using the 2 litre 16v in-line four cylinder engine to be found in the 156 and this was initially the most popular model. However, the class is also open to the 145, 146, 147, 155, GTV and Spider thus offering a wide appeal and the usual variety that has characterised the Alfa Championship since it started in 1982. The 145 Cloverleaf emerged as a very competitive proposition at the end of 2006, taking the class and championship title in 2007 with a 147as class runner-up.

We believe that cars in the new class will have a long “shelf life”. This is important to the amateur racer who does not necessarily wish to build a new car every year. As it becomes more difficult, for example, to find parts for the 33, the current popularity of Class D will switch to Class E and the long-term security of the Championship will be preserved. In 2007 the number of cars contesting the class doubled and we are expecting to have at least 15 racing regularly in 2009, making E perhaps the biggest class in the Championship. As in the other production classes, TOYO Proxes R888 control tyres will be used with a single size specified - 195/50/R15.
Verder even wat regels nagezocht :

Koets : Moet standaard blijven, incl. glas en al het paneelwerk. Doorlassen mag wel. Standaard dash moet erin blijven maar kachel mag eruit. Minumum bodemvrijheid is 4 cm.
Motor : Moet volledig standaard zijn. Balansassen moeten erin blijven zitten, maar mogen afgekoppeld worden. Inlaat moet standaard maar mag ander filter hebben. Uitlaat is vanaf spruitstuk vrij, spruitstuk mag van elke willekeurige TS 16v zijn (dit i.v.m. de kats op het spruitstuk van de latere versies). ECU moet standaard maar mag andere software hebben.
Bak : Alles standaard 2 liter, koppeling vrij, standaard vliegwiel. Geen LSD. Selespeed toegestaan.
Vering : Moet standaard type zijn, dus geen schroefsets. Veren vrij, dempers mogen enkelvoudig verstelbaar zijn en geen externe reservoirs. De rest van de wielophanging moet standaard zijn, incl bussen/rubbers. Stabistangen standaard. Max 3 graden camber.
Remmen : Standaard behalve slangen, blokken en vloeistof. ABS werkend.
Wielen : Vrij mits 15" en 7J.
Banden : Toyo R888 195-50-15.
Minimum gewicht : 147/155/156/166/GTV/Spider 1180 KG. 145/146 1160 KG. Allen raceklaar incl. rijder.

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: zo okt 16, 2011 17:56
door Pietro Originale
Leuk, maar de TS cup is natuurlijk ook in die geest. Probleem blijft dat je eerst genoeg mensen moet zien te vinden die in een bepaalde cup willen gaan rijden.

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: zo okt 16, 2011 18:56
door Het-Licht
Zeker, maar ik denk dat die engelse opzet wat vriendelijker voor de beurs is en wat laagdrempeliger i.v.m. de wat gangbaardere techniek. Ook de verkrijgbaarheid van onderdelen is makkelijker denk ik, loop een willekeurige sloop op en en er staat zat spul voor reserve onderdelen. Voor een 75 TS is dat allemaal wat lastiger.

Voor de rest hou ik nu mijn mond want ik heb geen licentie en ga die ook niet op korte termijn halen. Ik heb dit even neergezet omdat ik toen ik hoorde over deze klasse ik het wel wat vond voor het SI...

RE: 75ts Cup in 2012

Geplaatst: ma okt 17, 2011 08:25
door vV
klasse nummer zoveel bedenken gaat niet meer rijders trekken.
SI regelementen zijn zo vrij als wat, maar niemand is verplicht ook alle ruimte daarvan te gebruiken. Er zijn meerdere mensen die low budget (voorzover dat bestaat in de racerij) rijden.
Men kan nu ook gewoon een standaard 145 of 155 pakken en zorgen dat ie aan de veiligheidsvoorwaarden voldoet, en ook nog competitie op de baan hebben.

Grootste probleem wat er denk ik is, is dat er heel veel sleutelaars zijn met een auto die in principe zo mee zou kunnen doen, maar waar men de tijd besteed een nog grotere remmmen (die misschien niet eens nnodig zijn..), nog meer pk`s, wielophangingsmodificaties etc , in plaats van gewoon lekker te gaan rijden en gaandeweg de auto te verbeteren gelijk opgaande met de rijervaring. En dan zijn de veranderingen die misschien nodig zijn niet die mega grote remmen (die overkill blijken en alleen maar extra onafgeweerd gewicht vertegenwoordigen...) maar juist kleine wijzigingen aan wielstand en bandendruk om ineens secondes tijdwinst te boeken. Zonder redelijke ervaring gaan rijden met een mega kanon heeft denk ik toch al niet zoveel zin.