Als je wilt spelen met de temperatuursverhoging, om de drukverhoging daarbij te weten te komen, kun je spreadsheet gebruiken, dat ik destijds speciaal voor races gemaakt heb.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21128
deze link lijdt naar mijn publieke map van skydrive/hotmail. met ergens in het midden "dubbeledruktempV3.1" is de nederlande versie voor bar en graden celcius.
Het gaat uit van geen uitzetting van de band door de hogere druk, wat vast wel iets het geval zal zijn.
Het geeft aan wat je koud moet vullen onder de nieuwe omstandigheden, om warm op de zelfde druk uit te komen als onder normale omstandigheden van 45 gr C in de band warm en 18 gr C koud, maar is te veranderen, en normale buitenluchtdruk.
In deel een kun je met de formule die de bandenfabrikanten in Europa al tientalle jaren gebruiken, en in Amerika sinds 2006 ook voor gewone en reinforced/XL banden, om de adviesdrukken uit te rekenen voor auto's, de benodigde druk uitrekenen. In deel 2 kun je dan zien hoe je koud moet vullen. In deel 3 kun je globaal inschatten wat de temperatuur in de band is , aan de hand van de koude druk en warme druk.
Dit alles theorie , de berekeningen kloppen, maar er is altijd afwijking in de meting , zelfs een ge-eikte drukmeter heeft zijn afwijking.
Om te gebruiken , moet je de spreadsheets eerst Downloaden , door op de regel te klikken , maar niet op de naam . Dan in de rechterbalk op downloaden. Na download, en evt viruscheck, openen in Excell of compatible programma. Druk je verkeerd, dan zal het spreadsheet geopend worden in de browser, maar die geeft foutmelding, kan niet overweg met dingen die ik in de meeste gebruikt heb. Dan bovenaan terug naar skydrive, en opnieuw proberen. Overkomt me zelf ook nog steeds geregeld.
Voor de drukberekening moet je met deze banden met hun lage hoogte/breedte verhouding ( Aspect Ratio) een beetje oppassen.
Mijn verdenking is namelijk dat de maximum load van dit soort banden, die ook uitgerekent wordt met een formule, om enkele redenen verkeerd gaat, en dus eigenlijk lager moet zijn om natuurkundig niet tot bandschade te lijden. Ga daarom maar uit van de maximum druk, zoals die op de band staat, en niet de referentiedruk ( gewone banden ref 2,5 bar en XL 2,9 of 3bar) , om zo veiligheid in te bouwen.
Comfort en grip is dan niet optimaal, maar er zal geen schade aan de banden optreden. Dit is niet vanwege de drukberekening, maar dit soort banden heb je niet voor het comfort en grip, maar voor de looks.
In de map "All about tire-pressure" die ik speciaal opgezet heb voor mijn maildiscussie met een Amerikaanse ingenieur J.C.Daws, die een andere formule gepresenteerd heeft in een artikel, en deze vergelijkt met de bestaande macht-formule en zijn verschillend gebruikte machten in Europa en Amerika, staat zelfs mijn eigen universele formule, met uitleg.