Hoofdstuk 2: Bak revisie
Mijn brave straatbak is na twee seizoenen hard aan een opknapbeurt toe; luid gekraak in alle versnellingen en een vier en vijf die nauwelijks meer willen…
Bak van twee jaar geleden geleden openmaken, nieuwe synchro's er in zetten, en de grote wisseltruc met schakelringen. Bijzonder prettig dat TS bakken zoveel op 105 bakken lijken, met een groot voordeel; de tandwielen zitten bij een TS bak niet op de as geperst, maar gewoon los erop geschoven. Geen ellende met poelietrekkers dus!
TS internals:
Kakelverse synchro's:
De werking van de synchromesh blijft me verbazen… waarom heeft dat T-stukje zoveel speling?
Zo zien gare " dog teeth" er uit. Links is nog slechter dan rechts… Doordat de tanden worden opgestuikt door het "poetsen" worden de toch al kale synchro ringen steeds verder naar binnen gedrukt, waardoor ze minder werken, waardoor er nog meer gepoetst wordt… etc
Probleem bij de eerste versnelling: als enige heeft deze een afwijkende constructie voor de synchromesh; een veer voor demping. Deze veer steunt af (via een los vulplaatje) op een nokje. Zie rode cirkel:
Nokje was dus gebroken

Gelukkig ken ik iemand die heel goed kan TIG lassen… maar wat een prut-constructie…
The finished article: