Eric
Advanced Member
Advanced Member

Het TS Cup wintertopic

wo dec 04, 2013 16:17

Heren TS Cuppers, wat gaat er zoal geklust worden teneinde die felbegeerde titel in 2014 binnen te slepen?
Veel modificaties? Of helemaal niets? Hierbij een topic om de donkere winter door te komen, en het TS vuurtje een beetje te laten doorsmeulen…

Ik trap af... :)

Afgelopen winter ging vooral over gewichtsbesparing, deze winter wordt onderstel het hoofdgerecht (samen met remmen en bak…)

Hoofdstuk 1: Achter-as
Maanden geleden al begonnen met doorzetten van achter-as op 3 graden camber en half graadje per wiel toespoor…

Afbeelding
Achter-as op geleende operatie tafel van Dr. TurboMarc

Afbeelding
Ingeslepen, doorgezet en stalen wig erin

Afbeelding
The finished product: afgelast, en extra strip eroverheen voor meer sterkte
SCARB 00694

GTIm
Full Member
Full Member

RE: Het TS Cup wintertopic

wo dec 04, 2013 18:10

Verzet dan ook direct je aansluiting voor je Wattstangen. Je kunt em omflippen maar ik meen dat in het midden van de as ideaal is ... (let hierbij op de sterkte!). Kijk ook even naar de gaten waar je Dempers in bevestigd worden. Ik moest dat opvullen met een teflon ring maar als je op voorhand het gat kunt verkleinen naar de diameter van je aansluitbout van de Demper, dan zit dat lekker strak, eventueel met een kleinere teflon busje of zo.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

wo dec 04, 2013 18:16

Ik heb al een gecamberde achteras, voor volgend seizoen staat oplossen van het opgetreden onderstuur in de planning. Tips zijn welkom!

O, en een beetje gewichtsbesparing, haakse slijper in de achterdeuren en zo...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

JGA
Member
Member

wo dec 04, 2013 22:16

Elmer en ik hebben 'm vandaag netjes gewassen.
Vergeet je transponder niet.

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo dec 04, 2013 22:26

Mooie voorzet voor een off-topic inkoppertje... :biggrin:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

JGA
Member
Member

wo dec 04, 2013 22:37

Ha! Fijn dat jij die bij deze alvast gekilled hebt! :?

Maar verder gaan wij niks doen aan de 75 deze winter dus. Eerst maar eens zelf wat harder gaan rijden.
Vergeet je transponder niet.

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Het TS Cup wintertopic

wo dec 04, 2013 22:44

Mooie voorzet voor een off-topic inkoppertje... :biggrin:
:jumping:
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

GTIm
Full Member
Full Member

wo dec 04, 2013 22:56

@Pietro, neem aan dat je de Camber op de voorwielen hebt aangepast en het zooitje verlaagd, let je ook op Caster! Let dan vooral op Camber verloop bij verdraaiing van je voorwielen. Heb je het niet goed gedaan dan kan dat van positief naar negatief, andersom of juist veel meer positief worden, afhankelijk van de stand van draagarmen en hoever je verlaagd hebt. Zou je trouwens ook aan slijtage van je banden moeten kunnen zien! Zorg ook dat je wieldruk weet, Je kunt links en rechts even hoog zetten maar dat is geen garantie dat het goed staat, dus op de weegschalen! Zet bij het uitwegen ook gewicht in de rijdersstoel en doe wat benzine in de tank! Heb je de wagen vierkant uitgewogen [achter zal lichter zijn] en je behoud onderstuur met de 3 a 4 graden Camber voorop [Caster weet ik even niet maar moet zo min mogelijk verloop op je Camber hebben bij draaien], dan kun je achter iets hoger zetten zodat wat meer gewicht en dus wieldruk, naar voren gaat.

Als je standaard Draagarmen hebt zou ik de wagen niet te laag zetten, anders komen de draagarmen onder teveel hoek te staan. Horizontaal is het beste maar dat gaat niets worden met de standaard draagarmen. Volgens mij is bij normaal straatgebruik er al een beetje hoek in het geheel. Zet de demping ook niet te hard, meeste willen de wagen keihard zetten maar een beetje vergeeflijkheid kan geen kwaad, zeker als je curbs wilt pakken!

Hoop dat je er wat aan hebt ....

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 05, 2013 06:36

Dank je Tim, daar heb ik zeker wat aan. Banden voor slijten aan de binnenkant, maar wel veel sneller sinds de gecamberde as eronder zit. De auto is uitgewogen, maar zonder mij erin...
Eat My Rust Racing

GTIm
Full Member
Full Member

do dec 05, 2013 11:24

Camber op het rechte stuk is aardig omdat je minder vrijving hebt maar het gaat er uiteindelijk om dat je grip in de bochten hebt! Onderstuur kun je op meerdere manieren oplossen, ook met rijstijl! BV in mijn voorwiel aangedreven 147 rij ik andere lijnen dan met de achterwiel aangedreven wagens en ook het aanremmen doe je anders. Ik probeer dan bij het ingaan van de langzame bocht door te remmen (de bocht inremmen zodat de kont om komt). Dat heeft ook te maken met de karakteristiek van de koppelmotor en de voorzorg om je voorbanden niet op te vreten. Nu met de Bertone moet ik mezelf weer een andere rijstijl aanleren wat meer op de drift berekend is maar dat zal je met een 75 weer niet zo extreem kunnen doen. Driften is leuk maar als de wagen teveel uitbreekt is het enkel vrijving en tijdverlies.(en spectakel voor het publiek maar je wint er niets mee) Belangrijkste is om de rol in de wagen te houden en dus snelheid ....

Op mijn 147 kwamen we er achter dat de voorwiel camber van 4 graden naar meer dan 6 graden verliep met het indraaien van het stuur. Hierdoor kreeg ik in de bochten massa's grip maar ook teveel slijtage. Met je onderstuur verhaal zou ik verwachten dat de voorbanden teveel in de bochten op het middenvlak of zelfs de buitenkant zou leunen. Weet je wat je banden spanning is bij koud en op bedrijfstemperatuur? Welke banden gebruik je? Zijn je banden oud/veel gebruikt? Zorg ervoor dat je compressor van tijd tot tijd ontvocht wordt! Waterdamp in je banden geeft meer uitzetting en kan de banden dan te hard zetten tijdens het rijden. Banden die vaak warm/koud worden verliezen hun eigenschappen of als ze oud zijn, waardoor ze hard worden en steeds minder grip krijgen. Het is geen makkelijk verhaal en er is niet een kant en klare oplossing voor, vaak wat proberen en kijken hoe het reageerd. Denk dat belangrijk is dat je een goede "nul" afstelling zet op je wagen wat afhankelijk is van alles wat op en aan je wagen zit, dus wat pietje doet hoeft niet hetzefde te werken bij klaasje! De wagens zijn niet hetzelfde en de rijder ook niet !

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 05, 2013 16:01

Lijnen heb ik aangepast, maar ik merk dat ik bijvoorbeeld in de Tarzan en Audi S toch nog lang(er) moet wachten voor ik op het gas kan. Banden waren idd niet fris, maar heb ik er veel sneller doorheen gejaagd dan ik gewend was.
Eat My Rust Racing

Eric
Advanced Member
Advanced Member

do dec 05, 2013 21:12

Hoi Tim,

Goeie info!
Over de Watt stangen achter: Marc heeft de wyber inderdaad omgeflipt, maar die auto staat ook wel heel laag. Mijn TS wordt niet zo laag; draag armen voor zijn inderdaad nog origineel.
Het is uiteindelijk toch de bedoeling dat die Watt stangen zoveel mogelijk parallel met de achter as liggen; op die manier wordt de zijwaartse beweging van de achter as het best in bedwang gehouden.
Als de auto weer op z'n veren staat wil ik eens kijken of ik de mountpoints van de Watt stangen aan de koets niet een paar cm omhoog kan brengen.

Uitwegen gaat zeker gebeuren, als de geheime wapens zijn geïnstalleerd (meer hierover later….)

Pieter, heb jij met 4 graden camber slijtage aan de binnenkant? Ik heb met 3 graden slijtage (oververhitting) aan de buitenkant van het loopvlak ….
SCARB 00694

GTIm
Full Member
Full Member

vr dec 06, 2013 10:35

Voor de aansluiting van de Watt stangen had ik de constructie waar de uiteinden aangesloten zitten versterkt met driehoeken.De Wattstangen zelf zijn makkelijk instelbaar te maken met buizen en uniballs, dan kan je de achteras nog wat uitlijnen! Tevens had ik een buis naar boven naar de rolkooi! mijn hele achteras hing aan de kooi! Trouwens, let er ook op dat bij de voor-stabi op de bevestigingspunten ook versterkt zijn zodat daar geen beweging in kan zitten. Het was er nooit op gemaakt om starre stabi´s op aan te sluiten. En als je dan toch bezig bent, de kokerbalk waar je onderste draagarmen op aan worden gesloten van onderen open slijpen en er een passende vierkante buis in lassen tot aan het punt waar normaal je veerstangen gemonteerd zitten. Let er dan wel op dat je een busje tussen de aansluitgaten last zodat de bevestiging stevig aangeschroefd kan worden. Een gat op grootte van de bout die er door heen gaat en de andere ter grootte van de bus zodat je dat kun vastlassen en overtollig materiaal wegslijpen! Onderstel en wegligging is de basis van je Auto. Je kunt een geweldige motor er in hebben liggen maar als je de bocht niet om kunt komen heb je er niets aan en is de lol er ook snel vanaf .....

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 06, 2013 12:17

Eric en Pieter, verschil kan komen door verkeerd ingestelde sporing. (misschien sporen jullie allebei niet... :mrgreen: )
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Eric
Advanced Member
Advanced Member

za dec 07, 2013 12:50

Hoofdstuk 2: Bak revisie

Mijn brave straatbak is na twee seizoenen hard aan een opknapbeurt toe; luid gekraak in alle versnellingen en een vier en vijf die nauwelijks meer willen…

Bak van twee jaar geleden geleden openmaken, nieuwe synchro's er in zetten, en de grote wisseltruc met schakelringen. Bijzonder prettig dat TS bakken zoveel op 105 bakken lijken, met een groot voordeel; de tandwielen zitten bij een TS bak niet op de as geperst, maar gewoon los erop geschoven. Geen ellende met poelietrekkers dus!

TS internals:
Afbeelding
Afbeelding

Kakelverse synchro's:
Afbeelding

De werking van de synchromesh blijft me verbazen… waarom heeft dat T-stukje zoveel speling?
Afbeelding

Zo zien gare " dog teeth" er uit. Links is nog slechter dan rechts… Doordat de tanden worden opgestuikt door het "poetsen" worden de toch al kale synchro ringen steeds verder naar binnen gedrukt, waardoor ze minder werken, waardoor er nog meer gepoetst wordt… etc
Afbeelding

Probleem bij de eerste versnelling: als enige heeft deze een afwijkende constructie voor de synchromesh; een veer voor demping. Deze veer steunt af (via een los vulplaatje) op een nokje. Zie rode cirkel:
Afbeelding

Nokje was dus gebroken :-(
Gelukkig ken ik iemand die heel goed kan TIG lassen… maar wat een prut-constructie…
Afbeelding

The finished article:
Afbeelding
SCARB 00694

Terug naar “Racen - Algemeen”