Pagina 1 van 8
twinspark cup
Geplaatst: zo apr 27, 2014 21:47
door Rcc
Hier ook al bekend ? Wie doen er mee ?
www.twinsparkcup.nl
RE: twinspark cup
Geplaatst: zo apr 27, 2014 23:30
door GTA287PK
nog nooit van gehoord, tot nu toe. "Cup"racen heeft beslist zijn charme(s), maar van 1180 kg/standaard tor/géén stabi (??)/géén sperdiff (helemáál op FWD's..) word ik niet echt enthousiast... Ik snap de gedachte, competitie is leuk, maar er mag toch ook wel een beetje tempo inzitten ??
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 06:53
door Pietro Originale
Het is een leuk concept voor een instapklasse. En racen met weinig vermogen kan leuk zijn, kijk maar naar de Volvo's.
Maar kijk naar de 75TSCup: het heeft lang geduurd voordat er een kritische massa aan auto's was. Vorig seizoen waren we een paar keer met zijn zessen, maar veel meer is er nooit tegelijk op de baan geweest: panne, geen geld, andere verplichtingen, etc... Misschien moeten de mensen van HS het goede voorbeeld geven en hun snelle bolides aan de kant zetten en zelf met een TS Cup gaan rijden. Dan staan er gelijk drie auto's op de baan.
En alhoewel we allemaal weten dat 8 mille een realistisch bedrag is als je een auto laat bouwen, denk ik dat de meeste mensen er voor zullen kiezen om zelf een auto op te bouwen. Om er onder de streep achter te komen dat je uiteindelijk bijna net zoveel geld bent, maar dan is de pijn voor jezelf en het thuisfront wat uitgesmeerd
Duidelijkheid over waar er gereden wordt, lijkt mij ook wel van belang. Qua inschrijfgeld zit er nogal wat verschil tussen een DNRT en een Challenge race.
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 08:59
door GTA287PK
ehhh: "vanaf" prijs Pieter ! Zal wel met het model te maken hebben ?! En mbt de bouwkosten: ach, als je een fatsoenlijke donor/(ex)straatauto hebt, twee rechterhanden hebt én de hele hap standaard moet blijven, kun je 'm m.i. beter (lees voordeliger) zelf bouwen. De kooi zul je moeten laten lassen/plaatsen, maar een interieurtje demonteren/remblokkies wisselen en een stoel plaatsen zullen de meeste mensen nog wel een keer spits krijgen toch ?
Klasse/inschrijfgeld is een goed punt, en "even" een race doen in Engeland is ook easier said than done, qua tijd/organisatorisch, lijkt me. En mensen die eenmaal gewend zijn aan 2 minuten (Zandvoort-tijd) zie ik echt geen 10, 15 seconden langzamer gaan rijden. (kom er maar in Niels !!

) Technisch vergelijkbaar/low budget prima, maar een paar andere bussen/rubbers, een fatsoenlijke stabi (al dan niet voorgeschreven/voor iedereen gelijk) en een sper kosten je de kop toch ook niet ? Maakt het rijden toch weer nét wat interessanter.
Blijft dat ik het op zich een leuk idee/initiatief vind (er zal een soort van "marktonderzoek" aan vooraf zijn gegaan ??), ik hoop uiteráárd dat het een succes wordt, en het zal vervolgens voor een x-aantal nieuwe rijders ook een kwestie van tijd zijn dat ze het beu worden gelapt te worden door zo'n ouwe 105 of een kwieke 75. Doorstromen dan maar naar zo'n kar, met simpelweg méér rijders krijg je "automatisch" meer strijd !
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 09:50
door GTIm
Wel weer goed voor de verkoop van mijn 156 Cup Racert ....

RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 10:15
door GTA287PK
Jouw 156 zou vervolgens mit zwei finger in die Nase de illegaliteitsprijs winnen, óf je moet 'm schandálig zwaar gaan de-tunen...
soort van héél errug jammer & zonde !!
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 10:37
door Rcc
Voor mij is dit echt interessant. Rij momenteel erg veel trackdays met mijn honda en Licentie staat einde van dit jaar op de planning.
En dan maar eens een 156 bouwen. Want zelf bouwen is toch het leukste vind ik. Ben alleen wel benieuwd hoeveel er aan de start zullen staan en hoe de kalender is. Ik las dat er ook veel interesse in het buitenland was en er dus ook rijders uit duitsland en engeland aan de start zullen staan.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen

RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 11:15
door GTA287PK
Het mooie is natuurlijk wel, voor geïnteresseerden zoals jij, dat je rustig een auto in elkaar kunt knutselen zonder "zeker" te moeten zijn van voldoende deelnemers, dat kip-of-ei verhaal waar elke nieuwe klasse mee te maken heeft. Ook al zou je de enige zijn (kan ik me ook weer niet voorstellen), kun je "gewoon" meerijden in SI ! Bereisbaar, betaalbaar en nog errug leuk ook !!
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 11:32
door HAAK28
Misschien wel een goed idee om de cup gewoon onder te brengen bij de si. Weer een raceklasse er bij, daar is momenteel echt geen draagvlak voor. Overigens is er bij de si geen sprake van achter elkaar aan rijden. Er is behoorlijk wat strijd.
Wil je binnen zo'n cup écht gelijkheid, dan zal er ook contole moeten komen op naleving van het reglement. Dan wordt het al snel weer duur, die controles zullen ook betaald moeten worden.
my 2 cents
Re: RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 11:53
door Rcc
Het mooie is natuurlijk wel, voor geïnteresseerden zoals jij, dat je rustig een auto in elkaar kunt knutselen zonder "zeker" te moeten zijn van voldoende deelnemers, dat kip-of-ei verhaal waar elke nieuwe klasse mee te maken heeft. Ook al zou je de enige zijn (kan ik me ook weer niet voorstellen), kun je "gewoon" meerijden in SI ! Bereisbaar, betaalbaar en nog errug leuk ook !!
Klopt helemaal. En si is ook zeker geen straf. Voordeel is dan dat je de auto ook meer kan aanpassen. Want moet eerlijk bekennen dat er in de twinsparkcup wel heel weinig mag.
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 12:43
door GTIm
Begrijp eigenlijk niet wat het voordeel is van zo'n TS Cup t.o.v. de SI

Reglementair moet iedere race wagen een gekeurde kooi, stoel + riemen en brandblusser hebben, voor de rest is het maar wat je zelf wilt. Denk dat je beter alles onder de SI kunt scharen om zo ook voldoende inschijvingen te behouden. Denk ook eigenlijk niet dat het veel goedkoper kan dan dat! En als het dan toch moet, binnen de SI zal je ook een aparte klasse kunnen introduceren. Gelijkheid in auto's is ook een utopie en al zijn ze gelijk dan nog heb je geen gelijke strijd, omdat iedere rijder nu eenmaal anders is. En hoe wil je een 145 2.0TS vergelijken met een 156 2.0 TS ???
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 14:20
door Hylke
De meest interessante auto lijkt mij een GTV.
Qua bochtensnelheid (onderstel) steekt deze er met kop en schouders bovenuit.
Neemt niet weg dat je op deze manier wel een nieuwe groep enthousiastelingen kan aanboren.
Er is immers ook animo voor het racen in een Aygo/C1/107 en die dingen zijn echt niet vooruit te branden?
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 14:28
door vV
ik voorzie weer een hele sloot nieuwe projecttopics van bouwers, die door het bouwen niet aan rijden toekomen...
concept is wel leuk, mn het idee om aan te kunnen sluiten bij bestaande klassen. betekent wel dat je met regelement heel strak komt te zitten, en er geen keus is in maken of beperken van kosten.
Kooi en dergelijk is de FIA eis de norm. Verlopen data op gordels en zo kan dus niet . Of je moet ervoor kiezen om alleen SI te rijden of andere DNRT klasse.
en dan is er keus uit al opgebouwde andere leuke auto's voor hetzelfde geld...
https://www.dropbox.com/s/xn6mu2ljwsscn ... koop-2.pdf of minder
Re: RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 15:34
door DJ
De meest interessante auto lijkt mij een GTV.
Qua bochtensnelheid (onderstel) steekt deze er met kop en schouders bovenuit.
Neemt niet weg dat je op deze manier wel een nieuwe groep enthousiastelingen kan aanboren.
Er is immers ook animo voor het racen in een Aygo/C1/107 en die dingen zijn echt niet vooruit te branden?
Wat ik ervan heb gehoord is dat in de engelse class E (en die loopt al jaren) blijkt dat allemaal min of meer lood om oud ijzer is, 145, 146, 147,156, gtv. Als het maar 2.0 16V TS is.
Cup is op engels class E gebaseerd. Staan leuke filmpjes van you tube met close racing.
Vwb bouwen, er valt bijna niks te bouwen want er mag niks. Lekker simpel en goedkoop.
Vanochtend engelse regelement even doorgenomen.
Gr
DJ
RE: twinspark cup
Geplaatst: ma apr 28, 2014 15:37
door vV
als er niets mag....vraag ik mij af of het hier gaat lukken. De mentaliteit mbt racen is in engeland toch anders dan hier. Niet dat het de initiatiefnemers niet gegund is hoor.