Pagina 1 van 1
rolkooi
Geplaatst: ma sep 01, 2014 10:54
door Alfetta-Amsterdam
Heren,
rolkooi FIA of niet?
Ik ben bezig met een alfetta wat in de basis een trackday auto is.
hier komt een rolkooi in. Geen uitgebreide naar voren maar wel een goede.
Stel dat ik of iemand anders met die auto later wil gaan racen ( bijv. historisch). moet de rolkooi dan FIA of een ander keurmerk hebben? hoe zit dat.
Ik heb het idee dat wij in SI en zelfs in ARC niet allemaal ' gekeurde' kooien hebben.
Moet een kooienbouwer hiervoor een certificaat hebben. Graag ook een tip. De auto wordt kaal gemaakt en voorbereid in Ede.
Iemand een goede tip?
RE: rolkooi
Geplaatst: ma sep 01, 2014 11:20
door vV
als er wedstrijden mee gereden gaan worden, wat voor wedstrijden zijn dat? is de hamvraag die je moet beantwoorden om te weten of je een certificaat bij de kooi nodig hebt of niet.
Bij mijn weten is het zo dat wanneer de rolkooi naar FIA regels gebouwd is, dat tegenwoordig voor het niveau waar wij rijden voldoende is.
Een alfaholics laskooi bv krijg je de onderdelen aangeleverd, inlassen moet je zelf regelen, of lassen of laten lassen. Als de lassen er netjes uitzien is het goed. Zou er dan wel een factuur van de lasser voor het werk met een omschrijving en een materiaal omschrijving bij willen, heb je wellicht ook wat minder discussie bij een lastige keurmeester.
Bij mij is nog nooit naar het kooicertificaat gevraagd, ook niet bij een buitenlandse wedstrijd via een buitenlandse organisatie, waar gekeurd werd door FIA mensen.
Bij erkende kooienbouwers zoals Wielhoven, Biesheuvel etc krijg je er bij mijn weten altijd documentatie bij, ontwerptekening, materiaalomschrijving. Vind ik het veiligste en voegt denk ik ook waarde aan de auto toe wanneer je er ooit weer van af wilt (of moet).
RE: rolkooi
Geplaatst: ma sep 01, 2014 12:57
door vV
overigens is er ergens op dit forum een topic met een reactie van Peter P (saludos) over kooien bouwen.
RE: rolkooi
Geplaatst: ma sep 01, 2014 13:02
door vV
RE: rolkooi
Geplaatst: ma sep 01, 2014 15:51
door wijn+kit
Ik zou een kooi met certificaat nemen, kost wat meer, maar je kan dan wel alle kanten op,
ook rijden op FIA of andere internationale evenementen.
Heb zelf erg goede ervaringen met Jan Buijs van Multi-tech.
RE: rolkooi
Geplaatst: di sep 02, 2014 20:02
door Alfetta-Amsterdam
Dank voor de tips zover.
Heb eea al opgevraagd. Certificaat is ca 600,-
Kooi moet dan tegenwoordig voldoen aan bepaalde eisen ( kruizen achter stoelen etc en de 'bakjes' verstevigingen ertussen).
Aardig prijzig trouwens. Ik dacht met 1500,- kom in de goede richting.
Iemand nog goede ervaring met zojuist gebouwde kooi met certificaat? Lees nl op forum ook slechte dingen over 1 van de genoemde 4 gerespecteerde kooibouwers. weet alleen niet wie.
RE: rolkooi
Geplaatst: di sep 02, 2014 20:22
door vV
Ik zou niet afgaan op een enkele slechte ervaring. De tijd heeft mij ruimschoots geleerd dat daar meestal veel positieve tegenover staan, die hoor je alleen , ook niet als je er soms specifiek naar vraagt.
Ik heb een paar keer problemen gehad met kooien, eerste van Moree, mooie kooi , met certificaat, stonden alleen meer buizen op het plaatje dan in de auto, kostenloos gecorrigeerd. Door kooi aan te passen, dus buizen bijplaatsen.
Idem met Peter. P. , Wielhoven , schuine balk in dak was zo geplaatst dat ik er met helm op niet meer in kon zitten, is ook zonder kosten en zonder morren gecorrigeerd, andersom geplaatst.
Oplossing bij de meeste problemen is ook bij kooienbouwers: communicatie.
RE: rolkooi
Geplaatst: di sep 02, 2014 20:43
door wijn+kit
Ga maar naar Jan Buijs, goede vent!
Heeft voor mij al veel verbouwd voor mijn alfetta.
Is prijs kwaliteit verhouding, je kan met hem alles overleggen, hij bouwt ook kooien voor de MX 5 cup,
dikke GT-4 camaro's en diverse BMW's en Porsches.
Heb bij hem kooi laten bouwen voor mijn GTV,
je kan komen kijken hoe die erin zit.
Re: rolkooi
Geplaatst: wo sep 17, 2014 12:56
door Larini
Ik zou GRautotechniek proberen of Dutch power trading of ik zelf
is ook lekker dicht bij Ede