Nog één race te gaan dit seizoen, een Lekkere Lawaaidag op Zolder, met de 156. Daarna knutselwinter.. Wat zijn jullie plannen ?
Laat ik aftrappen met de mijne: voor 2019 gaat het accent liggen op lekker gummen met dikke zespitters. Ik heb daar inmiddels een beetje ervaring mee, en los van de rondetijden: de beleving van een Busso V6 aan boord is toch wel héél erg tof. Ronduit verslavend.. De Giulia zal volgend jaar wat minder worden ingezet. (Die neem ik wel als het eens een keer lekker hard regent.. )
De hoofdrolspelers in de komende knutselwinter en de races SI in 2019: de 116 Giulietta en de 156 GTA. Met de GTA inmiddels een paar races gereden, nog niets aan geknutseld, maar dat gaat dus gebeuren: wegligging/uitlijning moet eens goed op punt gezet worden, wielen/slickmaat nog te bepalen en ze gaat een kilootje of 50 lichter worden ! Ik mik op 1150 kilo ex rijder met 30 liter benzine, maakt een PK/gewichtsverhouding van 1 op 4,3. Niet verkeerd..
De polyester delen net binnen. Ziet er best goed uit, nu de pasvorm nog.. Alle deuren en de kofferklep zitten tussen de 4,2 (achterdeuren) en 4,6 kilo (kofferklep & voordeuren) per item. Samen met de ruim 9 kilo besparing op de poly motorkap scheelt het bij elkaar straks rond de 50-55 kilo netto.
Dan kennen jullie wellicht deze nog:
Al het laswerk (kooi naar schokdempers, chassis versteviging, fatsoenlijke stoelmontage) is gedaan. Motorruimte fatsoeneren, 3.2 poetsen, en weer in elkaar zetten met de "Extreme Tuning" spruitstukken en zij uitlaat, de vorig jaar bestelde Quantum Racing "Busso transaxle-style" schokdempers. Torsie's gaan/zijn er af. De Jet weegt straks 1130-1135 kilo ex rijder en 20 liter peut. PK/gewichtsverhouding zal op 1 op 5 uitkomen: de 3.2 loopt nog op een 3.0 24V computer. Plan is de standaard GTA computer van de 156 naar de Jet, en DTA op de 156.
Twee racers met dezelfde motor, maar natuurlijk totaal verschillende concepten. Uiteraard reuze benieuwd naar de te realiseren rondetijden: met de Jet 1 race gereden en met een door rietjes ademende V6 (spruitstukken) een whopping 2.11 neergezet. Jaja.. Met de 156 van 2.10 naar 2.06, dat begint er op te lijken. Hoop dat in 2019 de 2 minuut barriëre wordt genomen..
Gezien de tijd (altijd wel een dingetje..) zal de Jet waarschijnlijk in de tweede helft van seizoen 2019 in actie komen.
En omdat ik het toch niet kan laten: oud-rijders, gelegenheidsrijders, en rijders-in-de-dop: de electrische auto rukt op, de planeet wordt warmer, regeltjes steeds meer verstikkend, en, hoe gezond je NU ook bent, niemand garandeert je dat je er volgend jaar óók nog bent. En los daarvan: voordat je het weet ben je 56 en opa. Ask me how I know.. Dus haal je racert uit de mottenballen, of jaag je racing-bullet through the church, bouw een auto of koop er eentje. Er zijn er genoeg in NL of directe omgeving. Hoeft ook niet allemaal de wereld te kosten. Ik garandeer je: NIEMAND zal de laatste adem, die hij/zij ooit uitblaast, gebruiken voor de woorden "Ik wou dat ik MINDER geracet had in mijn kekke Italiaanse racert", dus.....