Ik was even een week op reis, en dan is het altijd leuk om weer even bij te lezen. Laat ik beginnen dat het helemaal niet de intentie is om er een 'natuurkunde les' van te maken, mede omdat de theoretische kennis van anderen veel verder zal reiken dan in ieder geval die van mij. Wel probeer ik wat praktische tips te geven, die veel resultaat kunnen hebben (en dat in het verleden gedaan hebben).
Het helpt gewoon heel erg in de uitleg (en maakt het voor iedereen begrijpelijk) om het model wat te versimpelen en bijvoorbeeld de aanname te nemen dat de wrijvings coëfficiënt tussen band en wegdek constant is. Het is wel degelijk een goede basis om slimme ('snellere') keuzes te kunnen maken. Het brengt je zeker niet op een dwaalspoor. Uiteindelijk snapt iedereen dat die wrijvingscoëfficiënt niet constant is; temperatuur van het asfalt, temperatuur van de band, bandenspanning, of het regent of niet, de slijtage van de band, of er zand op de baan ligt, de hoeveelheid benzine, het type band S/M/H, de hoogte, de breedte, de stijfheid van het karkas, etc...het heeft allemaal invloed op de wrijvingscoefficient.
Een zwaardere auto kan helemaal niet in theorie zo hard remmen als een lichtere, want de wrijvingscoëfficiënt neemt af, het is geen constante.
En bij de tekst "En voila, het antwoord waarom een F1 auto die toch echt heel weinig weegt tegenwoordig nog steeds remproblemen heeft." gaat hij er aan voorbij dat een F1 even een ton aan downforce meebrengt.
Je kan het ook anders lezen...mijn idee (en betoog) is dat een slim ontworpen zwaardere auto (ook in theorie) harder kan remmen, dan een minder goed ontworpen lichtere auto. Je schrijft het zelf ook...een 'zwaardere' auto kan bijvoorbeeld veel harder remmen. F1 is daar een extreem voorbeeld van...aangezien met veel meer vleugel je inderdaad een ton (gewicht?) downforce toevoegt. Maar stel ik zit er inderdaad volledig naast...ik denk dat het je nog steeds in grote mate tot dezelfde design keuzes brengt.
Wat betekend dit voor een auto zonder downforce als een Alfa 75...
Het zelfde effect kan bereikt worden door de plek waar dat gewicht dan zit, namelijk de verdeling van dit gewicht en de krachten die het oproept verplaatsen zich continue...afhankelijk wat je aan het doen bent; remmen, sturen, accelereren. Daarnaast heb je inderdaad de rolcenters voor en achter nog, die het effect kunnen versterken, en die overigens ook niet statisch zijn, maar continue veranderen.
Misschien moeten we het anders formuleren; stel je hebt allemaal Alfa 75's, en krijgt allemaal hetzelfde 'beperkte' budget...wat voor keuzes moet je dan maken;
1. Kies je voor een stoel die 5kg lichter is
2. Kies je voor een set wielen die 500gram per stuk lichter zijn, dus 2 kg in totaal
3. Het kost je precies hetzelfde van je budget
Waar moet je dan voor kiezen...kies je dan voor 3kg aan gewicht besparen, door voor een lichte stoel te kiezen...
Overigens, de 75 van Gerben Goet is een goed voorbeeld. Heeft er iemand foto's van die auto (of is het het best bewaarde geheim op de paddock?)...die gaat erg hard rond voor een 75 die niet overloopt van de technische specs... Uiteraard moet je een goede coureur zijn, maar een goede auto kan enorm helpen.