Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

di nov 07, 2006 09:46

Kijkend naar het luchtfilter zou ik daar op z'n minst een schild maken zodat je niet de warme lucht gaat aanzuigen ! Stuurbekrachtiging afhankelijk van jouw wensen uiteraard laten zitten of er ook afhalen.
(en nog even de accu nog even achteren ;) )

Leuke inspectie gaten ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: 75 trackdaytool

di nov 07, 2006 15:34

Kijkend naar het luchtfilter zou ik daar op z'n minst een schild maken zodat je niet de warme lucht gaat aanzuigen ! Stuurbekrachtiging afhankelijk van jouw wensen uiteraard laten zitten of er ook afhalen.
(en nog even de accu nog even achteren ;) )

Leuke inspectie gaten ;)
Aernoudt,

Goed gespot, dat luchtfilter gaat er weer af, ik monteer de standaard airbox weer met een aanzuigslang achter de grille, door een nog te maken gat naast de radiator, boven het standaardgat.
Dan pakt ie altijd koude lucht.

De accu gaat naar achteren, de noodstroomschakelaar is ook al gekocht.

Stuurbekrachtiging gaat er ook af, eerst testen hoe het rijdt (riem eraf halen) en als dat OK is (ik verwacht niet anders) gaat de hele bende er uit. Wat een ongelofelijk grote constructie is dat trouwens! :shock: Ik kon het pas goed zien nu ik 20 jaar smurrie heb weggespoten onder de kap. Nadat het is uitgebouwd ga ik eens wegen hoeveel kilo die meters leiding zijn, samen met de pomp.

De "inspectiegaten" worden woensdag aangepakt.

Nog een idee is om het hitteschild wat nu voor de stuurbekrachtigingsleidingen zit, uit te breiden zodat het ook de remmerij afschermt van stralingswarmte van de uitlaat, zonder de leidingen helemaal in te pakken in hittetape.

Thanks voor de tips, het project wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Aernoudt
Guru
Guru

di nov 07, 2006 17:04

;)

Zo'n hitte schild kun je vrij makkelijk maken: pak een stuk karton, knippen en vouwen tot het het gewenste resultaat geeft (qua vormgeing) end an in aluminium namaken bijvoorbeeld. Heb mijn (ook zelf gemaakte) schild nog voorzien van warmte reflectie materiaal (www.dutchpowertrading.nl) en klaar was Kees ;)

Heb nu zelf de stuurbekrachtiging los en er af. Rijd niet 100% fijn; zet er van de winter een origineel onbrachtigd huis in, vind dat prettiger aanvoelen.

_Pieter_
Guru
Guru

wo nov 08, 2006 18:06

;)
Heb nu zelf de stuurbekrachtiging los en er af. Rijd niet 100% fijn; zet er van de winter een origineel onbrachtigd huis in, vind dat prettiger aanvoelen.
Maar jij hebt een V6, dat lijkt me onbekrachtigd een heel ander verhaal dan de TS. Enfin, we gaan t gewoon proberen. Op t circuit tellen de PK's, niet het comfort.

Ondertussen begonnen met het verwijderen van de opstaande montageplaten voor de stoelen.
Rotklusje omdat ik nog niet zo handig ben met puntlassen uitboren, maar met wat tips van de heren in de loods ging het aan het einde vrij goed.

De sportkuipjes die ik bij de auto heb gekocht heb pasten sowieso niet goed op de standaard stoelmontagegaten, ze zaten wel vast maar hoe :? Laat ik maar niks zeggen. :whistle:
De kuipjes gaan gemonteerd worden op verstelbare standaardrails (APK en goedkoop), die ik rechtstreeks op de bodemplaat schroef. Onder de bodemplaat uiteraard groooote ringen om zo goed mogelijk de krachten te verdelen. Dus de kont dicht bij de grond en toch verstelbaar ivm APK en 2 rijders.

In de toekomst komt er nog ongetwijfeld een FIA zetel en dergelijke, maar eerst maar rijden hiermee.

Wordt dus vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru

wo nov 08, 2006 21:35

Pieter, kijk ff in het fia regelement over hoe de stoel (rails) aan de auto vast gezet moeten worden. (plaat 3mm dik xmm2 per bevestiging.Dit is niet voor niks. Als je een klapper maakt trek je anders echt door de bodemplaat van de auto heen!!! Dan hebben 6 punts gordels ook niet echt heel veel zin meer...
Shut up and ride!

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 09, 2006 00:14

;)
Maar jij hebt een V6, dat lijkt me onbekrachtigd een heel ander verhaal dan de TS. Enfin, we gaan t gewoon proberen. Op t circuit tellen de PK's, niet het comfort.
TS + klein stuurtje vind ik alleszins meevallen (niet teveel fileparkeren ;)), dus V6 + iets groter stuurtje moet best gaan volgens mij.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

do nov 09, 2006 10:14

Pieter, kijk ff in het fia regelement over hoe de stoel (rails) aan de auto vast gezet moeten worden. (plaat 3mm dik xmm2 per bevestiging.Dit is niet voor niks. Als je een klapper maakt trek je anders echt door de bodemplaat van de auto heen!!! Dan hebben 6 punts gordels ook niet echt heel veel zin meer...
Ja, je hebt gelijk. Ik kreeg ook al commentaar in de loods op mijn plannen. :oops:

Niet dat de stoelen origineel zo goed vast zitten, want die puntlasjes van die stoelmontage trek je zo los, en die bodemplaat is daar net zo dik als een soepblik.
Waarschijnlijk las ik brede, 3 mm dikke stalen strips op de locatie van de stoelen op de bodem waar de stoel moet komen, en boor ik daar de gaten in voor de rails.

Want immers:
Artikel 14 - Stoel en Stoelbevestiging

Een deugdelijke stoel met hoofdsteun en met FIA keurmerk is verplicht. De stoel moet deugdelijk bevestigd zijn (zie daarvoor ASJ 2006, pp. 457) via minimaal 4 bevestigingspunten, met bouten diameter min. 8 mm, kwaliteit 8.8 of beter, en onderplaten van min. 40 cm2 per bevestigingspunt (min. dikte voor staal 3 mm, voor aluminium 5 mm). Voor oudere wagens kan dit betekenen dat op de bodem, over meer dan de gehele breedte van de stoel een schetsplaat moet worden bevestigd. De zitting van de stoel mag niet meer dan 3 cm indrukbaar zijn.
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr nov 17, 2006 10:27

Nieuwe update, een paar kleine klusjes gedaan.
Het laswerk schiet niet op, de plaatwerkers hebben nogal wat werk staan, maar het gaat goed komen (ja echt)

- stoelbevestingsrails bijrijderstoel verwijderd. De 2e rail ging eruit zonder de auto te mollen, dus er is sprake van een leercurve. Nu nog de bestuurderstoel. Plan is om 2 schetsplaten op de bodem te lassen (bestuurderskant 3mm dik), en daarop de rails te zetten. De plaatstaalzaak zit op 200m van de loods, en de Gamma op 50m :D

- Achterdeuren leeggezaagd. Linksachter was al flink wat gedaan, maar het raamzwengelmechanisme zat er nog in, en de randjes waren zo scherp dat je echt moest oppassen om jezelf niet de verwonden. De mechanismes zijn er nu uit, ik hang de ramen terug d.m.v. tie-wraps. Zo is het ook lekker makkelijk wisselen als we toch Lexan willen. En passant ook de achterste raamgeleiders in de noverox gezet, want die zijn natuurlijk een tikkie rot. En ook tie-wraps aan de sloten gemaakt, zodat ze van binnenuit open kunnen (APK eis)

Enkele foto's:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

En de andere kant:
Afbeelding

Binnenkort uiteraard meer!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru

vr nov 17, 2006 11:15

Vergeet die anti dreun plaat niet uit de deur te halen. Deze weegt meer dan het frame wat je eruit gezaagd hebt.
Shut up and ride!

Aernoudt
Guru
Guru

vr nov 17, 2006 11:36

Waarom niet meteen een kunstof deur er in ?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 17, 2006 13:14

ik denk dat niet iedereen daar direct budget voor heeft... en als je een keer schade hebt is een gebruikte deur van een 75 geodkoper dan kunststof...
Bij een bertone bv is dat weer ent andersom.. Daarnaast zou ik voor een auto die ook nog op straat komt en je niet een gelaste kooi met kruis in de deuropening hebt niet zo gauw voor polyester gaan... (behalve misschien alleen achter..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 17, 2006 13:15

Waarom niet meteen een kunstof deur er in ?
Uit 'bugettaire' overwegingen denk ik zo?? :wink: Beetje slijpen is mi nogal wat cheaper dan polydeuren scoren? (of heb je ergens een adres waar ze poly delen maken voor de prijs van 2 doorslijpschijfjes?) :lol: :lol:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Aernoudt
Guru
Guru

vr nov 17, 2006 13:57

Die achterdeuren zijn wel zo praktisch (voordeuren van kunstof vind ik ook wat minder handig voor een auto die nog wel eens wat anders doen dan alleen op een circuit rijden ;)
Zo duur zijn die toch niet ?

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 17, 2006 17:54

Zo duur zijn die toch niet ?
Als dat zo is, laat maar even weten dan..vind ik wel interessant.
Ga ik mn lijstje voor 5 dec wellicht even aanpassen.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 17, 2006 18:54

Zo'n achterdeur "leeggeslepen" en met lexaan ruiten weegt bijna niets meer.. In de Challenge rijden ze ook niet allemaal met kunststofdeuren, je ziet daar overigens wel dat het metaal van de deuren maximaal is weggeslepen.
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Racen - Technisch”