We hebben 3 massas op snelheid:
1)Motor+vliegwiel
2)primaire as
3) uitgaande as verbonden met de wielen.
Stel:
Tijdens het aanremmen voor een bocht willen we van 5 naar 4.
Uitgaande as:De wielen draaien een vast toerental wat door het remmen sterk daalt
Motor draaiet 5000rpm en zakt erg snel doordat we ontkoppelen.
Primaire as doet maar wat, wordt losgekoppeld van de motor (Was 5000rpm en door terugschakelen naar 4 komen we ongeveer op het toerental uit wat de primaire as draait.
Ongeveer is het probleem... de verschillen primaire en uitgaande as worden door de synchro's opgevangen. Omdat een standaard bak sprongen maakt van tegen de 1000rpm is dat best een verschil.
Stel je remt hard.. je smijt hem van 5 in 4... in de korte tijd zakt door het remmen het toerental van de uitgaande as en door het freeweelen het toerental van de primaire as... te synchroniseren 1000 rpm..
Met een standaardbak geen enkel probleem. Je laat vervolgens de koppeling opkomen en hebt twee mogelijkheden, net voor het laten opkomen even een dot gas... daardoor draait het vliegwiel+motor een hoger toerental en zal het compressieremmen minimaal zijn... je maakt dus geen onbalans in je remverhouding. Doe je dat niet dan gaan de aangedreven wielen extra remmen door de compressie=remonbalans.
Dit is m.i. de enige manier om te racen... op straat... start maar een topic in algemeen
Dan kun je ook nog dubbel klutsen... bij het terugschakelen laat je in neutraal de koppeling opkomen en geeft een dot gas.. gevolg: primaire as draait veel toeren.. dan gauw koppeling in en 4 inleggen en volgens mij weer gas geven en dan oplatenkomen... de toerenterugval in de primaire as is nu minder, zelfs negatief waardoor de synchromesh nog maar een paar 100rpm hoeft te synchroniseren.
Wanneer heb je dat nodig: bij grote toerentalverschillen en slechte of geen synchromeshes EN bij grote massa van je primaire as + tandwielen.
Er wordt een godsvermogen uitgegeven aan racers, maar zelden laat men de tandwielen lichter maken. Nwe synchromeshes elk seizoen is ook geen luxe!
Winst is idd dat je niet telkens extra hoeft te koppelen en gassen. Een onbelastte motor gassen is niet goed voor de distributie en drijfstangen. Koppeling slijt ook harder, en je bespaart je synchro's
Dat van het weglaten vbd Synchro's in lesauto's van RS lijkt e tamelijk wazig... er zijn er maar weinig die de toerentallen goed "voetmatig" kunnen synchroniseren, en een beetje synchro heb je echt nodig!!
Ik ben een eigenwijze kl**tviool en dus zeg ik dubbelklutsen is onnodig (en kost alleen maar tijd) met een gesynchroniseerde bak.
Tussengas om de rembalans ivm compressierem op te vangen is meer dan zinvol.
(PS zonder of met slechte synchros, wordt het opschakelen ook lastig, en daar wil je geen tiende verliezen!)