Lunatic
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Teveel geluid, de oplossing??

do nov 13, 2008 17:25

'n zware brom gaat minder uitslaan op de dBa meter dan 'n fel schel geluid : 'n grotere diameter eindstuk geeft 'n diepere brom maar slaat minder uit op dBa meter, 'n smallere heeft 't effect van 'n fluitje scheller en feller .
SuperTrapp demper werkt dmv plaatjes die geluid afremmen ; met staalwol opvulling of dergelijke kan je ook wat dempen maar dat blijft niet zo makkelijk zitten .
Ook te proberen : in welke versnelling zit je als je de meetpunten passeert ? als je net ervoor opschakelt vermijd je piektoerental en geluid en 10 meter vroeger opschakelen is niet altijd verkeerd ;
welk toerental doe je in't uitkomen vd Bianchi en voor de 90° (ter hoogte van de knik naar links) ?
ik zit in bianchi in eind 4, en bij de 90gr schakelde ik al door naar de 5 omdat Theo 1e x daar teveel Geluid had gemaakt
2e zwarte vlag kreeg ik..maar weet niet bij welk meetpunt.
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do nov 13, 2008 18:21

'n zware brom gaat minder uitslaan op de dBa meter dan 'n fel schel geluid : 'n grotere diameter eindstuk geeft 'n diepere brom maar slaat minder uit op dBa meter, 'n smallere heeft 't effect van 'n fluitje scheller en feller .
SuperTrapp demper werkt dmv plaatjes die geluid afremmen ; met staalwol opvulling of dergelijke kan je ook wat dempen maar dat blijft niet zo makkelijk zitten .
Ook te proberen : in welke versnelling zit je als je de meetpunten passeert ? als je net ervoor opschakelt vermijd je piektoerental en geluid en 10 meter vroeger opschakelen is niet altijd verkeerd ;
welk toerental doe je in't uitkomen vd Bianchi en voor de 90° (ter hoogte van de knik naar links) ?
ik zit in bianchi in eind 4, en bij de 90gr schakelde ik al door naar de 5 omdat Theo 1e x daar teveel Geluid had gemaakt
2e zwarte vlag kreeg ik..maar weet niet bij welk meetpunt.
De zwarte vlag komt door het meetpunt bij de tunnel volgens de vlagger, dus richting die haakse rechtse, voor het rempunt loopt de 75 volgas einde 4 de versnelling dus tegen de 7000 rpm. Ter plaatse van het meetpunt gok ik volgas bij zo'n 5500rpm. Vlak voor de bocht is ideaal om uit te remmen dus vandaar dat ik daar probeer zo hard mogelijk aan te komen...
Verder rijd ik het circuit met de 75 alleen in 3de, 4de en 5de versnelling. De supertrapp is ook nog optie om geen extra demper te moeten monteren alleen voor Zolder.
Uit de Bianchi in het droge naar de 5de versnelling op nat wegdek zit de auto in de begrenzer einde 4de versnelling voor de chicane.
Theo Romeo
Afbeelding

Dominic
Guru
Guru

RE: Teveel geluid, de oplossing??

do nov 13, 2008 18:27

een oude truck is om op het laaste stuk van de uitlaat een 90 graden bocht opzij of omhoog te plaatsen...

mverhari
Junior Member
Junior Member

do nov 13, 2008 18:58

met kart wedstrijden zette wij de uitlaatmond omhoog dan weerkaatst het geluid niet tegen het asfalt
en dat scheelde ook ietsbeter dan naar beneden
mvg mark
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

za nov 15, 2008 17:53

Ik ga nog extra isolatie toevoegen onder de motorkap en dan de supertrap optie toevoegen. Dan nog maar eens proberen wat de geluidsmeters van Zolder ervan zeggen... Iemand nog info over eventueel vermogensverlies door instaleren van een SUperTRapp?
Voor het mooie nog een foto toegevoegd van de inlaat isolatie van m'n Giulietta.

Afbeelding
Theo Romeo
Afbeelding

GTIm
Full Member
Full Member

za nov 15, 2008 18:06

Gebruik een Airbox Theo! Al dat iso-materiaal houd enkel vuil vast. Weet ook niet hoe dat nu reageert met terugslag wat behoorlijk kan vlammen! Ik heb nog een zelf-gefabriceerde liggen die ik op met webers van m'n nord motor in de Alffeta had gebruikt.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 19, 2008 21:29

Gebruik een Airbox Theo! Al dat iso-materiaal houd enkel vuil vast. Weet ook niet hoe dat nu reageert met terugslag wat behoorlijk kan vlammen! Ik heb nog een zelf-gefabriceerde liggen die ik op met webers van m'n nord motor in de Alffeta had gebruikt.
Tim,

De airbox op je 75, is dat ook een zelfbouwer en gebruik je ook nog een vorm van luchtfiltering?

Afbeelding
Theo Romeo
Afbeelding

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 20, 2008 08:13

zo`n airbox heb ik ook alleen met een andere basisplaat op de carbs vanwege de ruimte. Ik heb een buis naar voren waar een klein vierkant racefiltertje van Sandtler op zit. Mooie constructie.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

GTIm
Full Member
Full Member

do nov 20, 2008 17:50

Airbox komt bij van Kronenburg vandaan en ik heb een K&N filter er voor zitten! De basisplaat kun je in meen ik drie hoogtes bestellen ivm de kelken die je wilt gebruiken. Die ik heb is het laagst ivm de beschikbare ruimte ernaast. Moet je wel een inbus afzagen om de kelen te monteren! Ik heb hier nog een zelf gebouwde Airbox liggen welke deels uit een BMW730i komt met aluminium base plate voor de Weber Carb.s Gebruikte ik in m'n Alfetta Racer met Nord Motor, werkte perfect. Moet nog een foto maken om een advertentie er aan vast te koppelen met wat ander spul wat in de weg ligt!

Giulia 75

vr nov 21, 2008 19:55

Als de politie of buren beginnen te zeuren van het geluid van de motorfiets zijn er speciale "db killers" te krijgen.
Je zou wat moeten experimenteren met zo'n db killer voor in de auto.

Terug naar “Racen - Technisch”