Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 05, 2014 20:25

Zitten er al V6 torsies onder de TS?
Ik meet 23 mm, terwijl die van onder de V6 even dik zijn.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 05, 2014 23:41

TS en V6 hebben zelfde torsieveren.
Een van de minpunten van een originele V6. Veel te slappe vering :wink:
Stabi van een V6 is wel iets dikker, 24mm tegen 22 voor een TS

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 09:09

OK, dank je, ik dacht dat de V6 dikkere torsies had.
Vind de voorkant van de TS ook veel te slap.
Zijn er dikkere torsies verkrijgbaar?
Of gelijk naar RSR/Intrax?
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 09:38

Om een 75V6 fatsoenlijk de hoek om te krijgen kan je het best direct even je auto bij Henk Thuis achterlaten.
Hij meet er n mooi setje onder. Dan komt het helemaal in orde.
Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 10:37

Tis nu nog een TS.
Weet nog niet wat ik komende winter ga doen.
TS-motortje gaat nog prima, ondanks de 240K die op de teller staan.
Kom alleen echt wel vermogen tekort, Standaard TS heeft 148 PK, deze misschien nog 140PK, waarvan er 110 overblijven aan de achterwielen?
Das toch wel weinig op de NS, de stukken die omhoog gaan duren wel erg lang zo...

Voordat ik de auto naar Henk breng, wil ik beslissen wat ik met de motor ga doen.

Wat zouden jullie doen?
-TS blokje tunen tot een PK of 200 of
-12V blok monteren en tunen tot PK of 220 of
-24V blok monteren en standaard al 230-250 pk hebben

TS-blokje is natuurlijk relatief licht, maar 200PK is wel de max om het betrouwbaar te houden.
Neig zelf naar 24V, voorlopig standaard, maar met mogelijkheid om er betrouwbaar 300PK uit te halen op termijn.

Graag jullie input!
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 13:36

In n racer is de motor het allerlaatste wat je aanraakt.
Dus eerst onderstel, remmen, banden, gewicht lozen.
200 pk uit een TS kost 10 ruggen. Plus dat je een max aantal draaiuren hebt.
Denk ook niet dat je met een V6 nog met de standaard remmen toekomt.
Ga je een V6 tunen of neem je een 24v, dan wordt de aandrijflijn kritisch. Hardy's en je vbak gaan er in hoger tempo aan onderdoor.
Als je aan je TS twijfelt, ga eens naar de rollenbank. Bouw desnoods een goede frisse standaard motor op.
Standaard TS kan tot 160pk en dan nog echt super betrouwbaar. Wil je meer gaat het centen kosten.
Vergeet ook de coureur niet, dat is de schakel waar nog t meeste te halen is.
Dus n betrouwbaar ding waar je goedkoop kilometers in kan maken is het snelst. :-)
Succes, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 14:02

Motor is inderdaad het laatste wat ik ga doen, maar ik wil eerst bepalen welke motor er in komt voor ik verder ga.
Als ik voor een V6 ga, zijn er meer aanpassingen aan remmen en onderstel nodig dan bij een TS.

Dus eerst bepalen welke motor het wordt, dan onderstel en remmen aanpassen en dan de motor doen.

Gelukkig hebben wij heel veel motorenrevisie- en tuning ervaring bij de hand, mn broer had vroeger een revisiebedrijf en Deckers Motoren, de ex-tuner van Jadbalja, is een goede bekende van ons.
TS-je tunen gaat mij dan ook geen 10K kosten, eerder de helft.

Toch voorkeur voor 24V.
Heb een 166 3.0 staan, dus blok en remmen beschikbaar.
Doel is een snelle 75 bouwen met kenteken, geschikt voor de NS en volgend jaar wellicht ook de SI.
Blijft dus voorlopig een compromis-auto.

Wedstrijden winnen is absoluut niet mijn doel, uitrijden wel.
En 1 keer per maand naar de NS.
Auto gaat dan op de trailer, dus hoeft geen lange afstanden te rijden/enige vorm van comfort te bieden.

Maar toch graag jullie meningen, moet toch een keer de knoop doorhakken.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 14:20

Als de munten een punt van discussie zijn (en dat is het eigenlijk altijd, toch ? "contacten" (die helpen uiteraard) of niet) sluit ik me helemaal bij Pieter aan. Op een hele dikke 200 plus PK TS tor tellen alle straat-kilometers ook gewoon mee hoor ! Je gaat toch niet serieus beweren dat je het torreke tijdens straatkilometers "spaart" tot 4000 toeren ? Juist.

Alle overtollige kilo's eraf, goed onderstelletje & dito remmen. (daar weet ik voor een 75 te weinig van af) "Medium-dikke", betrouwbare en betaalbare TS erin van inderdaad rond de 160 PK en de rest moet toch echt van degene komen die het stuur in zijn knuisten heeft. Als je een lekker wakkere TS-tor hebt en een auto die "ligt" zul je eens zien wat voor een lol je ermee hebt. En als je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld yours truly, bovengemiddeld rijders/race talent hebt doe je volop mee, en als je een échte racemeneer bent rij je met zo'n ding nog vooraan ook !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 06, 2014 16:38

Eens met Emile.
Ja met een v6 heb je meer power (zeker met een 3.0 24v die overigens in het veel gebruikte toerengebied tot pakweg 4K rpm MINDER koppel heeft dan een 3.0 12v :idea: Vind persoonlijk een 24v+transaxle geen gelukkig huwelijk...) maar ook meer gewicht in de neus...Ik zou voor een TS opzet kiezen als 'rijden' t doel is ipv 'winnen'.

Kijk bv eens naar de 116giulietta van joris groeneveld. Dit is een met goede standaard TS techniek opgezette trackday auto, mooie kooi, met RS onderstel en squadra chip. Gaat echt heel goed! :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 09:55

Waarom vind je een 24V in een trans axle niet zon goed idee?
Rijden er toch best een paar rond en dat zijn niet de langzaamsten.
Is wel een serieuze ombouw, natuurlijk, met oa een 1.6 bak die dan weer een sper moet hebben.

Ik snap inmiddels dat je geen 200PK nodig hebt voor de SI, voor de NS echter lijkt me 200PK best wel lekker.
Het stuk van de toerit in Adenau naar het punt voorbij de Carroussel is best stijl en daar is de TS niet vooruit te branden.
10-20 PK extra gaat daar niet veel extra opleveren.

Ben benieuwd wat Maurice vindt???
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 10:44



Het stuk van de toerit in Adenau naar het punt voorbij de Carroussel is best stijl en daar is de TS niet vooruit te branden.
10-20 PK extra gaat daar niet veel extra opleveren.
Dat komt omdat je geen 148 pk hebt maar 120 pk.....

Rekensommetje waar een aantal mensen blank mee gaan.
De TS heeft max 135 pk aan de krukas en dan moet je nog een net opgebouwde hebben ook.

Na 50000 km valt er al een pk of 10 vanaf laat staan het 3 voudige.
Ts blokje netjes opgebouwd met compressie van 1 op 11 en 4 gaskleppen ipv 1 ,kop goed geflowd en andere nokkenassen geeft je zo'n 160 pk.

En dan moet je bij Joris Deckers al minimaal 5000 euro brengen,als hij er al überhaupt zin in heeft om het te doen voor je........:mrgreen:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 10:53

Omdat je ahw 'zit te wachten' tot je die 4000 rpm voorbij bent eer t ding begint te sleuren. Onderin doet een 24v weinig in een transaxle, zelfs niet met een korte 1.6 versnellingsbak.
Als je een vlotte combi wilt moet er de bak van een 156 2.5 achter... :wink:
Zoiets dus: View My Video

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 11:24

OK interessant, zou eigenlijk een keer in een 75 24V moeten gaan rijden...
Op zich zou 4000 tot 7000 rpm genoeg moeten zijn voor op het circuit toch?
Of kom je regelmatig onder de 4000?

Deckers is een goede relatie van ons, we deden vroeger veel zaken met hem toen we zelf nog motoren reviseerden.
Hij kan inderdaad bokkig zijn :evil:

Ga binnenkort de TS eens bij hem op de testbank zetten, kijken hoeveel PK's er nu in zitten.
Als ik het zo lees amper 100 aan de achterwielen waarschijnlijk...
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 12:38

De 24v is lekker, al is die wel beetje dood onderin. Toch heeft die met de cilinderkoppen een goede setup om er vlug veel vermogen uit te halen. Wil ik ook gaan doen, maar kost flink wat.
Ding produceert wel veel meer hitte dan een 4cyl, en de neus is relatief log. Dat kan je wel oplossen door ander onderstel, maar bedenk wel dat het onderstel voor een v6 waarschijnijk te stijf is voor een 4cilinder. My 2 cents, eerst onderstel en remmen. Hou het bij een 4cilinder dan hoef je dat iig niet echt meer aan te pakken.

Een 75TS rijd op zandvoort ook vrolijk 2.02ofzo. Iets waar je met een v6 nog best voor moet werken volgens mij?
Mocht je in een gtv6 24v willen rijden, let me know. Er is vast wel iets te combineren een keer.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 07, 2014 22:21

Als je bij squadra tuning de grafieken bekijkt van een 164 12v en de 24v dan zul je zien dat de 24v eigenlijk nergens minder koppel heeft als de 12v...

Dat lijkt alleen maar zo doordat de 24v bovenin zoveel meer doet als een 12v.het bruikbare toerengebied ligt zomaar 1500-2000 toeren boven dat van de 12v.je dient de 24v dus veel hoger in toeren te rijden en de bestaande transaxle bakken hebben bepaald geen ideale overbrengingen daarvoor.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”