Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

ma jun 09, 2014 15:57

Dat klopt wel, heb een jaar of 10 geleden een 166 Super gehad, en die had meer dan genoeg koppel, gevoelsmatig meer dan de 75V6.

Hoe dan ook; eerst het onderstel maar eens verbeteren.
Bij RS een watts linkage en de dion bushing besteld, die moeten er eerst in.
Zal hopelijk een wat minder zwabberige achteras opleveren, vooral op de punten op de NS waar je "los" komt.
Dan de voorwielen onder camber zetten en casterkogels die ik nog heb liggen van de V6.
Moet meteen een strakkere 75 op leveren.
Zit nog een beetje te twijfelen of ik meteen de doorgezette achteras van DJ er onder zet.
Is nogal een ingreep natuurlijk, remmen gaan naar buiten, en er zitten geen veerschotels meer op.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

wo jun 11, 2014 22:27

Een 75TS rijd op zandvoort ook vrolijk 2.02ofzo. Iets waar je met een v6 nog best voor moet werken volgens mij?
Mocht je in een gtv6 24v willen rijden, let me know. Er is vast wel iets te combineren een keer.
2.12 is realitischer....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 12, 2014 00:37

Vwb de keuzes.

Onderstel verder aanpassen moet je toch. Of je met V6 of TS gaat rijden heeft alleen invloed op de afstelling het het geheel. Kosten en arbeid zijn gelijk.

Remsysteem voldoet standaard ook wel als alles 100% in orde is en met echt goede remblokken etc etc. Met een V6 zit je met wel helemaal op het randje met standaard systeem. Toch zou ik ook remsysteem ook gelijk grondig aanpakken. Domweg omdat het voordeliger is als je regelmatig rijd. Remblokken voor de originele tangen kosten bijna net zo veel als remblokken voor grote tangen. Met originele remsysteen "vreet" je remblokken, en als je keer niet oplet en remblok slijt verkeerd inschat verziek je een remschijf.
Hoe ver je kan gaan met remmen upraden word bepaald door banden/velgen keus. In 17" passen grotere remmen dan in 15" (goh...) en de ene 15" velg is de andere niet!!
En ik zou altijd gelijk outboard remmen monteren op de achteras. Had ik zelf ook veel eerder moeten doen.
Ook hier geld weer dat kosten en arbeid eigenlijk gelijk zijn voor V6 en TS.

Aandrijflijn is in principe sterk genoeg maar zowel bij TS en V6 geld dat wanneer je met meer vermogen dan standaard gaat rijden (TS en V6 hebben verschillende cardanas en hardyschijven) je de boel wel echt netjes in orde moet hebben om mee te beginnen en goed in de gaten houden gedurende seizoen, regelmatig even onder de auto kijken.. Beetje netjes rijden helpt ook. Origineel is dan in principe betrouwbaar genoeg. Geen reden voor exotische dure modificaties. Of je moet naar 300+ pk gaan.
Ook hier zijn kosten en arbeid weer vrijwel gelijk voor V6 en TS.

Keuzes vwb V-bak en eindreductie word bepaald door je banden/wielen keus (en budget) Zowel 15" als 17" kan.
Tweedehands slicks in 15" is onderdehand een lastig verhaal. Bijna alles rijd tegenwoordig op 17", of nog groter.
Maar als je naar 17" wielen gaat word je v- bak verhaal wel fors duurder. Als je tenminste een bak wilt waar ik op circuit alle versnellingen min of meer kan gebruiken. En niet eentje waarvan je de 5 er net zo goed uit kan laten omdat je daar toch nooit in komt.
Prijsverschil nieuwe banden 15/15 inch valt nog wel mee (allebei duur......)

Zowel met een V6 als TS voorin valt een lekker rijdende auto te bouwen, alhoewel de gewichtverdeling van een TS natuurlijk altijd iets gunstiger zal zijn.
Als je kijkt naar pk's per euro ben je met een 100% netjes opgebouwde en afgestelde standaard 3.0V6 24V voordeligst uit denk ik.
Ombouw van 24V V6 naar transaxle heb ik nul praktijkervaring mee. Maar is al vaak genoeg gedaan dus moet kunnen. Maar zal ongetwijfeld meer werk zijn dan je in eerste instantie denkt. Dat is altijd zo.....

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 12, 2014 12:38

Denk dat je gelijk hebt, uiteindelijk zal een getunede TS minstens net zoveel kosten als een standaard 24V, misschien zelfs meer, ondanks dat we vrij veel zelf kunnen.
Zal ook wel betrouwbaarder zijn.

Ga beginnen met het onderstel, nu nog met de standaard triangel, omdat ik anders deze zomer niet meer rijd, ben ik bang.
In de winter jouw as eronder, remmen, naar buiten en Intrax.

Volgend jaar dus nog standaard TS en V-bak, nog tijd zat om te beslissen wat we daarmee gaan doen.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 12, 2014 12:41

O ja, nog vergeten; om de voorwielen meer camber te geven wil ik ringen (4 stuks) tussen de onderste triangel en het chassis plaatsen, welke dikte moet je daarvoor gebruiken?
Camber moet iets van 4 graden worden, heb ik begrepen?
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 V6 (ring-)racer

do jun 12, 2014 17:28

Meten is weten.. Is ook afhankelijk van hoe laag de auto nu staat,oftewel de hoek van de draagarm. Alproblemen
Als je van bv rvs plaat van 1 mm dik plaatjes maakt die een u vorm hebben dan kun je die er makkelijk tussen schuiven bij het uitlijnen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

vr jun 13, 2014 15:31

Pff nog veel te leren op onderstel-gebied...
De tip van de RVS plaatjes is een goede, ga ik doen.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 14, 2014 00:17

Met de standaard draagarmen had ik 6 ringen per kant, 3 per bout.
Dan kwam ik net over de 3 graden camber.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 14, 2014 01:16

De ene vulring is de andere niet.
Gewoon meten. Voor camber kan je prima zelf uit te voeten met digitaal waterpas. En die hoeven je tegenwoordig de kop niet meer te kosten.
Castor maximaal, zonder dat boel aanloopt. Reageren transaxles goed op.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 14, 2014 10:00

Net 80 plaatjes van 1mm besteld bij onze vrienden van 247, kosten 35 euro incl verzenden..
Zal wel genoeg zijn (Is voor 2 auto's), 8)
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 14, 2014 17:00

In het kader van: een gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden:
Kun je de triangel onder de auto uit halen zonder de versnellingsbak?
Ofte wel, kan de bak blijven hangen?
Wil het voorste rubberlager vervangen, maar liever de bak/remmen etc niet losmaken.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

za jun 14, 2014 21:44

In het kader van: een gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden:
Kun je de triangel onder de auto uit halen zonder de versnellingsbak?
Ofte wel, kan de bak blijven hangen?
Wil het voorste rubberlager vervangen, maar liever de bak/remmen etc niet losmaken.
Ja, dat kan. Laatst nog moeten doen omdat een wiellager er niet uit wilde. Je moet wel de bak losmaken van de voorste baksteunen, en dan het bakhuis ondersteunen. De dwarsbalk kun je dan losmaken van de bodem, en enigszins kantelen. Dan kun je met wat goede wil en krachtige vloeken de as uit zijn ophangpunt in de dwarsbalk pakken. Let op de ringen die er uit tussenuit komen vallen; plaats die terug zoals ze zaten! Terugplaatsen is ook een leuk klusje.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

zo jun 15, 2014 13:39

De ene vulring is de andere niet.
Niet? Ow, dacht dat er maar één maat in was :lol:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 V6 (ring-)racer

zo jun 15, 2014 23:22

Geloof ik niks van dat jij dat denkt. :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 08, 2014 17:23

Tijdje stil geweest hier, ff updaten.
Inspiratie opgedaan bij het SSAR en op de Ring.
75 geschorst, tijd om alle plannen een keer om te zetten in daden.
Conclusie van afgelopen jaar is dat ik vermogen te kort kom, zeker op de Ring.
Komt natuurlijk ook door mijn beperkte coureurstalent.

Plan om een 24V in te bouwen dus weer opgevat.
Komende weken TS-motortje er uit halen en de auto naar Wielhoven brengen voor uitbreiding van kooi naar voren.
Dan doorlassen carrosserie en spuiten interieur en motorruimte.
Zat te denken aan Azzuro Nuvola voor de binnenkant, buitenkant blijft metallic grijs tot de eerste schade...

Dan 24V uit 166 3.0 erin en de (voor)-remmen idem.

Welke bak past het beste bij deze set-up, 1.8 of 1.6?

Doelstelling: straatlegale/betrouwbare auto voor het SI en de Ring in 2015.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Terug naar “Racen - Technisch”