Je had natuurlijk de accu naar rechts kunnen verplaatsen tenminste zo hebben we het bij die van mij gedaanOk dan gaan we dat maar eens proberen. Mooie gelegenheid om de koelvloeistof te vervangen (geen idee hoe oud dat is) en pakkingen worden meteen vernieuwd uiteraard.
Niet bij TSjes die ooit als 1.8 door het leven gingenOfficeel wordt het een AANZUIGPIJP genoemd.
Offtopic: ik dacht dat bij TSjes de accu altijd rechts zat
Klepbekers+stelplaatjes (weer wat geleerd) kreeg ik bij mijn "nieuwe" inlaatspruitstuk (die er goed uitziet). Zaten er al bij, verkoper wist niet wat het was, dus had hij de hele zwik maar meegegeven. Deze klepbekers en stelplaatjes hebben dus *niets* met mijn oude inlaatspruitstuk te maken. Wat er met de motor waar mijn nieuwe onderdelen uit komen is gebeurd weet ik niet, maar er zal vast een reden zijn dat-ie uit elkaar gehaald isA: die ouwe klepbekers zien er niet best uit..
B: het afgebroken klepstelplaatje voorspelt niet veel goeds...
C: in combinatie met de afgebrokkelde inlaat buizen vraag ik me af wat er allemaal met die motor gebeurt is..
Met enige regelmaat de klepspeling meten is absoluut zinvol, maar ik leg m'n prioriteiten eerst even bij zaken die directe aandacht behoeven. De motor loopt goed dus m.i. loopt het met de klepspeling niet zo'n vaart. Dit geldt ook voor de locatie van de accu.Geeft niets, je bent er op tijd bij. Al eens klepspeling gemeten? Ik zou eens goed kijken als ik jou was.. En inderdaad op je gemakkie het inlaat gebeuren monteren, zoalshet hoort.
Aha, daar had ik hem nog niet gezocht nee, bedankt!Onder je uitlaat spruitstuk zit een grote aftap plug, zo laat je je blok leeg lopen en kun je alle koelvloeistof vervagen...
Daar zag ik idd al een enorme boutkop zitten. Dacht al dat dat hem was, maar toch maar even vragen voor ik weer vanalles ga losdraaien wat niet los moet Wordt dus wel een waterballetWaar precies weet ik niet maar zo ter hoogte van de vierde cylinder... Kan niet missen, een grote plug.
Leuk topic, lekker prutsen aan je Alfaatje. Daar is tie tenslotte voor gemaakt Heb je ook raceplannen?Topic maar ff verkast naar de race-hoek.
Wellicht is het niet defect, maar vertelt het lampje gewoon de waarheid?Oliepeilsensorstekker is inderdaad los geweest, had ik wel weer vastgedrukt. Stekkertje nog even aangeknepen, lampje bleef nog steeds branden, maar na een tijdje ging-ie alsnog uit. Mss dat de auto gewoon te lang stil heeft gestaan.
Zie boven... Zou zomaar kunnen toch?De sensor van het oliedruklampje heb ik vervangen door een nieuwe, maar het lampje blijft nog steeds branden
Die draadeinden zijn wel te vinden, en best gemakkelijk te vervangen als er het tenminste geen 'overmaten' (draad in blok stuk, dus uitgeboord en dikker draadeind gemonteerd) tussen zitten. Haal je wellicht van een sloper af?Iig zit het uitlaatspruitstuk er ook weer op (alleen zo lek als een mandje ivm maar een moertje per cilnder, de draadeinden zijn nogal gaar en bovendien een allegaartje zodat het een heel gepuzzel is welke moer waar past), dus het geval rijdt weer!
Ik zou je koppeling ook checken op lekkage. Of wellicht is het gewoon niet goed ontlucht, kan natuurlijk ook. Tijdens het ontluchten even achter de rubber hoes kijken van de hulpkoppelingcylinder.Van het weekend even wat uitgebreider mee gaan rijden dan ik nu gedaan heb en kijken of het vervangen van het stuurhuis verbetering heeft opgeleverd. Nog wel even naar de uitlijning (sporing+camber, caster staat wel goed) kijken. Een ander puntje is dat het koppelingspedaal bij het opkomen blijft "plakken", al koppelt hij m.i. wel goed (m.a.w. het plakken betreft de vrije slag), want ik merk niks van een slippende koppeling.
Alfetta handrem monteren is 5 minuten werk (tenminste als er geen interieur in de weg zit, en je de kabel achter op de remmen al eens los heb gehad. Anders lig je een paar minuten erg ongemakkelijk met sleuteltje 10 een borgmoertje van een heeel lang verroest stuk draadeind de draaien... (Ik kan het weten helaas )Koelvloeistof blijft redelijk op peil zo te zien dus met een beetje mazzel valt het mee met het piesen bij de inlaat.
Daarna maar weer verder prutsen ermee, zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes (middendemper hangt los, paar lampjes werken niet, andere handrem (Alfetta), stoel verplaatsen etc. etc.), alleen die draadeinden van het uitlaatspruitstuk is vervelend (vindt de APK niet leuk).
Nou eerst maar es leren rijden maar een racelicentie staat wel op het verlanglijstje ja.Leuk topic, lekker prutsen aan je Alfaatje. Daar is tie tenslotte voor gemaakt Heb je ook raceplannen?Topic maar ff verkast naar de race-hoek.
Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkapWellicht is het niet defect, maar vertelt het lampje gewoon de waarheid?Oliepeilsensorstekker is inderdaad los geweest, had ik wel weer vastgedrukt. Stekkertje nog even aangeknepen, lampje bleef nog steeds branden, maar na een tijdje ging-ie alsnog uit. Mss dat de auto gewoon te lang stil heeft gestaan.
Zie boven... Zou zomaar kunnen toch?De sensor van het oliedruklampje heb ik vervangen door een nieuwe, maar het lampje blijft nog steeds branden
Zoiets zal het wel worden dan. Een draadeind zit los (daar draaide ik de moer met draadeind en al van het blok af, ipv alleen de moer) dus ik denk dat het wel normale dikte is en ze zijn allemaal even dik. Alleen de draadsoort varieert een beetje, maar ik zal wel wat gaan proberen.Die draadeinden zijn wel te vinden, en best gemakkelijk te vervangen als er het tenminste geen 'overmaten' (draad in blok stuk, dus uitgeboord en dikker draadeind gemonteerd) tussen zitten. Haal je wellicht van een sloper af?Iig zit het uitlaatspruitstuk er ook weer op (alleen zo lek als een mandje ivm maar een moertje per cilnder, de draadeinden zijn nogal gaar en bovendien een allegaartje zodat het een heel gepuzzel is welke moer waar past), dus het geval rijdt weer!
Weer zo'n leermoment... eerst es kijken of ik de hulpkoppelingscilinder überhaupt kan vinden/herkennen Werkt die gewoon op de remvloeistof of is het een apart potje?Ik zou je koppeling ook checken op lekkage. Of wellicht is het gewoon niet goed ontlucht, kan natuurlijk ook. Tijdens het ontluchten even achter de rubber hoes kijken van de hulpkoppelingcylinder.Van het weekend even wat uitgebreider mee gaan rijden dan ik nu gedaan heb en kijken of het vervangen van het stuurhuis verbetering heeft opgeleverd. Nog wel even naar de uitlijning (sporing+camber, caster staat wel goed) kijken. Een ander puntje is dat het koppelingspedaal bij het opkomen blijft "plakken", al koppelt hij m.i. wel goed (m.a.w. het plakken betreft de vrije slag), want ik merk niks van een slippende koppeling.
Ik heb vorig jaar al de achterremschijven+blokken vervangen dus het moet te doen zijn. Ik heb idd al wel meegekregen wat voor ongein je zoal tegenkomt. Zo zit de borging van het meest rechtse blokje vast, met moeite is de grote moer wel te draaien dus ik ga er maar vanuit dat het zo ook wel werkt. Inmiddels heb ik nog een vervangende versnellingsbak liggen (van de huidige bak maakt de 5 een gierend geluid) incl remklauwen dus ik heb al wat op reserve ook.Alfetta handrem monteren is 5 minuten werk (tenminste als er geen interieur in de weg zit, en je de kabel achter op de remmen al eens los heb gehad. Anders lig je een paar minuten erg ongemakkelijk met sleuteltje 10 een borgmoertje van een heeel lang verroest stuk draadeind de draaien... (Ik kan het weten helaas )Koelvloeistof blijft redelijk op peil zo te zien dus met een beetje mazzel valt het mee met het piesen bij de inlaat.
Daarna maar weer verder prutsen ermee, zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes (middendemper hangt los, paar lampjes werken niet, andere handrem (Alfetta), stoel verplaatsen etc. etc.), alleen die draadeinden van het uitlaatspruitstuk is vervelend (vindt de APK niet leuk).
Dank, jij ook succes met je projecten. Ik heb geloof ik nog niet gereageerd in je topics, maar lees ze wel met interesse, goed bezig daar!Veel succes en hopelijk krijg je het apparaat weer in goede doen!
Maakt niet uit hoor, ik ben zelf ook volledig 'self-educated', en nog volop aan het leren. Het leren houdt als het goed is ook nooit op. Door goed vooraf na te denken, veel te vragen aan verschillende mensen, en het zelf te doen wordt je vanzelf handig.Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter Ik zit nog een beetje in de leerfase; ik weet een hoop van m'n andere auto, maar ik ben er intussen achter dat er weinig overeenkomsten zijn afgezien van het aantal wielen en de aanwezigheid van een stuur! Bovendien ben ik tot op heden van de motor afgebleven van de 323. Het is uiteraard de bedoeling dat wat ik aan de Alfa doe verbeteringen oplevert, maar ik zie het ook een beetje als een leerproject. Beroepsmatig heb ik weinig met auto's te maken (administrateur, dus ik kom niet verder dan het inboeken van facturen van de leasemaatschappij en de brandstofleverancier (tankpasjes)) dus geen opleiding ofzo.
Als het lampje niet uit gaat als je toeren maakt bij warme motor, maar gewoon altijd aan is, en je lampje blijft maar branden nadat je al kilometers hebt gereden, is er idd iets electrisch mis. Je blok is dan prima. Vertrouw overigens nooit op olielampjes, gewoon regelmatig peilen met de stok!Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkap
Zou het lampje niet moeten branden als je je contact op 'aan' zet, en je motor nog niet loopt, net als alle andere controlelampjes? Ik weet het niet zeker want ik heb nog nooit het genoegen gehad een transaxle te rijden waarin dit soort zaken nog zitten en ook echt werkenNog zoiets: de benzinemeter werkt ook niet. Moet maar ff een keer een jerrycannetje achterin gooien zodat ik hem kan leegrijden (kijken of het lampje wel werkt).
Op een 75TS wordt de hoofdkoppelingcylinder (en dus het hele koppelingsysteem) van vloeistof voorzien vanuit het remvloeistofreservoir.Weer zo'n leermoment... eerst es kijken of ik de hulpkoppelingscilinder überhaupt kan vinden/herkennen Werkt die gewoon op de remvloeistof of is het een apart potje?
In mijn 75 topic heb ik beschreven hoe dat wisselen in zijn werk gaat. Ik heb gelijk de hele transaxle eraf gehaald in plaats van de bak ertussen proberen te vrotten.Ik heb vorig jaar al de achterremschijven+blokken vervangen dus het moet te doen zijn. Ik heb idd al wel meegekregen wat voor ongein je zoal tegenkomt. Zo zit de borging van het meest rechtse blokje vast, met moeite is de grote moer wel te draaien dus ik ga er maar vanuit dat het zo ook wel werkt. Inmiddels heb ik nog een vervangende versnellingsbak liggen (van de huidige bak maakt de 5 een gierend geluid) incl remklauwen dus ik heb al wat op reserve ook.
Veel succes, en veel sleutelplezier!Dank, jij ook succes met je projecten. Ik heb geloof ik nog niet gereageerd in je topics, maar lees ze wel met interesse, goed bezig daar!