Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

zo feb 18, 2007 12:57

Yep, zoals ik al een beetje vermoede zit er geen binnenwerk in. Zoals al 2x gezegd, gewone klepbekers dus.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

zo feb 18, 2007 13:14

Ok dan gaan we dat maar eens proberen. Mooie gelegenheid om de koelvloeistof te vervangen (geen idee hoe oud dat is) en pakkingen worden meteen vernieuwd uiteraard.
Officeel wordt het een AANZUIGPIJP genoemd. :!:

Offtopic: ik dacht dat bij TSjes de accu altijd rechts zat :?
Niet bij TSjes die ooit als 1.8 door het leven gingen ;)
Je had natuurlijk de accu naar rechts kunnen verplaatsen tenminste zo hebben we het bij die van mij gedaan
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

zo feb 18, 2007 15:01

A: die ouwe klepbekers zien er niet best uit..

B: het afgebroken klepstelplaatje voorspelt niet veel goeds...

C: in combinatie met de afgebrokkelde inlaat buizen vraag ik me af wat er allemaal met die motor gebeurt is.. :shock:
Klepbekers+stelplaatjes (weer wat geleerd) kreeg ik bij mijn "nieuwe" inlaatspruitstuk (die er goed uitziet). Zaten er al bij, verkoper wist niet wat het was, dus had hij de hele zwik maar meegegeven. Deze klepbekers en stelplaatjes hebben dus *niets* met mijn oude inlaatspruitstuk te maken. Wat er met de motor waar mijn nieuwe onderdelen uit komen is gebeurd weet ik niet, maar er zal vast een reden zijn dat-ie uit elkaar gehaald is ;)
Geeft niets, je bent er op tijd bij. Al eens klepspeling gemeten? Ik zou eens goed kijken als ik jou was.. En inderdaad op je gemakkie het inlaat gebeuren monteren, zoalshet hoort.
Met enige regelmaat de klepspeling meten is absoluut zinvol, maar ik leg m'n prioriteiten eerst even bij zaken die directe aandacht behoeven. De motor loopt goed dus m.i. loopt het met de klepspeling niet zo'n vaart. Dit geldt ook voor de locatie van de accu.
Onder je uitlaat spruitstuk zit een grote aftap plug, zo laat je je blok leeg lopen en kun je alle koelvloeistof vervagen...
Aha, daar had ik hem nog niet gezocht nee, bedankt!
Edit: waar dan precies? Kun je a.d.h.v. een van deze foto's (die cirkel mag je vergeten) aangeven waar hij precies zit?

Afbeelding

Afbeelding

Nog iemand die iets weet te vertellen over de aanzuigbuissteun, oliedruksensors en die "kauwgom"?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

zo feb 18, 2007 23:02

Waar precies weet ik niet maar zo ter hoogte van de vierde cylinder... Kan niet missen, een grote plug. 8)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

zo feb 18, 2007 23:49

op de sensor (vlakbij je peilstok) zie de laatste foto moet je draadje van het oliedruklampje aangesloten worden (er zit nu niks aangesloten)
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

ma feb 19, 2007 00:39

Klopt ;) maar ik ben al eens samen met Andretti op zoek geweest naar dat draadje, ook gevonden (als die direct tegen massa wordt gehouden gaat het lampje uit), maar als het draadje op die sensor wordt aangesloten blijft het lampje gewoon aan. Ergo: sensor stuk of werkt niet samen met het dashbord. Dit geldt ook voor de andere sensor, er zit wel een draadje op (rood/groen als ik het goed heb), maar het metertje doet niks. Het draadje heb ik niet kunnen testen aangezien de elektra op de een of andere manier plat ligt :?: :?
Waar precies weet ik niet maar zo ter hoogte van de vierde cylinder... Kan niet missen, een grote plug. 8)
Daar zag ik idd al een enorme boutkop zitten. Dacht al dat dat hem was, maar toch maar even vragen voor ik weer vanalles ga losdraaien wat niet los moet ;) Wordt dus wel een waterballet :?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

ma feb 19, 2007 08:33

dat probleem met de meter heb ik ook geeft geen oliedruk aan, maar mijn lampje gaat wel gewoon uit.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

ma feb 19, 2007 23:34

Dat gaat dan al beter dan bij de mijne :P

Hoe dan ook, ik wil eigenlijk toch wel minimaal 1 van de 2 werkende hebben als het ff kan...
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

ma apr 09, 2007 00:10

Hehe, het gekke ding loopt weer. Wel een lichtgrijs rookpluimpje uit de eerste cilinder (uitlaat zit er nog niet op) na het afzetten, is dat koelvloeistof die tussen de inlaatpakking (of ergens anders) door piest en voor een vochtig laagje in de uitlaatpoort zorgt?

Ook blijkt de oliedruksensor-voor-het-metertje niet te passen. Wat er nu op zit is een exemplaar van het merk(?) Veglia, hij kan 12-24 volt aan en meet 0 tot 8 bar. Verder staat er een nummer op: 111 03 (met spatie dus) en de code 9C. De draad is M10, met fijn draad en met steeksleutel 14 gaat-ie los (en bij gebrek aan een passende nieuwe ook weer vast).

De vervangende die ik gekocht heb heeft een ster-vormig logo met daarin de naam "elbi", daaronder het nummer 280002, vervolgens nog de mededeling dat-ie 0 tot 8 bar kan meten en bij 12 tot 24 Volt werkt, dat-ie Made in Italy is en als bonus staat er 3D op. De draad is M14, met grof schroefdraad, en de benodigde steeksleutel is 22.

Zijn er nog meer smaken of kan ik veilig zeggen van "deze is de verkeerde, ik moet die andere hebben"?

Tot slot zag ik dat het lampje van het oliepeil blijft branden (deed-ie voorheen niet). Waar zit die sensor ergens (zal wel een draadje vergeten zijn aan te sluiten, of niet gezien hebben dat-ie los hangt)?

Vwb de steun onder de aanzuigbuis die te lang was: die is nu ineens niet meer te lang; de aanzuigbuis zit nu recht tegenover de inlaatpoorten. En dat zonder dat ik er wat aan gedaan heb! Hoe het kan geen idee, het enige dat ik kan verzinnen is dat beide ringetjes op het boutje waarmee de steun tegen het inlaatspruitstuk wordt geschroefd allebei tussen de boutkop en de steun zaten, ipv 1 ring tussen de steun en het spruitstuk.Bij eerstgenoemde variant kwam ik bij het monteren namelijk niet uit met de gaten waar de bouten doorheen moeten om de aanzuigbuis op de steun te monteren. Toch blijft het apart...
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

do apr 12, 2007 00:11

:whistle:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Knopjes

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

do apr 12, 2007 02:31

Oliepeilsensor (van het ARC): als je voor de auto staat, linksvoor op het blok, ter hoogte van de overgang van cilinderkop naar carterpan. Je kijkt er recht tegenaan als je naar beneden kijkt vanuit de motorkap.

Oliedruksensor (van het lampje bij de meter): achter de dynamo, op het blok.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubbers ve

do apr 12, 2007 22:04

Topic maar ff verkast naar de race-hoek.

Oliepeilsensorstekker is inderdaad los geweest, had ik wel weer vastgedrukt. Stekkertje nog even aangeknepen, lampje bleef nog steeds branden, maar na een tijdje ging-ie alsnog uit. Mss dat de auto gewoon te lang stil heeft gestaan.

De sensor van het oliedruklampje heb ik vervangen door een nieuwe, maar het lampje blijft nog steeds branden :evil:

Iig zit het uitlaatspruitstuk er ook weer op (alleen zo lek als een mandje ivm maar een moertje per cilnder, de draadeinden zijn nogal gaar en bovendien een allegaartje zodat het een heel gepuzzel is welke moer waar past), dus het geval rijdt weer! Van het weekend even wat uitgebreider mee gaan rijden dan ik nu gedaan heb en kijken of het vervangen van het stuurhuis verbetering heeft opgeleverd. Nog wel even naar de uitlijning (sporing+camber, caster staat wel goed) kijken. Een ander puntje is dat het koppelingspedaal bij het opkomen blijft "plakken", al koppelt hij m.i. wel goed (m.a.w. het plakken betreft de vrije slag), want ik merk niks van een slippende koppeling.

Koelvloeistof blijft redelijk op peil zo te zien dus met een beetje mazzel valt het mee met het piesen bij de inlaat.

Daarna maar weer verder prutsen ermee, zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes (middendemper hangt los, paar lampjes werken niet, andere handrem (Alfetta), stoel verplaatsen etc. etc.), alleen die draadeinden van het uitlaatspruitstuk is vervelend (vindt de APK niet leuk).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

vr apr 13, 2007 14:16

Topic maar ff verkast naar de race-hoek.
Leuk topic, lekker prutsen aan je Alfaatje. Daar is tie tenslotte voor gemaakt :-) Heb je ook raceplannen?
Oliepeilsensorstekker is inderdaad los geweest, had ik wel weer vastgedrukt. Stekkertje nog even aangeknepen, lampje bleef nog steeds branden, maar na een tijdje ging-ie alsnog uit. Mss dat de auto gewoon te lang stil heeft gestaan.
Wellicht is het niet defect, maar vertelt het lampje gewoon de waarheid?
De sensor van het oliedruklampje heb ik vervangen door een nieuwe, maar het lampje blijft nog steeds branden :evil:
Zie boven... Zou zomaar kunnen toch?
Iig zit het uitlaatspruitstuk er ook weer op (alleen zo lek als een mandje ivm maar een moertje per cilnder, de draadeinden zijn nogal gaar en bovendien een allegaartje zodat het een heel gepuzzel is welke moer waar past), dus het geval rijdt weer!
Die draadeinden zijn wel te vinden, en best gemakkelijk te vervangen als er het tenminste geen 'overmaten' (draad in blok stuk, dus uitgeboord en dikker draadeind gemonteerd) tussen zitten. Haal je wellicht van een sloper af?
Van het weekend even wat uitgebreider mee gaan rijden dan ik nu gedaan heb en kijken of het vervangen van het stuurhuis verbetering heeft opgeleverd. Nog wel even naar de uitlijning (sporing+camber, caster staat wel goed) kijken. Een ander puntje is dat het koppelingspedaal bij het opkomen blijft "plakken", al koppelt hij m.i. wel goed (m.a.w. het plakken betreft de vrije slag), want ik merk niks van een slippende koppeling.
Ik zou je koppeling ook checken op lekkage. Of wellicht is het gewoon niet goed ontlucht, kan natuurlijk ook. Tijdens het ontluchten even achter de rubber hoes kijken van de hulpkoppelingcylinder.
Koelvloeistof blijft redelijk op peil zo te zien dus met een beetje mazzel valt het mee met het piesen bij de inlaat.
Daarna maar weer verder prutsen ermee, zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes (middendemper hangt los, paar lampjes werken niet, andere handrem (Alfetta), stoel verplaatsen etc. etc.), alleen die draadeinden van het uitlaatspruitstuk is vervelend (vindt de APK niet leuk).
Alfetta handrem monteren is 5 minuten werk (tenminste als er geen interieur in de weg zit, en je de kabel achter op de remmen al eens los heb gehad. Anders lig je een paar minuten erg ongemakkelijk met sleuteltje 10 een borgmoertje van een heeel lang verroest stuk draadeind de draaien... (Ik kan het weten helaas :D )

Veel succes en hopelijk krijg je het apparaat weer in goede doen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

za apr 14, 2007 01:37

Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter :D Ik zit nog een beetje in de leerfase; ik weet een hoop van m'n andere auto, maar ik ben er intussen achter dat er weinig overeenkomsten zijn afgezien van het aantal wielen en de aanwezigheid van een stuur! Bovendien ben ik tot op heden van de motor afgebleven van de 323. Het is uiteraard de bedoeling dat wat ik aan de Alfa doe verbeteringen oplevert, maar ik zie het ook een beetje als een leerproject. Beroepsmatig heb ik weinig met auto's te maken (administrateur, dus ik kom niet verder dan het inboeken van facturen van de leasemaatschappij en de brandstofleverancier (tankpasjes)) dus geen opleiding ofzo.
Topic maar ff verkast naar de race-hoek.
Leuk topic, lekker prutsen aan je Alfaatje. Daar is tie tenslotte voor gemaakt :-) Heb je ook raceplannen?
Nou eerst maar es leren rijden :lol: maar een racelicentie staat wel op het verlanglijstje ja.
Oliepeilsensorstekker is inderdaad los geweest, had ik wel weer vastgedrukt. Stekkertje nog even aangeknepen, lampje bleef nog steeds branden, maar na een tijdje ging-ie alsnog uit. Mss dat de auto gewoon te lang stil heeft gestaan.
Wellicht is het niet defect, maar vertelt het lampje gewoon de waarheid?
De sensor van het oliedruklampje heb ik vervangen door een nieuwe, maar het lampje blijft nog steeds branden :evil:
Zie boven... Zou zomaar kunnen toch?
Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al :lol: Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkap ;)

Nog zoiets: de benzinemeter werkt ook niet. Moet maar ff een keer een jerrycannetje achterin gooien zodat ik hem kan leegrijden (kijken of het lampje wel werkt).
Iig zit het uitlaatspruitstuk er ook weer op (alleen zo lek als een mandje ivm maar een moertje per cilnder, de draadeinden zijn nogal gaar en bovendien een allegaartje zodat het een heel gepuzzel is welke moer waar past), dus het geval rijdt weer!
Die draadeinden zijn wel te vinden, en best gemakkelijk te vervangen als er het tenminste geen 'overmaten' (draad in blok stuk, dus uitgeboord en dikker draadeind gemonteerd) tussen zitten. Haal je wellicht van een sloper af?
Zoiets zal het wel worden dan. Een draadeind zit los (daar draaide ik de moer met draadeind en al van het blok af, ipv alleen de moer) dus ik denk dat het wel normale dikte is en ze zijn allemaal even dik. Alleen de draadsoort varieert een beetje, maar ik zal wel wat gaan proberen.
Van het weekend even wat uitgebreider mee gaan rijden dan ik nu gedaan heb en kijken of het vervangen van het stuurhuis verbetering heeft opgeleverd. Nog wel even naar de uitlijning (sporing+camber, caster staat wel goed) kijken. Een ander puntje is dat het koppelingspedaal bij het opkomen blijft "plakken", al koppelt hij m.i. wel goed (m.a.w. het plakken betreft de vrije slag), want ik merk niks van een slippende koppeling.
Ik zou je koppeling ook checken op lekkage. Of wellicht is het gewoon niet goed ontlucht, kan natuurlijk ook. Tijdens het ontluchten even achter de rubber hoes kijken van de hulpkoppelingcylinder.
Weer zo'n leermoment... eerst es kijken of ik de hulpkoppelingscilinder überhaupt kan vinden/herkennen :mrgreen: Werkt die gewoon op de remvloeistof of is het een apart potje?
Koelvloeistof blijft redelijk op peil zo te zien dus met een beetje mazzel valt het mee met het piesen bij de inlaat.
Daarna maar weer verder prutsen ermee, zijn eigenlijk allemaal kleine dingetjes (middendemper hangt los, paar lampjes werken niet, andere handrem (Alfetta), stoel verplaatsen etc. etc.), alleen die draadeinden van het uitlaatspruitstuk is vervelend (vindt de APK niet leuk).
Alfetta handrem monteren is 5 minuten werk (tenminste als er geen interieur in de weg zit, en je de kabel achter op de remmen al eens los heb gehad. Anders lig je een paar minuten erg ongemakkelijk met sleuteltje 10 een borgmoertje van een heeel lang verroest stuk draadeind de draaien... (Ik kan het weten helaas :D )
Ik heb vorig jaar al de achterremschijven+blokken vervangen dus het moet te doen zijn. Ik heb idd al wel meegekregen wat voor ongein je zoal tegenkomt. Zo zit de borging van het meest rechtse blokje vast, met moeite is de grote moer wel te draaien dus ik ga er maar vanuit dat het zo ook wel werkt. Inmiddels heb ik nog een vervangende versnellingsbak liggen (van de huidige bak maakt de 5 een gierend geluid) incl remklauwen dus ik heb al wat op reserve ook.
Veel succes en hopelijk krijg je het apparaat weer in goede doen!
Dank, jij ook succes met je projecten. Ik heb geloof ik nog niet gereageerd in je topics, maar lees ze wel met interesse, goed bezig daar!
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

za apr 14, 2007 21:13

Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter :D Ik zit nog een beetje in de leerfase; ik weet een hoop van m'n andere auto, maar ik ben er intussen achter dat er weinig overeenkomsten zijn afgezien van het aantal wielen en de aanwezigheid van een stuur! Bovendien ben ik tot op heden van de motor afgebleven van de 323. Het is uiteraard de bedoeling dat wat ik aan de Alfa doe verbeteringen oplevert, maar ik zie het ook een beetje als een leerproject. Beroepsmatig heb ik weinig met auto's te maken (administrateur, dus ik kom niet verder dan het inboeken van facturen van de leasemaatschappij en de brandstofleverancier (tankpasjes)) dus geen opleiding ofzo.
Maakt niet uit hoor, ik ben zelf ook volledig 'self-educated', en nog volop aan het leren. Het leren houdt als het goed is ook nooit op. Door goed vooraf na te denken, veel te vragen aan verschillende mensen, en het zelf te doen wordt je vanzelf handig.
Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al :lol: Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkap ;)
Als het lampje niet uit gaat als je toeren maakt bij warme motor, maar gewoon altijd aan is, en je lampje blijft maar branden nadat je al kilometers hebt gereden, is er idd iets electrisch mis. Je blok is dan prima. Vertrouw overigens nooit op olielampjes, gewoon regelmatig peilen met de stok!
Nog zoiets: de benzinemeter werkt ook niet. Moet maar ff een keer een jerrycannetje achterin gooien zodat ik hem kan leegrijden (kijken of het lampje wel werkt).
Zou het lampje niet moeten branden als je je contact op 'aan' zet, en je motor nog niet loopt, net als alle andere controlelampjes? Ik weet het niet zeker want ik heb nog nooit het genoegen gehad een transaxle te rijden waarin dit soort zaken nog zitten en ook echt werken :-)
Weer zo'n leermoment... eerst es kijken of ik de hulpkoppelingscilinder überhaupt kan vinden/herkennen :mrgreen: Werkt die gewoon op de remvloeistof of is het een apart potje?
Op een 75TS wordt de hoofdkoppelingcylinder (en dus het hele koppelingsysteem) van vloeistof voorzien vanuit het remvloeistofreservoir.
De hulpkoppelingcylinder heb je zo gevonden. Ga rechts naast de auto, vlak voor het achterwiel plat op je buik liggen en kijk eronder. Als je op deze hoogte naar de versnellingsbak kijkt, zit daar als het goed is aan de zijkant van de bak een zwarte rubberen hoes. Daar onder zit de hulpkoppelingcylinder. De hoes kan je gewoon een stuk naar achter trekken om de hulpkoppelingcylinder te zien. Zit er nou in die buitenste hoes vloeistof, dan is de hulpkoppelingcylinder lek. Maar er kunnen nog meer zaken aan de hand zijn, zo kunnen beide koppelingscylinders ook inwendig versleten zijn, waardoor ze minder vloeistof verplaatsen.
Ik heb vorig jaar al de achterremschijven+blokken vervangen dus het moet te doen zijn. Ik heb idd al wel meegekregen wat voor ongein je zoal tegenkomt. Zo zit de borging van het meest rechtse blokje vast, met moeite is de grote moer wel te draaien dus ik ga er maar vanuit dat het zo ook wel werkt. Inmiddels heb ik nog een vervangende versnellingsbak liggen (van de huidige bak maakt de 5 een gierend geluid) incl remklauwen dus ik heb al wat op reserve ook.
In mijn 75 topic heb ik beschreven hoe dat wisselen in zijn werk gaat. Ik heb gelijk de hele transaxle eraf gehaald in plaats van de bak ertussen proberen te vrotten.
Als je toch bezig hebt, kan je mooi je baksteunen vervangen, zijn meestal vrij zwabberig op een oude auto. Deze klus duurde bij mij (inclusief alle tegenslagen) 3 dagen.
Je komt nl onherroepelijk kapotte bouten en andere ongein tegen. Ik heb toen gelijk ook de hulpkoppelingcylinder vervangen.
Dank, jij ook succes met je projecten. Ik heb geloof ik nog niet gereageerd in je topics, maar lees ze wel met interesse, goed bezig daar!
Veel succes, en veel sleutelplezier!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”