frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Lexan ruiten

di nov 13, 2007 22:34

Lamellenschijf op de slijptol? :? :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

Re: RE: Lexan ruiten

di nov 13, 2007 23:32

Nee, gekkerdjes toch ...
Michel: het vereist "nuts" om aceton te gebruiken!!.....Dus!

wims
Guru
Guru

wo nov 14, 2007 18:33

Om nog eens op dat schoonmaak/krasjes verhaal terug te komen: was gisteren op een vakbeurs en heb daar nog voor de zekerheid nog eens even gevraagd hoe lexan te behandelen. (www.starbrite.com ) Acrylaat & Polycarbonaat reiniger en polish gebruiken, krassen krijg je er niet mee uit, maar het wordt wel helder! Even bij ons in winkel gekeken, flesjes kosten 11,95.

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Andretti Molletti

wo nov 14, 2007 19:06

Koperpoets uit moeders kastje gaat net zo goed en kost niet zo duur :lol:

Michel vd Grinten
Guru
Guru

do nov 15, 2007 18:23

Nu durf ik ze niet meer schoon te maken.......

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

za nov 17, 2007 10:15

Kan me van handenarbeid op school herinneren dat we eens blokjes gegoten kunststof moesten polijsten.
In die tijd ging het met nat schuurpapier, steeds fijner en uiteindelijk voor de laatste krasjes Brasso (of Silvo, iig koper- of zilverpoets).
Het is een uitdagende bezigheid, maar uiteindelijk krijg je er wel alle krasjes mee weg.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Stefan J
Full Member
Full Member

di nov 20, 2007 21:40

Ik ben ook op zoek naar polycarbonaat ruiten voor een 75 en na wat zoeken op het net vond ik dit:

Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...

Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...

Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.

[...]

zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 21, 2007 10:09

Ik ben ook op zoek naar polycarbonaat ruiten voor een 75 en na wat zoeken op het net vond ik dit:

Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...

Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...

Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.

[...]

zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.
Bekend verhaal dat polycarbonaat platen een hééél ander prijskaartje hebben dan acrylaat ('plexiglas' zeg maar)..Echter 'plexiglas' mag je in je reeser niet gebruiken voor de ruiten ;dit omdat t idd veel vlugger breekt/versplintert..
Grtz,fRank

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 21, 2007 20:16

150 Euro om je hele auto (behalve de voorruit) in de Lexaan te zetten, daar kun je toch niet voor sukkelen..?
De Zeeuwen hebben de naam om zuinig te zijn maar als ik hier het forum een beetje volg is het elders nog veel erger.
Theo Romeo
Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 21, 2007 20:58

150 Euro om je hele auto (behalve de voorruit) in de Lexaan te zetten, daar kun je toch niet voor sukkelen..?
De Zeeuwen hebben de naam om zuinig te zijn maar als ik hier het forum een beetje volg is het elders nog veel erger.
Dat valt idd alles mee Theo, ik dacht dat nog wel een 100 a 150 eu duurder zou zijn voor een plaat...
Grtz,fRank

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 21, 2007 21:09

Dat valt idd alles mee Theo, ik dacht dat nog wel een 100 a 150 eu duurder zou zijn voor een plaat...
Grtz,fRank
Zie pagina 1 van dit draadje, ik betaalde 300 Euro voor een plaat maar daar konden voor 2 auto's ramen uit worden gezaagt. Als ik het goed heb is dit 150 Euro per auto 8) :wink:
Theo Romeo
Afbeelding

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 21, 2007 21:35

Grtz,fRank
Zie pagina 1 van dit draadje, ik betaalde 300 Euro voor een plaat maar daar konden voor 2 auto's ramen uit worden gezaagt. Als ik het goed heb is dit 150 Euro per auto 8) :wink:
Nou weet ik weer hoe jij aan die wereldbaan komt; jij kan rekenen!!! 8) :lol: :lol:
Grtz,fRank

Terug naar “Racen - Technisch”