alweer een jaar of vijf geleden deed michiel Smits spa in een Squadra in 2.57. elke andere 75 en giulia zat er ongeveer 5 seconden boven. Er is een filmpje van die snelle ronde in omloop. destijds uitgebreid bekeken in de pits.
De wagen had iets van 4 camera's aan boord. Vooruit, achteruit, voeten en stuurwiel waren te zien. Het systeem aan boord liet later digitaal overschakelen tussen de tegelijk opgenomen beelden toe.
Het mooiste is de absolute RUST en geringe stuurbewegingen, het voetenwerk, sideflippend, heelandtoeen, en de hele rustige schakelbewegingen in twee stappen. Nooit kwam de motor boven de 7800 rpm. ik zal dat filmpje niet gauw vergeten. helaas heb ik het niet.
RUST in de auto is een, en verder alles IN STAPPEN doen. Wat je ziet bij straaljagerpiloten en F1 rijders is dat ze tijd uit kunnen rekken. De halve seconde voor zeg vier handelingen kunnen ze mentaal afbreken in zoveel stappen van zoveel milliseconden. En dan hebben ze tijd genoeg om de handelingen zorgvuldig en gepland te verrichten.
Veel oefenen is een ding. Idd ddc ik op straat. Bij mooie bochten sideflip ik.
ik heb destijds mijn racecursus bij paul maaskant gevolgd (prodrive) en kreeg les van Sandor van Es. Sideflippen was de norm. Alles moest in STAPPEN. Rustig insturen, schakelen enz. Rust in de wagen is balans in de wagen. Balans in de wagen is een lage rondetijd.
Rustig sturen is minder weerstand. Lagere rondetijd, behoud van banden.
Rij je op de grens dan heb je balans nodig . Vandaar sideflippen.
links remmen is goed te leren en eenvoudig. Leer het op de kartbaan. Leer het in een automaat (alessandro!!)
Maar links remmen is meer voor de rallyboys.
En remmen: Of je remt voluit, of niet. Rem je voluit, dan zo kort mogelijk. Je bent op het circuit om hard te gaan, niet om te remmen. Dan heb je nog, volgens Hans Deen, waar ik ook les van heb gehad, MEER MINDER remmen. Je remt alleen maar om juist die vertraging te hebben om de lijn ideaal te rijden. Verder nergens om.
En dan heb je nog Rob Slotemaker, (van voor mijn tijd): Beter VIES hard, dan MOOI langzaam...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end