Zo, vandaag echt weer ouderwets keihard gesleuteld.
De dag begon met slicks afsteken. Ik weet weer waarom ik dat nooit doe, het is rotwerk!
Nadat ik blaren had van de krabber (na 2 banden) was het tijd om echt te beginnen.
In de loods was toen namelijk de brug net vastgezet aan de vloer.
Nadat ik een peus 205 rallye even had laten testen (ik ben niet gek
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
) direct mijn GTV erop gezet en omhoog.
Fijn hoor! Zo kan je eindelijk zien wat er mis is met je auto.
Ten eerste zag ik dat jde voorste uitlaatsteun niet meer bestond. Daardoor rammelt het spruitstuk snel los!
Dus heb ik het restant van het rubber eruit gesneden en een nieuw rubber pas gemaakt in het gat.
Dat zit er nu weer in, gesandwiched tussen dikke ringen:
Verder heb ik ontdekt waar veel van mijn olie blijft, ik heb een aanzienlijk oliespoor onder de auto:
Welllicht toch maar eens een nieuw torretje scoren, suggesties waar dit vandaan komt zijn welkom!
Afijn, toen het echte werk.
Hieronder een handleiding
"Baksteunen wissel zonder bak lossen op de 116 serie" Jawel beste alfisti, het kan!
Benodigdheden:
1. Brug, 4 kolommer of 2 kollommer naar keuze. In het voorbeeld doen we een 4 kolommer. Ben je een giga-bikkel, het kan wellicht ook op de grond als je je uitlaat los krijgt, en je auto hoog genoeg. Ik heb een deel ook op de grond moeten doen, maar de auto stond nog wel op de brug en zelfs dat is geen pretje.
2. Hoge assteunen, bij voorkeur van die hoge staanders om de achterwielen van de grond te zetten. Helaas moest ik het met gewone steunen doen (=buikschuiven)
3. 2x Krik, bij voorkeur een 'brugkrik' bij gebrek aan een beter woord, of zo'n hoge verticale die je met de voet bedient. Indien niet voorhanden, wordt het buikschuiven.
4. Allerhande gereedschap, perslucht is fijn om de 6 bouten van je traverse (balk onder de bak door) te lossen. Imbussleuteltje, meerdere ringsleuteltjes 13, doppenset met meerdere verlengstukjes, etc.
5. Geduld en doorzettingsvermogen.
6. Lunch en veel frisdrank
Men gaat als volgt te werk:
1. Maak de achterdemper los van het middendeel van de uitlaat. Het achterdeel (wat onder mijn auto er niet tussenuit de peuteren was zonder de as omlaag te brengen) mag los blijven bungelen.
2. Wrik het middendeel los van de voorpijp. Indien je m er niet echt af krijgt (in mijn geval, was te veel hameren) is dat niet erg, zolang je m maar kan draaien op de voorpijp. Een kwartslag draaien en hij hangt omlaag en uit de weg.
3. Los de 2 bouten uit de rechter baksteun. Sleuteltje 13 is er achter te frummelen met wat geduld. De hulpkoppelingcylinder (HKC) zit aardig in de weg!
![Afbeelding](http://i11.photobucket.com/albums/a154/_Pieter_/baksteunL002.jpg)
Een mooie truc is om een dikke tie-wrap aan je ringsleutel te maken, zodat je m goed kan 'sturen'.
De derde (dunne) bout van je HKC kan je laten zitten.
Let op dat de lange bout die ook je HKC vast zet, de enige bout is die vanaf de voorkant wordt ingestoken, en deze kan je dus makkelijk uitnemen.
4. Los de 2 bouten van de linker baksteun. Als dit lekker klemt door het gewicht van de bak (1 bout al uitgenomen rechts), kan je de 2 moertjes lossen zonder priegelen met een sleuteltje er achter. Rechts was de vijand de HKC, maar links is het erger, je uitgaande schakelstang. Hoe het zit op een 75 met het isostatische gedoe weet ik niet voor deze procedure. Op de Alfetta gaat het goed. Let op dat 1 boutje een 12mm kop heeft itt 13mm...
5. De bak hangt nu losjes op de losse bouten. Geen paniek, de bak kan hooguit 2cm 'vallen' op je traverse.
6. Met de achterwielen op de grond, los de 6 bouten van de dwarstraverse. Deze bouten kunnen lelijk vast zitten, maar ze zijn zelden vastgerot omdat de draadeinden naar binnen steken. Oftewel, gewoon met perslucht doen.
Geen paniek, het gewicht van de auto houdt de traverse strak tegen de koets. Ook de bak dondert er niet onder uit. De achterste baksteun blijft vast en houdt alles op zijn plek.
7. Zet als ze los zijn, 1 stuks aan elke kant weer even vast (losjes!) omdat je nu met de auto gaat rommelen voor het opkrikken.
8. Afhankelijk van het type brug en beschikbare krikken en assteunen, ondersteun de koets en zorg dat de achterwielen vrij komen. Zorg dat je zowel de bak als de traverse apart ondersteunt. De bak kan met een assteun, maar de traverse moet je nog kunnen laten zakken en weer omhoog drukken.
Ik heb het zo opgelosd:
![Afbeelding](http://i11.photobucket.com/albums/a154/_Pieter_/steunen004.jpg)
Helaas kon ik de kriksteunen achter niet meer gebruiken, door het ontwerp van de afwatering van de achterzijruiten zijn deze kokers zo rot als een donder. Gelukkig houden de langsdragers wel stand (zijn al verbogen naar binnen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) met een blokje hout ertussen. De steunen konden nét langs de brug.
Uiteraard de voorwielen geblokkeerd bij deze actie. Ook kunnen de achterwielen er nu af, scheelt gewicht.
9. Zet een krik onder de bak en los de 2 bouten van de traverse die je er net in had gezet.
10. Zet een krikje (bij mij met assteuntje erop, draagt amper wat) bij gebrek aan een 2e hoge krik onder de traverse en tik de 3 resterende bouten eruit. Laat de traverse nu zakken los van de bak:
![Afbeelding](http://i11.photobucket.com/albums/a154/_Pieter_/alleslos005.jpg)
En voilá! Je kan nu de 4 imbusbouten van de baksteunen lossen. Let bij deze (en andere) imbusbouten altijd dat je de sleutel echt heeeel goed in de kop hebt gedrukt. Neem hierbij geduld, WD40 en bijv. een klein schroevendraaiertje. Krabben, spuiten en meermalen de imbus erin passen totdat ie er echt goed in gaat. Dan een verlengstuk op je sleuteltje zetten, goed blijven aanduwen en
11. Om wat meer ruimte te krijgen, kan je een blok hout tussen het chassis en de traverse klemmen (hier zorgt je dionrubber voor) zodat je er prima bij kan!
De montageprocedure is precies omgekeerd tov het bovenstaande. Het schuift zo weer in elkaar, het enige priegelen zijn de 4 boutjes van de baksteunen. Maar als die zitten is het een eitje!
Voor mij was dit 6 uur werk, ik denk dat een garage het aanzienlijk sneller kan, zeker de juiste hoge krikken en assteunen scheelt serieus veeeel tijd. Ik moest meermalen er onderuit kruipen en dan weer terug, etc. Maar, deze procedure is veel fijner dan de hele bak te lossen, want ik heb mijn hardyschijf, koppelingsleiding en remleiding gewoon kunnen laten zitten. En we weten allemaal hoe makkelijk die 2 ontluchten!
Bij nadere inspectie bleek mijn rechter baksteun nog fris, maar de linker was wel aan vervanging toe. Gek dat sommige mensen er voor kiezen om er maar 1 te laten doen, het is praktisch net zo veel werk voor 2 en de kosten zijn de arbeid.... Maargoed.
Wat ik ook nog wil doen, is mijn achterste baksteun vervangen, want die is ook kaas. Hier wil ik een vergelijkbare procedure toepassen, maar de baksteunen laten zitten en de uitlaat alleen even lossen. Dus, traverse met bak los, achterste baksteun los, en dan kan de boel een paar cm zakken.
Wat ik niet weet, is of ik het bestaande rubber met een zaag te lijf kan gaan (taartpunt eruit)?
En kan ik het nieuwe rubber erin persen met een lange bout/moer truc?
Goed, het was weer lachen onder de GTV. Dat smaakt naar meer echte klussen...
Groeten, Pieter