Pagina 1 van 3
1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 09:38
door Geert Ploeger
Dat schijnt voor een circuit als Zandvoort met z'n vele bochten en weinig lange rechte stukken beter te zijn.
Momenteel heb ik een normale v-bak (met 50% sper) eronder zitten.
De bekende synchromeshen laten echter weer voorzichtig van zich horen.
Een revisie zal dus wel weer niet lang op zich laten wachten.
Vandaar dat ik mij afvroeg of het nou echt veel beter is zo'n 1.8 bak.
Kan iemand dit uitdrukken in seconden-winst per rondje Z'voort?
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 10:10
door ravado
nadeel is wel dat een 1.8 geen sper heeft dus je zal dit moeten overzetten.....
wil je tenminste je sper behouden.... overigens is het minder wek om wat synchromeshen te vervangen dan even een sper over te zetten.
Ik heb geen idee wat de tijdswinst is maar ik kan mij voorstellen dat het geen seconden gaat schelen omdat de verhouding van een 1.8 (9:43) dichtbij een TS (9:41) ligt....maar misschien heb ik het wel helemaal mis...
Re: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 11:48
door bralfa
Dat schijnt voor een circuit als Zandvoort met z'n vele bochten en weinig lange rechte stukken beter te zijn.
Momenteel heb ik een normale v-bak (met 50% sper) eronder zitten.
De bekende synchromeshen laten echter weer voorzichtig van zich horen.
Een revisie zal dus wel weer niet lang op zich laten wachten.
Vandaar dat ik mij afvroeg of het nou echt veel beter is zo'n 1.8 bak.
Kan iemand dit uitdrukken in seconden-winst per rondje Z'voort?
Geert,
Ik rij zelf ook met een 1.8 bak (met sper) icm ts motor. Ik hoef als ik netjes rijdt nergen naar 2. Dus volgens mij best een goede keuze. Zeker als je nog een paar pktjes extra onder de kap hebt.
Er rijden er een aantal met een 1.6 bak maar volgens mij hebben die het liefst dat hun torretje 8000+ toeren kan draaien
Maar idd. Sper overzetten is een beste klus....
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 11:56
door Geert Ploeger
Sper overzetten kan ik niet zelf.
V-bak reviseren trouwens ook niet.
Vorig jaar eens geprobeerd, maar na met twee man 14 uur bezig te zijn geweest (zonder het gewenste resultaat) heb ik toch maar besloten dit soort dingen in het vervolg uit te besteden.
Zal eens informeren wat eea gaat kosten..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 12:05
door bralfa
als de prijs je tegenvalt mag je best een pbtje sturen...
Bas
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 12:15
door Geert Ploeger
I'll keep that in mind, dank!
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 14:42
door bralfa
hou er wel rekening mee dat 4 sperplaten en 5 synchro's al een kostenpost van +/- 600 euro opleverd.
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 19:31
door Aernoudt
@Geert: als je daar ook mee wilt rijden op de Nurburgring... lijkt me dat niet zo'n goede keuze (tenzij je ook voor lichtere zuigers+drijfstangen gaat zodat je veel meer toeren kunt draaien
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 19:41
door Geert Ploeger
@Geert: als je daar ook mee wilt rijden op de Nurburgring... lijkt me dat niet zo'n goede keuze (tenzij je ook voor lichtere zuigers+drijfstangen gaat zodat je veel meer toeren kunt draaien
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Da's waar, had ik al over nagedacht.
Doch volgend jaar wil ik Squadra Italia gaan rijden en dan moet alles zo goed mogelijk zijn natuurlijk.
Maar als het écht slecht rijd op de Nordschleife dan misschien toch maar een 2.0 bak houden.
Vandaar ook mijn vraag of het echt veel scheelt..
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 19:48
door LENZ
Zijn die nog redelijk stil te krijgen zo'n bak met achteraf ingebouwde sper?
Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 19:53
door Geert Ploeger
Zijn die nog redelijk stil te krijgen zo'n bak met achteraf ingebouwde sper?
Nog maar weinig ervaring met die dingen, maar er zijn mij geen rare geluiden opgevallen eerlijk gezegd..
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 19:59
door Aernoudt
Tsja, wat is echt slecht... ik denk alleen dat het er op de Ring niet bepaald prettiger op wordt (niet alleen Schwedenkreuz, Fuchroehre en uitgang Pflazgarten 3) maar inderdaad: op Zandvoort weer wel beter. Komt er dus op neer waar je je auto optimaal wilt laten presteren; op beide zal niet gaan met 1 configuratie. (of er een 75 bij kopen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 20:13
door LENZ
Nee Geert, ik bedoel een sper in een 1,6 of 1.8 bak. Afstelling kroon/pignon gaat problemen geven.
Zo'n bak moet volgens mij herrie maken of valt dat mee, voor een racer niet zo erg natuurlijk
Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 20:33
door Andretti Molletti
Nee Geert, ik bedoel een sper in een 1,6 of 1.8 bak. Afstelling kroon/pignon gaat problemen geven.
Zo'n bak moet volgens mij herrie maken of valt dat mee, voor een racer niet zo erg natuurlijk
Hoezo? je zet je sper in het kroonwiel van de 1.8 toch?
DE bak wordt trouwens aangepast aan de motor en die vraag van Geert kan alleen beantwoordt worden als je het max toerental weet van de motor en de eindsnelheden op de diverse rechte stukken ..
Dan kan je gaan rekenen of een kortere bak voordeel bied.
Door het kleine verschil 9:41 9:43 kun je met een andere band, rolomtrek ook al wat aanpassen.. dus op de nordsleife met een straatband met relatief hoog profiel en op ZV met een lage slick..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS
Geplaatst: di dec 12, 2006 20:50
door Bartman
@Lenz:
1600 of 1800 bak met achteraf ingebouwd sper is qua geluid niet anders dan een TS/V6 bak met sper.