Pagina 1 van 1

stuurhuis transaxles

Geplaatst: di jan 02, 2007 13:24
door Joris Groeneveld
Er is in diverse topics al veel info te vinden over het verschil tussen een origineel onbekrachtigd stuurhuis of een bekrachtigd stuurhuis "kortsluiten" en onbekrachtigd te gebruiken.
De onbekrachtigde heeft 3,5 slagen van lock tot lock en de (kortgesloten) bekrachtigde 3,2.

Nu is mijn vraag; welke van de 2 kun je het best gebruiken?
Ik heb beide op voorraad en zal binnenkort toekomen aan het monteren van een stuurhuis in de giulietta.
Vooralsnog kies ik er voor om een bekrachtigd exemplaar kort te sluiten en die te monteren vanwege de kortere slag.
Maar is dit de juiste keuze?

RE: stuurhuis transaxles

Geplaatst: di jan 02, 2007 15:31
door bralfa
Joris,

Ik voor onbekrachtigd gebruik gewoon een onbekrachtigd stuurhuis gebruiken.

Die <10% in omwentelingen is mi echt te verwaarlozen!!!

Als je bedenkt dat je op het ciruit al behoorlijk aan het "hoepelen" bent als je je stuur meer dan een halve slag verdraait. Volgens mij is het meer een "tussen de oren" verschil dan dat je het daadwerkelijk merkt.

Als je een bekrachtigd stuurhuis in de giulietta zet moet je overigens ook de rechter bevestigingspunten in de balk maken. Die van een giulietta stuurhuis zitten op een andere plek.
Ook moet je dan de stuurstang overzetten. Incl. de stuurschakelaars, er van uitgaande dat t een 75 type wordt. Tevens ben je dan je hoogteverstelling kwijt.

Wellicht wat punten om in je overweging mee te nemen.

Bas

RE: stuurhuis transaxles

Geplaatst: di jan 02, 2007 16:05
door Joris Groeneveld
Hartstikke bedankt voor de nuttige tip Bralfa!
Die punten die je aangeeft waren mij nog niet opgevallen en ik zal gewoon het originele stuurhuis gebruiken.

RE: stuurhuis transaxles

Geplaatst: wo jan 03, 2007 09:05
door DJ
Hoi Joris,

Ik heb jaar met origineel onbekrachigd stuurhuis (uit m'n oude alfetta gtv) in m'n 75 gereden op zandvoort, de N-ring en driften en gaat uitstekend! Wat Bas al zei die 10% directer mis je niet. Ik ben tenminste 100% tevreden over stuurgevoel. Ik heb ook wel gehoord van mensen die eerst met bekrachtigd en later met onbekrachtigd hebben geraced dat het stuurgevoel/precisie van een onbekrachtigd tandheugel stuurhuis toch beter is/ of voelt.

Mzzl,
DJ