_Pieter_
Guru
Guru

Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

ma mar 26, 2007 23:02

Beste Alfisti,

Zeker de heren die al wat langer met transaxles bezig zijn, zullen dit wel zo weten. Maar ik als jong ventje en leek (en bezitter van een auto van ieder type) zou graag willen weten wat de verschillen zijn tussen deze auto's qua onderstel, en wat er wel, en niet, uitwisselbaar is, met name als ik bijvoorbeeld :roll: een set coilovers wil monteren. :D Het gaat dus om de 75 TS en de Alfetta GTV 2000, uit de 116 serie.

Om mijn vraag specifiek te maken:

1. Voorophanging, wat zijn/zijn er verschillen in:
- spoorbreedte / geometrie
- draagarmen
- castorstangen
- stabi (afmetingen en bevestiging ervan)
- schokdempers
- fusee's (de GTV heeft al 5-gaats fusee's en geventileerde schijven met Brembo klauwen)
- torsie's (Ik weet dat de GTV langere torsies heeft dan de TS)

2. Achterophanging, wat zijn/zijn er verschillen in:
- spoorbreedte / triangel (ook achter heeft de GTV 5-gaats wielnaven)
- veren
- schokdempers
- wattstangen (deze zijn anders zag ik)
- aandrijfassen (bak is hetzelfde qua buitenafmetingen toch?)
- cardanas (korter, maar verder?) / hardyschijven

Alvast heel veel dank voor deze hulp!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op do mar 29, 2007 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wat zijn de verschillen in onderstel Alfetta GTV en 75TS

di mar 27, 2007 14:12

Als ik dat zo lees, weet jij al heel goed, wat de verschillen/ overeenkomsten zijn.

1
- Draagarmen zijn hetzelfde.
- Castorstangen misschien ook, maarhet kan ook zijn, dat ze bij de GTV vast aan de bovenste daagarmen zitten. Dat zal wel bouwjaar afhankelijk zijn of zo.
- Stabi's zijn er voor de GT(V) volgens mij in twee typen, 18 en 20mm. De 75TS heeft een 22mm stabi.
- Tosies van de GT(V) zijn er in twee versies: 21 en 23mm, de laatsten volgens mij alleen op GTV6, maar mogelijk ook op late GTV's?
- Schokdempers uiverseel uitwisselbaar, ook achter.

2
- Triangel in principe gelijk, enkel klein verschil in dikte voorste ophanging, maar wel (compleet met brug) uitwisselbaar.
- veren, verschil in stugheid/ aantal windingen, wel uitwisselbaar
- Wattstangen zijn iets anders, maat zijn wel gewoon uitwisselbaar.
- Aandrijfassen mogelijk verschillend, afh. van bouwjaar met of zonder extra flens op remschijven. 75 TS zowiezo zonder.
- Cardan verder identiek, tenzij je een heel oude (1e serie) Alfetta (GT) hebt. Maar die heb je niet. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru

di mar 27, 2007 15:41

Sander, wederom :thumbs: :thumbs: :thumbs: en ik ben heel blij dat je weer terug bent in goede doen.
Een aanwinst voor dit forum en de alfa club!

Gelukkig klopte mijn eerste analyse omtrent het 116 onderstel redelijk. Mij is ook al eens is verteld dat er veel afwijkingen zouden zijn t.o.v. het onderstel van de 75TS. Dit zou bij het willen uitvoeren van aanpassingen voor circuitgebruik, al snel leiden tot de uitgave van vele €€€ meer, omdat 116 serie auto's een stuk zeldzamer zijn, en dus onderdelen slecht verkrijgbaar en duur, en ook niet meer op andere auto's (75's) toe te passen. Niet dus, en dat maakt dat er meer opties mogelijk worden. Dat is heel fijn.

Mijn Alfetta GTV heeft voor en achter 5-gaats naven.
Voor is dit (denk ik) bereikt door de naven over te zetten, daarom heb ik nu ook Brembo klauwen en geventileerde schijven a la 75 TS.
Mijn gok is, dat aan de achterkant de hele triangel met brug over is gezet, i.p.v. met wiellagers te rotzooien. Tenminste, zo zou ik het hebben gedaan als dit toch uitwisselbaar is, en je (klaarblijkelijk) 75 onderdelen over hebt.

Met deze kennis op zak wordt ik al weer een stuk gelukkiger. Hopelijk komt het karretje snel deze kant op en kan ik weer vieze handen halen. :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 16:15

Ten overvloede: de 75 America voorstabi is 24mm.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 27, 2007 18:23

Het meeste is al wel gezegd. Wattstangen gtv6 zijn anders maar dat is puur om plek te maken voor uitlaat. In princiepe voldoen 75 stangen ook. Castorstangen en fuseekogels bovenste draagarmen zijn geloof ik origineel ook wel geklonken maar niets is simpeler dit weg te flexen en te vervangen door GOEDE kwaliteit bouten (minimaal 8.8 en liever niet van de gamma e.d.)
Volgens mij hebben alfetta en 75 verschillende hardy schijven maar dat weet ik niet zeker. 75V6 en turbo hebben sowieso andere hardy's en dan TS. Hoe dit bij alfetta en gtv6 weet ik niet.
Tevens heb ik me laten vertellen (door iemand die het zou moeten weten) dat kroon en pignon wiel van 75 diff zwaarder zijn uitgevoerd dan van van alfetta. Maar daar zul je normaal weinig mee te maken hebben.
Een 75 heeft andere bakbediening, de illustere isostatische bediening. Met 100.000 busjes en heveltje die allemaal speling kunnen hebben. Het schijnt dat het een verbetering moest voorstellen.....????????Nou jij is het ook wel uit oog punt van trillen van de pook maar je hebt er wel een berg slijtage punten bij.
De aandrijfassen en homokineten van 75V6 en turbo zijn zwaarder dan die van 75TS en alfetta. Dus 5 gats naven van een TS passen niet 75V6 aandrijfassen. Uitgaande assen van 75V6 en turbo V-bak zijn ook zwaarder dan TS en alfetta.

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op di mar 27, 2007 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mar 27, 2007 18:48

Torsies van een gtv zitten niet in het chassis maar een balk die onder het chassis geschroefd is. De 75 torsies zijn korter dan de gtv torsies... (laatste typen 116 hebben wel de torsies in het chassis zitten)
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Wat zijn de verschillen in onderstel Alfetta GTV en

di mar 27, 2007 22:32

Torsies van een gtv zitten niet in het chassis maar een balk die onder het chassis geschroefd is. De 75 torsies zijn korter dan de gtv torsies... (laatste typen 116 hebben wel de torsies in het chassis zitten)
Laatste 116's ook torsi's in het "chassis" ?? Hee dat wist ik nog niet. Vanaf welk bouwjaar?

Mzzl,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 22:39

Ergens in 84 geloof ik, ik heb een 84er GTV6 gezien die het had als ik me niet vergis.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 27, 2007 22:50

Ok, mijn laat 82 gtv4 heeft nog gewoon het subframe en de lange (veel te dunne) torsi's.

DJ

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 27, 2007 23:55

Laatste 116's ook torsi's in het "chassis" ?? Hee dat wist ik nog niet. Vanaf welk bouwjaar?

Mzzl,
DJ
De (85er??) giuliettareeser in opbouw van Joris Groeneveld bv...(de mazzelaar..kan met 0 inspanning gewoon 3.0 torsies onder de juul frotten ,hij wel... :evil: :wink: )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mar 28, 2007 07:09

Mzzl,
DJ
De (85er??) giuliettareeser in opbouw van Joris Groeneveld bv...(de mazzelaar..kan met 0 inspanning gewoon 3.0 torsies onder de juul frotten ,hij wel... :evil: :wink: )
Grtz,fRank
Zoveel levert dat niet op: gtv 6 = 75V6 = 75TS = 23mm. Alleen zijn de gtv6 torsi's dus fractie langer. Je hoeft alleen niet zo goed te zoeken. Ik denk dat 75 torsi's gangbaarder zijn dan gtv6 torsi's. Dat is dan wel een praktisch voordeel.

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

wo mar 28, 2007 10:35

Mzzl,
DJ
Grtz,fRank
Zoveel levert dat niet op: gtv 6 = 75V6 = 75TS = 23mm. Alleen zijn de gtv6 torsi's dus fractie langer. Je hoeft alleen niet zo goed te zoeken. Ik denk dat 75 torsi's gangbaarder zijn dan gtv6 torsi's. Dat is dan wel een praktisch voordeel.

Mzzl,
DJ
Ik denk dat om het goed te doen, je toch aan de coilovers moet. Dan is het fijn om te weten dat je gewoon 75 spullen kan gebruiken. Rijd je je 116 serie karretje de vernieling in, heb je nog spullen over die redelijk gangbaar zijn voor je volgende (evt niet 116) Alfa racer.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 28, 2007 21:17

Voor het echte racewerk zou je echt heel dikke torsies moeten hebben... Dan is coil-over de zinnige keuze ook qua euri..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 28, 2007 21:47

Klopt, die Performatek torsies zijn ook bepaald niet te geef. En ze passen dus niet op de GTV :wink:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 28, 2007 22:27

Klopt, die Performatek torsies zijn ook bepaald niet te geef. En ze passen dus niet op de GTV :wink:
Zouden die 30mm torsies onder mn gtv ook van performatek komen of werden die destijds hier in de buurt ook ergens verkocht.? 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Racen - Technisch”