Pagina 1 van 3

steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: za mar 31, 2007 20:48
door guidowien
Hi,

ik rij met een aangepaste alfa 75 ca. 4500km/jaar op het circuit (nordschleife). Vermogen is orginieel onderstel is intrax (maar nog geen camber achter). Een van de zwakkere punten van de auto zijn momentel de steekassen. Ik rij er 2 tot 3/jaar kapot. Weet iemand een oplossing om dit tegen te gaan? Ik rij momenteel met 2e handse steekassen deze krijgen wel nieuwe hoesjes en vet, maar vraag mij bijvoorbeeld af of de aanschaf van een nieuwe set steekassen een oplossing zou zijn. Of gaan deze ook snel kapot? Of heeft iemand ervaring met andere oplossingen?

groet
guido

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: za mar 31, 2007 20:52
door yuri 75 V6
Omschrijf eens wát er steeds stukgaat. De binnenste homokineethoes door de warmte? Of wat anders?

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: za mar 31, 2007 22:17
door guidowien
De binnenste (aan de bak kant) homokineet gaat kapot. Beginnend met licht tikken dat steeds erger wordt. De hoesjes zijn dan gewoon heel en vet zit er gewoon in.

groet
guido

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: za mar 31, 2007 23:29
door DJ
Bekend probleem. Was bij mij de enige storing aan mijn 75TS in een jaar ringen / driften en trackdays die ik heb gehad: 2x kapotte homokineet aan de bak zijde. De homokineet die ik naar aanleiding van kapot rubber zelf had gevuld een standaard homokineet vet ging het eerst stuk. Vet verbrand. Het originele oude "alfa" vet hield het langer vol.

De simpelste oplossing is de beste kwaliteit vet (hoge belasting en hoge temperatuur eigenschappen) gebruiken in de homokineten die je kan vinden. (en natuurlijk beginnen met zo goed mogelijke homokineten) Op aanraden van ervaringsdeskundige heb ik er nu red line CV2 in zitten. Gekocht bij ASP in Delft. Auto is nog in opbouw op het moment dus nog geen eigen praktijk ervaring. Gezien de prijs van het spul zou je verwachten dat het heel erg goed moet werken........
Er zullen ongetwijfeld meer goed geschikte vetten zijn. Kwestie van navragen bij deskundige leverancier of garage / race preparatie bedrijf bij jouw in de buurt.

Probleem word overigens veroorzaakt door de warmte die uit de achterremmen komt.

Nog 2 zaken die kunnen helpen probleem te tacklen (duurder en meer werk)
- overstappen naar V6 aandrijfassen (zwaarder en deze hebben een tussenring waardoor de homokineet thermisch beter geisoleerd is van de schijf)
- overstappen naar geventileerde achterremschijven van een SZ. Performatek verkoopt de benodigde modificatie sets voor je achterremtangen. (dollarkoers is behoorlijk gunstig momenteel)

NB wat voor bakolie gebruik je en hoe vaak ververs je de olie? Als de hitte van de remmen je homokineten sloopt kan je wel nagaan hoe heet je bak word..............

Succes en mischien die najaar als m'n eigen 75 weer klaar is (hoop ik) tot ziens op de ring,

DJ

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: zo apr 01, 2007 08:55
door Maurizio
Zorgen dat de warmte niet meer zo makkelijk in de homokineet kan komen., door de tussenstrukken uit rvs te vervaardigen (minder warmtegeleiding).

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: zo apr 01, 2007 09:30
door DJ
Zorgen dat de warmte niet meer zo makkelijk in de homokineet kan komen., door de tussenstrukken uit rvs te vervaardigen (minder warmtegeleiding).
Dat worden wel dure tussenstukjes als je kijkt naar het model van het origineel en als je dat vervolgens wilt namaken...........Maar zal inderdaad ook helpen. Mischien eerst eens een rvs vulflensje ertussen. Is iets eenvoudiger te realiseren.

Mzzl,
DJ

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: do apr 05, 2007 18:13
door guidowien
HI

bedankt voor de tips, zal het eens met beter vet proberen, gezien de hitte die op circuit onstaat zal dat wellicht iets helpen.

ad DJ :Versnellingsbak olie vervang ik 1 keer per jaar.

groet
guido

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: do apr 05, 2007 20:19
door Timmerklits
Hello,

Ik zou gewoon de remmen naar buiten brengen dan heb je dit probleem niet meer.

Wij hebben hier nooit echt last mee gehad, maar hadden dan ook altijd de remmen aan de wielen staan.

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: do apr 05, 2007 23:28
door frankalfa
Hello,

Ik zou gewoon de remmen naar buiten brengen dan heb je dit probleem niet meer.

Wij hebben hier nooit echt last mee gehad, maar hadden dan ook altijd de remmen aan de wielen staan.
Beetje off topic;
Nick ,da's op een circuitwagen neem ik aan? Een auto die een kenteken heeft (die dus een technische 'schouwing' moet ondergaan) gaat hier nooit door geraken denk ik met aangepaste remmerij?? :cry:
Is de handrem ook nog bruikbaar in deze situatie ? (zo ja, hoe opgelost? :? )
Grtz,fRank

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: do apr 05, 2007 23:42
door Andretti Molletti
Ik denk dat je in Nederland wel wegkomt met APK.
Je handrem mag denk ik wel hydralisch zijn als je een extra cilinder en hydraulische fly-off handrem neemt?

Je kan altijd een elektrische klep inbouwen: voet op de rem, klep naar achetern sluiten, en dan staan de achterremmen vast!

Dennis de Rooy had zoiets, ik weet alleen niet of het door de APK kwam?

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: do apr 05, 2007 23:52
door frankalfa
Ik denk dat je in Nederland wel wegkomt met APK.
Je handrem mag denk ik wel hydralisch zijn als je een extra cilinder en hydraulische fly-off handrem neemt?

Je kan altijd een elektrische klep inbouwen: voet op de rem, klep naar achetern sluiten, en dan staan de achterremmen vast!

Dennis de Rooy had zoiets, ik weet alleen niet of het door de APK kwam?
Indien apk waardig lijkt me dit wel een zinvolle investering voor de gtv turbo reesert tzt. Ik meen dat er gecamberde dions met bmw freinerij aan de wielzijde 'in de handel zijn',maar het handrem vs apk issue is toch een stuk onduidelijkheid wat me weerhoudt om enthousiast zo'n as te bestellen... :wink:
Trouwens ; zo'n fly off handremhevel is toch niet conform apk ? (Meen dat de hevel trapsgewijs, zals bij een norma situatie, te vergendelen moet zijn??)
Grtz,fRank

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: vr apr 06, 2007 10:10
door ErwinV6
Vreemd mijn steekassen zijn zelfs met jaren Ringen nog nooit stuk gegaan, maarja ik geef misschien wel te weinig gas :lol:

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: vr apr 06, 2007 10:31
door Andretti Molletti
Trouwens ; zo'n fly off handremhevel is toch niet conform apk ? (Meen dat de hevel trapsgewijs, zals bij een norma situatie, te vergendelen moet zijn??)
Grtz,fRank
Dat zeker niet want kijk maar eens naar de elektrische AAN-UIT handremmen van tegenwoordig.
Ik dacht alleen dat het een apart systeem moest zijn naast het hydraulisch systeem vd achterremmen. Dus extra kabel of extra hydraulisch systeem ivm uitvallen hoofdsysteem.

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: vr apr 06, 2007 10:38
door jeroen75
Remmen bij de wielen zijn heel interessant, maar betreft de apk, hoe heeft Lenz dit opgelost? ik meen dat hij 75 voorremklauwen gebruikt...

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

Geplaatst: vr apr 06, 2007 11:21
door Andretti Molletti
155 achterremklauwen MET handrem mechaniek?