Pagina 1 van 1

Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 16:16
door Geert Ploeger
Leuk zo'n van binnen en buiten matzwarte Darth Vader 75 maar toch wel erg warm in de zon.
Ik heb al een aantal mensen gezien met een zelf aangelegde koeling voor de bestuurdersplaats.
Gaten of een schuifluikje in het lexaan linksvoor, buizen vanuit de bodem naar het gezicht gericht etc.

Nu vroeg ik me af of mensen nog meer tips hebben.
Of kunnen aangeven wat het beste/makkelijkste/goedkoopste is.
Raam is nog van glas maar ben wel voornemens het te vervangen door lexaan.
Gaten liggen dan het meest voor de hand, maar heb mijn twijfels over de effectiviteit.
En ben me ervan bewust dat er ook ergens een gat achterin moet zijn voor de doorstroming.

Dank alvast voor de tips!

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 16:36
door siegerdehaan89
Buizen naar je gezicht zou ik niet doen!! Je zou maar een botsing krijgen, heb je wel die buizen in je gezicht hangen :shock:

Roofscoop maken, zoals ze dat in de WRC hebben... Lijkt mij het mooist en meest effectieve. In de WRC wordt daar ook wel over na gedacht........ :wink:

Re: RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 16:40
door Geert Ploeger
Buizen naar je gezicht zou ik niet doen!! Je zou maar een botsing krijgen, heb je wel die buizen in je gezicht hangen :shock:

Roofscoop maken, zoals ze dat in de WRC hebben... Lijkt mij het mooist en meest effectieve. In de WRC wordt daar ook wel over na gedacht........ :wink:
Nee, bedoelde gewoon kleine flexibele plastic buisjes op het dashboard.
Zo'n dakhappertje is ook wel een optie inderdaad.
Volgens mij nog best makkelijk te maken met een stukje aluplaat en een decoupeerzaag.
Hoewel dat misschien wel weer teveel OP je helm blaast ipv in je gezicht..

Re: RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 16:43
door Carabinieri
Roofscoop maken, zoals ze dat in de WRC hebben... Lijkt mij het mooist en meest effectieve. In de WRC wordt daar ook wel over na gedacht........ :wink:
Die zit daar niet vanwege koeling !! Denk daar maar eens over na.

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 16:43
door siegerdehaan89
Ik weet niet hoe dit bij de 75 zit, maar kan je geen gat maken in het schutbord achter je parafan(waar de ruitenwissermotor aan vast zit) met een waterafvoerslang voor regenwater, en een slang die door je dash op je gezicht gericht staat? Heb je rijwind. Maak je dan een klepje op tegen de (veel?) harde rijwind.....

Mogelijkheden zat lijkt me, wel creatief zijn :lol:

EDIT: Wat dan Aad? :P

Re: RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 20:58
door _Pieter_
Ik weet niet hoe dit bij de 75 zit, maar kan je geen gat maken in het schutbord achter je parafan(waar de ruitenwissermotor aan vast zit) met een waterafvoerslang voor regenwater, en een slang die door je dash op je gezicht gericht staat? Heb je rijwind. Maak je dan een klepje op tegen de (veel?) harde rijwind.....

Mogelijkheden zat lijkt me, wel creatief zijn :lol:

EDIT: Wat dan Aad? :P
Dat gat zit er al, daar zit de kachel achter. Bij de 75 is dit centrale gat de enige plek waar buitenlucht van voren binnenkomt, tenzij de roestduivel een handje mee heeft geholpen :D Omdat Geert (waarschijnlijk) die kilo's eruit heeft geschoefd, mist hij het comfort van een aanjager achter dit gat, die de lucht rondpomp naar waar je zit.
Er zijn een paar opties, er is wel wat te knutselen. Ik neem even aan dat je ook in de middenconsole grof de zaag gaat zetten?

Wat dacht je van flexibele PVC buis, 10cm doorsnede of meer? Bevestig die aan dit gat, met een u-bocht eerst omlaag, en dan een beetje omhoog naar je toe? Gaatje maken voor waterafvoer op het laagste punt, en dit via een slangetje via het originele afwatergat onder de kachel laten weglopen. Wel een beetje nat in de regen lijkt me, maar wel aanvoer van buitenlucht.

Een gat naar de motorruimte zou ik ernstig afraden om veel redenen - Vieze luchtjes waaronder uitlaatgas, brandgevaar, rookvorming, etc. etc. Het heet niet voor niets een schutbord.

Succes!

Groeten, Pieter

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 21:13
door Geert Ploeger
De aanjager, kachel etc zit er gewoon nog in.
Maar doet het niet.
Waarschijnlijk de roestduivel ja..
Laatste keer dat ik de kachel aanzette vielen er allemaal roestbrokjes naar binnen en kwam er rook uit.. :?
Heb hetzelfde probleem als jij had, het parafan gedeelte is behoorlijk geroest..

Wil nog wel de zaag zetten in het middendeel van het dashboard maar weet niet precies wat ik veilig weg kan halen zonder dat ik direct de draadboom of iets anders essentieels doorzaag.
Moet ik me nog even in verdiepen.
Zal eens gaan kijken wat dit voor opties biedt.

Re: RE: Coureurskoeling

Geplaatst: ma mei 21, 2007 21:45
door _Pieter_
De aanjager, kachel etc zit er gewoon nog in.
Maar doet het niet.
Waarschijnlijk de roestduivel ja..
Laatste keer dat ik de kachel aanzette vielen er allemaal roestbrokjes naar binnen en kwam er rook uit.. :?
Heb hetzelfde probleem als jij had, het parafan gedeelte is behoorlijk geroest..
Mmm zonder aanjager is het idd redelijk oncomfortabel in een 75. Dat gat is de enige luchtinlaat, en dan zit die kapotte kachel er ook nog voor.
Aangezien jij toch geen APK meer nodig hebt, kan de kachel er gewoon uit. Weegt nog redelijk wat ook, en heb je direct meer ventilatie. Uit dat gat komt door rijwind best veel lucht.
Kachel verwijderen is makkelijk te doen hoor, stuur los, stuurschakelaars los, dashboard los (het grote zoek de parkertjes spel, tip: je centrale klokken moeten ook los) en er even uithalen. De kachel hangt aan een paar boutjes en 1 stekkertje, daarna kan ie de afvalbak in. Waterslangen kan je heel simpel doorlussen dmv een stukje koperen waterleiding, dit is de goede diameter.

Wat betreft de bedrading, ik weet niet of jij een ARC hebt? Dan heb je heel veel draadjes, waarvan je er maar heel weinig nodig hebt. Er schijnt nog ergens een 75 rond te rijden waar je precies kan zien wat je straffeloos weg kan knippen :D

Die roestvorming achter je kachel is redelijk makkelijk te repareren zoals je al hebt gezien. Is best prettig om eens te doen, droge voeten heeft wel wat.

Succes!
Wil nog wel de zaag zetten in het middendeel van het dashboard maar weet niet precies wat ik veilig weg kan halen zonder dat ik direct de draadboom of iets anders essentieels doorzaag.
Moet ik me nog even in verdiepen.
Zal eens gaan kijken wat dit voor opties biedt.
Spiek maar eens bij 1 van de JS 75's, hebben allemaal dezelfde constructie qua dashboard.

Groeten, Pieter

Re: RE: Coureurskoeling

Geplaatst: di mei 22, 2007 08:56
door Aernoudt
Roofscoop maken, zoals ze dat in de WRC hebben... Lijkt mij het mooist en meest effectieve. In de WRC wordt daar ook wel over na gedacht........ :wink:
Die zit daar niet vanwege koeling !! Denk daar maar eens over na.
Toch zeker wel: daar zitten 2 slangen aan: 1 voor de bestuurder en 1 voor de bijrijder, met een regelklep om hem dicht te kunnen doen per slang (ivm regen, te veel stof etc.)

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: di mei 22, 2007 09:06
door siegerdehaan89
Ik vond het al gek als het niet voor koeling was van de personen............. :roll:

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: di mei 22, 2007 09:13
door _Pieter_
Nog een simpel idee voor wat meer tocht:

Haal je deurrubbers er tussenuit op de warme droge dagen. (Wel bewaren voor als het regent)
Om te voorkomen dat het gaat rammelen, regel 1 extra rubber en knip die in 4 stukken, die doe je bij iedere deur aan de achterkant langs het slot.

Groeten, Pieter

RE: Coureurskoeling

Geplaatst: di mei 22, 2007 09:24
door Aernoudt
In de achter zijruiten: aantal sleuven maken waardoor de lucht er uitgezogen wordt, krijg je snellere luchtdoorstroming
(soort haaien kieuwen zeg maar)