Pagina 1 van 2

Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 21:31
door Theo Romeo
Vandaag dan toch maar begonnen aan het vervangen van de TS versnellingsbak door een 1.6 bak met sper. M'n gecamberde achteras is nog niet beschikbaar maar ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om alvast de achter stabilisator stang te vervangen door een GTV6 stabi, deze is een hele milimeter dikker maar ik zie vooral voordeel in de constructie waarop de stabi aan de achteras wordt bevestigd.
Tevens draai ik de RS achterveren op de onderste stand. De rubbers in de Watt stangen en het middenlager zijn al vervangen door powerflex bussen, ik heb Wattstangen liggen met "rod ends"maar dat lijkt me vooralsnog te geen verbetering te geven ten opzichte van de powerflex bussen.

Nog iemand tips of tricks om de achterwiel ophanging van de 75 te verbeteren??

Afbeelding

Afbeelding

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:25
door Andretti Molletti
De SZ bus in de triangle schijnt ook meer "gevoel" te geven en dat geld dus ook voor de Uniballs, dus wel monteren zou ik zeggen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb maar theoretisch moet werken is het verlagen van het draaipunt van de "DeWatt" stangen van bovenop de buis naar onderop.
Betreffende de stabi denk ik dat dat marginaal is, de JS mannen rijden zelfs zonder!
Zie ik in je nwe stabi nu rubberbussen in de draadeinden naar de achterasbevestiging? Ook hier geldt dat unibalss directere werking geven.

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:25
door Bartman
Voilgens mij hebben de JS racing 75's geen achterstabi meer.

Alle 105 racers hebben m ook niet. Je wilt de wieltjes graag op de grond houden, vandaar.

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:29
door Andretti Molletti
Dat de JS mannen hem niet meer hebben heeft ook te maken met de enorm stijve neus die zij rijden.
ik denk dat proberen en zelf voelen hier de beste optie is.

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:40
door Maurizio
Voilgens mij hebben de JS racing 75's geen achterstabi meer. Alle 105 racers hebben m ook niet. Je wilt de wieltjes graag op de grond houden, vandaar.
Geen appels (162) met peren (105) vergelijken :lol:

Stabi weglaten kan je snel proberen gewoon een kant de bout niet monteren. Het hangt van de stijfheid van je achterveren af, meeste mensen krijgen alleen maar extra onderstuur zonder a-stabi op een 75.
SZ lager is maar een marginale vooruitgang, je watt krijgt de meeste krachten te verduren dus daar zit de winst, mocht je echt de laatste % eruit willen halen dan pas sz lager.

Als ik echt door de regen moet wil ik wel eens de a-stabi losgooien, daar ik gewoon een te klein hart heb :oops:

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:46
door Andretti Molletti
Gaan we weer Maurizio 8)
De achterstabi gaat onderstuur toch juist tegen??

Van die kogel, fijn!! Racers zeggen dat het meer gevoel in de as geeft.. maar als jij een Powerflex adresje hebt graag!!!
BTW is een M10 Uniball in de DeWatt stangen voldoende?
Statische belasting 31,4 kN dynamisch 23,4 KN (kwaliteit vd Uniball)

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:50
door Maurizio
De achterstabi gaat onderstuur toch juist tegen??
Zeg ik toch ....Lezen: :lol:
meeste mensen krijgen alleen maar extra onderstuur zonder a-stabi op een 75.
Statische belasting 31,4 kN dynamisch 23,4 KN (kwaliteit vd Uniball)
Zit op het randje denk ik. Ikzelf heb meer marge genomen en M12 gebruikt.

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:52
door Andretti Molletti
zucht..... ;)
ik zat te staren naar appels en peren, dat moet omgekeerd zijn, de meeste 105jes zijn rotte appels :lol:

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:55
door Maurizio
zucht..... ;)
ik zat te staren naar appels en peren, dat moet omgekeerd zijn, de meeste 105jes zijn rotte appels :lol:
Nou trans-axles kunnen er ook wat van :?

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: ma jul 23, 2007 22:57
door Andretti Molletti
Ja, die peren hem!!

:lol:

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: di jul 24, 2007 08:22
door DJ
Theo,

Vergeet voorlopig die SZ kogel!! En monteer de rod end wattstangen en niet de PU bussen. Zoals Maurizio ook aangaf worden de dwarskrachten opgenomen door de je wattstangen en veel minder door de SZ kogel. En die SZ kogel is nog eens duur ook.
Achterstabi is gewoon kwestie van proberen wat jij fijn vind/ wat snellere ronde tijden opleverd met jouw auto.
Gtv 6 stabi laat zich heel simpel met uniballs aan de achteras monteren. Levert ook weer wat op.

Gr,
DJ

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: do jul 26, 2007 19:36
door Theo Romeo
De TS bak gaat er vanavond vanonder, de originele De Dion gaat er terug onder, de watt stangen met powerflex bussen en de GTV6 stabi. Deze winter gaat er een gecamberde achteras onder met de remmen aan de buitenkant, in deze achteras zet ik dan een SZ kogel en de Wattstangen met rodends. Ik hoop dat ik dan wat vergelijking heb wat wel en niet werkt.

De laatste circuitdag die ik heb gereden was iig het verschil in wegligging duidelijk merbaar tov de vorige keer en dit alleen door de voorzijde met 3 graden camber te zetten, rodends aan de voorstabi en powerflex bussen aan de achterzijde.

Als je op het circuit kijkt zie je inderdaad veel verschillende constructies voor de wielophanginmgen van een Transaxle, het mooie is zelf te proberen een goede balans in de auto te vinden.

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: vr jul 27, 2007 08:56
door Joris Groeneveld
dat van die gtv achter stabi is interessant, wist ik niet.
keep up the good work!

RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: wo aug 22, 2007 10:28
door adjesalfa
hoe staat het met je klauwen heb je de zuiger nog los gekregen?

martijn

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

Geplaatst: wo aug 22, 2007 12:20
door Theo Romeo
hoe staat het met je klauwen heb je de zuiger nog los gekregen?

martijn
De remklauwen zijn gereviseerd en zijn gemonteerd, vanavond de boel nog ontluchten en dan is in principe de auto gereed, op Assen zal het blijken!!

De GTV6 stabi heb ik er overigens onderuit moeten halen, want die past niet op een normale montagewijze......... :?