Pagina 1 van 1

Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: vr sep 14, 2007 09:20
door davadi
Ik heb afgelopen SS met mijn 75 TS voor het eerst op het circuit gereden en ben nu de auto verder aan het verbeteren. Nu wil ik graag de auto gaan voorzien van spoorverbreders en zou daar van gebruiks/kenners advies over willen hebben. Ook is het de bedoeling om hem voor uit te lijnen en negatief te zetten. Ook zou ik van bezitters van 75's voor circuitgebruik hierover afstel advies willen hebben. Ik sta een beetje aan het begin van het opdoen van circuitervanring met deze auto en het zou zo jammer zijn om steeds weer opnieuw het wiel te moeten gaan uitvinden.

Ook advies over merken, verkooppunten, en aanbiedingen zijn welkom!!!!

Ik dank jullie alvast hartelijk voor de reactie's.


Groeten,

Danny

http://racephoto.nl/main.php?g2_itemId=132203

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: vr sep 14, 2007 12:19
door @lfa@lgra
www.biesheuvel.nl.

Goed adres, ook voor wielbouten ed. :wink:

Verder: Kijk eens rond in de rubriek: Tuning. Met name in "Drees cafe" zul je al heel wat info vinden.
Ook altijd handig: Het boek Autotuning van Gert Hack. veel nuttige info.

Denk niet dat je in 1 dag alles weet.Sommigen weten het na jaren nog niet.. :wink:
Ieder is toch bezig met zn eigen ding en geven bepaalde info, waar ze jaren hun lesgeld voor hebben betaald, niet vrij. Begrijpelijk vind ik.

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: vr sep 14, 2007 15:07
door Maurizio
Spoorverbreders :arrow: spurverbreiterung.de

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: vr sep 14, 2007 15:40
door Netfinity
Hey die system X dingen op die site zien er wel interessant uit. Monteren van velgen met andere steek, aantal gaten en andere naafdiameter. En met een draai- en een freesbank is het ook wel zelf te maken opzich. Niet dat ik het meteen van plan ben... :wink:

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: za sep 15, 2007 19:23
door jef 75
systeem DRM perfecte spacers voor de 75

http://www.h-r.com/index.php?inhalt=pro ... sprache=de

edit ze zijn er precies niet meer? ik heb er ooit bij AMB tuning(h&r systeem DRM) gekocht,daar staan ze ook niet meer in de lijst helaas.

moest er iemand spacers(systeem DRM) bestellen ergens voor de 75 mag je me altijd laten weten waar.


helaas http://www.amb-tuning.de/produkte/dista ... 44940.html

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: zo sep 16, 2007 22:05
door Michel75
Behalve dat het mooi is, is het ook nuttig om spoorverbeders te monteren dan?

Verder zou ik zeggen
-voorzijde: camber -3 graden, sporing iets negatief (1 a 1,5 graad toe in), caster net zo dat ie lekker rechtdoor wil (maar dat is persoonlijk).
-achterzijde als je niet kan lassen zo laten, of as opsturen naar iemand met verstand ervan.
als je wel kunt lassen, camber -2 graden, sporing 1 graad toe in.

Maar da's mijn idee ervan!

RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race 75

Geplaatst: ma sep 17, 2007 20:35
door davadi
Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reactie's, advies en gegevens. Genoeg om eerst eens mee aan de gang te gaan. Ik hoop binnenkort de verbeteringen en veranderingen te kunnen testen op het circuit. Zal dan zeker de moeite nemen om op het forum de resultaten even te melden.

Tot ziens allemaal,

Davadi :D

Re: RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race

Geplaatst: vr sep 28, 2007 14:09
door _Pieter_
My cup of tea: ;-)
Verder zou ik zeggen
-voorzijde: camber -3 graden, :thumbs:
sporing iets negatief (1 a 1,5 graad toe in)
:wink: Zou ik niet doen. Vierkant of een tikkie uitspoor voor het bochtenwerk. Toespoor geeft o.a. rechtelijnstabiliteit, hoeft niet bij een racer.
Caster net zo dat ie lekker rechtdoor wil (maar dat is persoonlijk).
:wink: Maximaal caster stellen, komt meestal uit op een graad of 3. (schokdempers tegen je draagarmen) Caster doet een heleboel (lees er maar eens een boek over) maar op de 75/transaxle is het m vooral te doen om je camber op je voorwielen bij insturen / inveren in een bocht (dynamisch) zo groot mogelijk te maken/houden gegeven het feit dat je met een zeer beroerde uitgangssituatie zit qua draagarmgeometrie op een verlaagde transaxle. (Wederom, hier kan je over lezen) Zorg overigens dat je al wel 105 serie casterkogels hebt ipv rubbers, anders blijft er tijdens het remmen niks over van je 3 graden caster. Wielstanden met spoorverbreders zijn nog extra geneigd onder belasting te veranderen.
-achterzijde als je niet kan lassen zo laten, of as opsturen naar iemand met verstand ervan.
En voordat je betaald hebt, op de uitlijnbank ermee en zien wat je hebt!
als je wel kunt lassen, camber -2 graden, sporing 1 graad toe in.
:thumbs: (Dit is geen makkelijke lasklus trouwens, en je kan prima rijden zonder deze aanpassing)

Groeten, Pieter

Re: RE: Advies voor het gebruik van spoorverbreders op race

Geplaatst: di okt 30, 2007 19:20
door Michel75
My cup of tea: ;-)
Verder zou ik zeggen
-voorzijde: camber -3 graden, :thumbs:
sporing iets negatief (1 a 1,5 graad toe in)
:wink: Zou ik niet doen. Vierkant of een tikkie uitspoor voor het bochtenwerk. Toespoor geeft o.a. rechtelijnstabiliteit, hoeft niet bij een racer.
Caster net zo dat ie lekker rechtdoor wil (maar dat is persoonlijk).
:wink: Maximaal caster stellen, komt meestal uit op een graad of 3. (schokdempers tegen je draagarmen) Caster doet een heleboel (lees er maar eens een boek over) maar op de 75/transaxle is het m vooral te doen om je camber op je voorwielen bij insturen / inveren in een bocht (dynamisch) zo groot mogelijk te maken/houden gegeven het feit dat je met een zeer beroerde uitgangssituatie zit qua draagarmgeometrie op een verlaagde transaxle. (Wederom, hier kan je over lezen) Zorg overigens dat je al wel 105 serie casterkogels hebt ipv rubbers, anders blijft er tijdens het remmen niks over van je 3 graden caster. Wielstanden met spoorverbreders zijn nog extra geneigd onder belasting te veranderen.
-achterzijde als je niet kan lassen zo laten, of as opsturen naar iemand met verstand ervan.
En voordat je betaald hebt, op de uitlijnbank ermee en zien wat je hebt!
als je wel kunt lassen, camber -2 graden, sporing 1 graad toe in.
:thumbs: (Dit is geen makkelijke lasklus trouwens, en je kan prima rijden zonder deze aanpassing)

Groeten, Pieter
Zoals ik al zei, de afstelling is iets persoonlijks...
Ergens tussen onze twee meningen in vind je vast een voor jou geschikte afstelling!
Gewoon even proberen!
In mijn geval gebruik ik de auto nogal eens op straat, dan wil je geen uitspoor.
Maximaal caster vind ik niet zo lekker rijden...
Op de registersite staat ook het een en ander!