Pagina 1 van 2

toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: zo jan 20, 2008 14:49
door guidowien
Hi,

ik heb momenteel toespoor op de vooras van mijn alfa 75 2.0TS (voor circuit). Nu heeft mij laats iemand verteld dat je juist uitspoor voor zou moeten hebben om het insturen in een bocht te verbeteren.

Kan iemand uitleggen wat nu beter instuurt toe- of uitspoor?

ben benieuwd,
groet guido

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: zo jan 20, 2008 15:46
door Atte
Begin maar eens met 1,5 mm uitspoor. Standaard is al 1 (+/- 1) mm voorgeschreven. Controleer wel eerst de wielvlucht (camber). Deze is standaard 30' negatief (+/- 30). Probeer daar in ieder geval iets meer van te maken. En dan pas de sporing afstellen.

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: zo jan 27, 2008 20:45
door Dominic
toespoor is voor snelheid op de rechte stukken (minder weerstand)
uitspoor is om de bocht wat hoekiger te kunnen nemen.Hij hapt zich als het ware in de bocht.Hij trekt je naar de apex
De meest alfaas hebben zoveel speling op de delen dat als je de 0 stand respecteerd hij eigenlijk op uitspoor staat.
Snap je 8)
Suc6 Dominic

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 14:32
door Atte
Deels Dominic,

Of je nu toespoor of uitspoor hebt op het rechte eind maakt voor de rolweerstand niet uit. Het beste wat dit betreft is dus sporing op 0. Dan kom jij weer aan de beurt en dan mag je er vanuit gaan dat de 75 een beetje uitspoor heeft.
Toespoor is voor het bevorderen van de rijstabiliteit. Met 0 of uitspoor wordt de auto wat zoekerig.
Enig uitspoor voor een 75 voor wedstrijddoeleinden is gewenst. Dat heeft te maken met 'uitspoor in de bocht'. Dat meet je met uitlijnappartuur en op draaiplaten.
Het komt erop neer dat het wiel dat de binnenbocht moet nemen nog iets scherper instuurt dan het wiel dat de buitenbocht neemt (dus de grootste boog aflegt).

Re: RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 14:38
door Dottore M
Het komt erop neer dat het wiel dat de binnenbocht moet nemen nog iets scherper instuurt dan het wiel dat de buitenbocht neemt (dus de grootste boog aflegt).
Maar dat is Ackermann, en haal je niet uit uit- of toespoor toch ?

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 14:53
door Atte
Ackermann is constructief bepaald. Dus de fabrikant laat tijdens het in- en uitsturen in en uit een bocht het binnenste wiel al een iets scherpere boog afleggen dan het buitenste wiel. Helemaal juist. Die 'verhouding' is tussen stuurhuis en draaipunten van het fuseestuk ingebakken en daar merk je op het rechte eind (of op de A1) helemaal niets van.

Alleen door iets meer uitspoor te geven ga je dat effect versterken. Dus legt het binnenste wiel een iets scherpere boog af.
En door dat weer te combineren met wat meer wielvlucht (camber) in combinatie met naloop (caster) komen de wielen iets 'platter' te liggen, waardoor je allengs je bochtensnelheid steeds beetje bij beetje kunt opvoeren.

Let op; caster en camber hebben ook iets met elkaar te maken. Camber meet je met je wielen in de rechtuitstand. Maar constructief (vaak een beetje instelbaar) hebben we caster. Door dat effect is het camber in de bocht groter dan als je het statisch meet (met de wielen rechtuit).

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 15:36
door Aernoudt
Hangt van het circuit af waar je rijdt: op SPA zou ik een setting doen die iets conservatiever is tov Zandvoort of Zolder.
Op de Ring rijd ik met 12 minuten toespoor op de 75 (met ruim 3 graden camber). Op zandvoort/zolder zou ik op 0 rijden uitspoor heeft een 75 naar mijn smaak niet nodig; maar zoals wel voor meer zakne geldt (tav stuur gedrag van een auto): zelf uitproberen en kijken wat je het fijnste vindt sturen (cq wat het snelste is na meting; snel is lang niet altijd dat wat het fijnste aanvoelt ;) )

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 15:50
door Atte
Beetje uitspoor (of 0) en niet te veel camber. Denk maar eens na als je veel camber hebt. Vol in de remmen (tegen blokkeren aan; zoals het hoort) en de neus van de 75 duikt naar beneden. Dus nog meer camber en de banden remmen op de binnenzijde. Dat is dus ook een afweging die meetelt in het eindresultaat; een goede rondetijd!

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 15:59
door Aernoudt
Wat noem je veel camber ? Ten minste ruim 3 graden of meer (V6) lijkt me toch het minimum

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 19:04
door Atte
De waarde is van minder belang. Het gaat er om hoe warm je banden worden en dat de warmteverdeling juist is. En dat heeft er alles mee te maken hoe snel je kunt (en durft) te rijden. De hele set-up van de auto - vanaf de opbouw, het uitwegen en dus aanpassen van de wieldrukken tot en met de onderstelgeometrie - moeten in dienst staan van het optimaal laten werken van de banden.

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jan 28, 2008 21:10
door guidowien
Hartelijk dank voor jullie antwoorden het is me nu een stuk duidelijker geworden. Ik ga nu eens experimenteren met uitspoor.

groet
guido

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: wo jan 30, 2008 19:48
door berlinista
Atte,

100% waar. En daarvoor is het nodig eerst een goede bandentemperatuurmeter te kopen. Een digitale, waarmee je dan de binnen,buiten en middentemperatuur van de band kan meten. Die dient overal gelijk te zijn, anders is je setup niet in orde.

Dit is een investering die zich rap terugverdient als je kijkt naar de prijs van een set banden, of de prijzen van allerhande grappen die je wagen sneller moeten maken.

Onderstel! Rapmaker nummer 1!!!!!!!

beter een goed onderstel dan een snelle motor. Wat heb je aan Peekaa's die je niet op de weg kan brengen!

:D

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: wo jan 30, 2008 20:38
door Atte
Een temperatuurmeter (bijv. van Longacre) met een meetpen die in het rubber moet worden gedrukt. Geen infrarood, omdat je dan alleen de oppervlaktetemperatuur meet.
Dan ook nog een betrouwbare bandendrukmeter. Altijd dezelfde bandendrukmeter gebruiken (als je hem even 'kwijt' bent, gewoon 'even' zoeken en dus ook niet nog eens een exemplaar gebruiken dat je toevallig nog bij je had of dat je er een leent van de buurman).
En alles goed documenteren; dus opschrijven en goed bewaren.

Voordat je gaat meten voor een training/race: de auto en/of banden uit de zon houden of in ieder geval aan de zonkant de banden afdekken.

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: ma jun 09, 2008 10:44
door Lemans
Wat me verwonderd is dat er hier nergens de link wordt gelegd met de gebruikte bandenmaat.
Zoals iedereen weet zijn banden onderhevig aan vervorming bij belasting. Vandaag vergeet men bij racegebruik het
ackermann-princiepe net door die vervorming van de banden.
Uitspoor of toespoor is voor elke piloot /circuit/weersomstandigheid en bandentype verschillend.
Het enige wat telt is dat de piloot/bestuurder zich goed voelt in de wagen.
Bij straatgebruik en een zeldzaam circuitgebruik is het van belang dat de wagen een zelfcorigerend
stuurgedrag vertoont in(of over) de limietzone.
Voor straatgebruik , de originele setup of een extra uitspoor en bij een noodstop blokkerende voorremmen.
Dit houdt in dat in moeilijke situaties de neus rechtdoor wil. Het plots minderen van rem of gaspedaal heeft een positieve invloed
op het weggedrag.
Voor de grote harten onder jullie.... toespoor voor de niet echt snelle circuits en wat extra remdruk naar achteren.
Laat en hard remmen, het kontje wat naar buiten en vol op de gas. Af te raden indien geen deftige sper is gemonteerd!!

RE: toe- of uitspoor alfa 75?

Geplaatst: wo jun 11, 2008 00:24
door yuri 75 V6
Ik zet mijn verlaagde 75's altijd op toespoor. Theorie ten spijt vind ik dat de auto juist dan wat zoekeriger wordt maar lekkerder instuurt. Misschien komt dat wel omdat het buitenste wiel dan wat progressiever instuurt ten opzichte van standaard? Voor het onrustigere rechtuitrijden heb ik geen verklaring.

Op de 3.5 ben ik in eerste instantie wat doorgeschoten met het toespoor en werd de auto erg onrustig bij correcties in snelle bochten. Inmiddels heb ik wat minder toespoor gezet en vind ik het al een stuk beter. Ik zal met deze auto blijven experimenteren tot ik 'mijn' ultieme straatsetup heb gevonden, maar denk wel dat die nooit op uitspoor zal liggen. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.