Pagina 1 van 1
ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 10:00
door B-lee
Ik ben op zoek naareen goede elektronische ontsteking voor onze Bertone (GTA/m replika ) we hebben vorig weekend meegereden op SSAR .
Het blok is een 1600cc (geen GTA) meer met nog de convetionele ontsteking met kontakt puntjes.
Heeft er iemand een idee wat het beste zou zijn voor onze motor en liefst ook iemand die er ervaring mee heeft .
Het moet iets zijn die een verbetering geeft en ook betrauwbaar is .
B-lee

Re: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 15:30
door _Pieter_
Ik ben op zoek naareen goede elektronische ontsteking voor onze Bertone (GTA/m replika ) we hebben vorig weekend meegereden op SSAR .
Het blok is een 1600cc (geen GTA) meer met nog de convetionele ontsteking met kontakt puntjes.
Heeft er iemand een idee wat het beste zou zijn voor onze motor en liefst ook iemand die er ervaring mee heeft .
Het moet iets zijn die een verbetering geeft en ook betrauwbaar is .
B-lee

Dit is volgens mij helemaal de shizzle:
http://www.histo-tec.de/histotec_inhalt ... gment.html
A la 123Ignition, maar dan wel vrij programmeerbaar (dus niet voorzien van selecteerbare, maar allemaal verkeerde verkeerde curves)
Ik heb er helaas geen ervaring mee maar als ik iets zou moeten kopen dan...
Gr, Pieter
RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 16:41
door B-lee
Ziet er goed uit ,maar die moet volgens mij op een testbank afgesteld worden .
En waar kan dit dan laten doen ?

Re: RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 16:59
door _Pieter_
Ziet er goed uit ,maar die moet volgens mij op een testbank afgesteld worden .
En waar kan dit dan laten doen ?

Nee hoor, ontsteking kan je 'gewoon' met een strobelampje doen. Er zitten diverse voorbeeldcurves bij, vanaf std steeds progressiever. En vervolgens kan je zelf gaan proggen voor de puntjes op de i.
Dus met goed stellen met een lamp en en een beetje experimenteren kom je een heel eind.
Maar om het onderste uit de (race)kan te halen moet je met een niet-std motor eigenlijk altijd naar de rollenbank. Ik weet niet hoe je je carbs anders echt goed gesteld krijgt over het toerengebied als het custom is wat de klok slaat onder de kap.
Gr, Pieter
RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 17:52
door B-lee
Dan ziet het er zeker goed uit.
Ik dacht dat het een type ontsteking was zoals Alfaholicks verkoopt, die moet gestuurd worden via een getande ring op de krukas en die moet volledig afgested worden op een test bank .
Motor draaid dan wel redelijk na instaleren maar dat op een bassis instelling.
En natuurlijk zijn onze carb's op een testbank afgesteld ,maar eens goed afgesteld (keuze van sproeiers) blijft dat goed.
Gewoon af en toe met de kwik-kollonne syncroon zetten en het spul rijdt goed.
Het systeem ligt zeker bovenaan in lijst , maar ik ga eerst nog een beetje rond kijken om te zien wat voor spul er nog op de mart is

RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: vr sep 05, 2008 23:03
door Michel75
Behalve als je precies weet wat de originele ontsteking doet én je dit perfect na kan bootsen met de set, zou ik je toch adviseren er door iemand met verstand van zaken en een rollenbank naar te laten kijken... maar dat zou ik adviseren dan!
RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: za sep 06, 2008 00:09
door B-lee
Ik ben eigelijk op zoek naar een degelijk systeem dat betrouwbaar is en dat niet teveel afhankelijk is van electronika met laptops enz.
Wanneer er een probleem is dat je vast zit op een circuit en dat je je zelf niet kan depaneren om dat je bijna niet kan testen zonder PC.
Ik ben geen electronika of softw. techneut , ik ben nog van de oude stempel .
Maar sta wel open voor de nieuwe systemen als ze maar betrouwbaar zijn en makkelijk te begrijpen zonder PC.

RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: za sep 06, 2008 14:47
door Andretti Molletti
De standaard op de Nord motoren geleverde Bosch en Magnetti Marelli elektronische ontstekingen voldoen meer dan goed. Zijn doordat ze al 30 jaar worden toegepast zuper betrouwbaar, en kosten niet de hoofdprijs.
V.w.b. je ontstekingscurve kun je alleen iets zinnigs zeggen als je weet:
Wat voor octaan je rijdt
Wat voor effectieve compressie(= combi van compressie en nokkenassen)
Evt. afwijkingen in bougies en of zuigervorm.
De curve van deze systemen is simpelweg mechanisch in te stellen net zoals met punten ontstekingen.
RE: ontsteking voor voor Bertone racer
Geplaatst: za sep 06, 2008 16:38
door Michel75
Dré idd, wat jij zegt!
Hou je het lekker simpel mee...