Pagina 1 van 2

Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:23
door Theo Romeo
Tijdens de vrij rijden dagen op Zolder krijg ik de laatste tijd regelmatig de zwarte vlag wegens geluidoverschrijding. De geluidgrens ligt op 95 dB, de overschrijdingen liggen tussen de 95.1 en 95.5 dB, dus veel is het niet.
Op het gehoor maakt de auto niet veel lawaai op de baan, je hoort wel de typisch lage TS brom. Inlaatgeluid is afkomstig van een open K&N filter direct achter de leeggehaalde koplamp. De bobines zijn hier weggehaald en ik heb een "inlaatbak" gemaakt rondom het filter welke rondom is geisoleerd met van die speciale isolatiematten. De motorkap is van polyester en houdt mijn inziens weinig geluid tegen.
De uitlaat is CSC van voor tot achter met alleen een achterdemper in het systeem, de eindpijp is afgebogen naar rechts (van de geludimeting af 8) ), het uitlaatgeluid is niet echt hard...

Het enige wat nu nog in mij opkomt is de binnenkant van de motorkap isoleren met de geluidsisolatie matten.

Zijn er hier geluidsdeskundigen die de oplossing hebben? Van het gas afgaan bij de meetpunten is geen optie! :wink:

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: di nov 11, 2008 00:14
door WhizzMan
Als een paar stukjes mat in de motorkap niet helpen, zou ik eens kijken of ik een meting kan doen op welke frequenties die decibellen voorkomen. Sowieso is het fijn om te weten of het nou je uitlaat of je inlaat is die te hard gaat, dan weet je in ieder geval waar je het moet zoeken. Met luisteren kom je er kennelijk niet goed uit en "meten is weten". Als je de bron en de frequenties weet, kan je proberen om demping voor alleen die frequenties te maken. Uiteindelijk doet de fabriek dat ook om aan de eisen voor op straat te voldoen bij de prototypes en de productiemodellen.

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: di nov 11, 2008 17:49
door TurboMarc
Inlaatfilter verplaatsen, lager hangen met verlengstuk.
Demper materiaal niet verbrand? Extra tussendemper plaatsen!
Eventueel elleboog op einde demper en de goede kant uitrichten..

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: di nov 11, 2008 17:54
door Dennis de Rooy
Alles goed vastzetten, zeker je motorkap. Zodat ie echt strak aanligt en niet klappert op je bevestiging. Makkelijk is om wat vacuum of benzineslang over de metalen pinnen te schuiven zodat je motorkap daarop ligt. Resonantie/trilling van plaatwerk e.d. kan soms wel tot 5db schelen. Boven je luchtfilter, aan de motorkap ook van die isolatie plaatsen (dat noppenspul) zodat de hele bak rondom geisoleerd is. Je hoeft maar 1 db omlaag en dan zit je dus veilig.

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: di nov 11, 2008 18:01
door Bartman
Ik heb onder de kap ook matten geplakt, van dat brandvaste foam van de bouwmarkt, en het scheelt echt. Ik heb het tegen het binnenscherm en tegen de motorkap ter hoogte van de carbs geplakt.

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: di nov 11, 2008 20:05
door vV
ik denk dat je een demper extra moet toepassen. In mijn bert heb ik ook CSC (behalve spruitstuk, dat is Spruell), maar wel met 2 dempers, diameter 60.. geen geluidsproblemen gehad.Bedenk dat de waardes die je noemt boven die die gelden bij races op Zandvoort en Assen liggen.. dus daar ga je het ook niet halen. (hoewel anders gemeten dan op Zolder).

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: wo nov 12, 2008 14:06
door GTIm
De geluidsmeter zit trouwens ook rechts van de baan! Uitlaat dus naar Links laten richten en met een bochtje [was al eerder gemeld] naar de grond richten! Heb zo met een side-pipegereden die er net tussen door glipt! ! Een demper is te weinig en ook zoals gezegd kan het demp materiaal al verbrand zijn, zeker als deze ver naar voren is geplaatst! Race damper dus naar achteren plaatsen als je de ruimte hebt en nog een tussen demper of cherry bomb plaatsen! Mechanische Kat. moet tegenwoordig ook, zou ook wat demping kunnen geven. :idea:

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: wo nov 12, 2008 15:34
door vV
Mechanische Kat. moet tegenwoordig ook, zou ook wat demping kunnen geven.
is dat ook weer aan de orde?? bij DNRT niets over gehoord?

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: wo nov 12, 2008 16:47
door GTIm
In de ARC zo-ie-zo verplicht en volgens mij is het een algemene regel. Ik weet niet hoe de DNRT dit naleeft maar je zou de KNAF reglement er op na kunnen kijken. :shock: Er bestaan sport Kats die een lagere cpi [cel per inch of zoites] hebben. :wink: Je kunt uiteraard iets op de sloop halen en doorboren maar wie hou je dan voor de gek he! :roll: In de TDC moest ik zelfs m'n 147JTD van Kat en Filer a 1100 Euro voorzien en dan te weten dat na drie keer rijden de filter dicht is geslipt [tenzij je speciale toevoeging door je diesel gooit a soma van 100 Eurie per liter fles] Dat hebben we dus maar even niet gedaan en vaarwel TDC! :twisted:

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: wo nov 12, 2008 21:27
door erikg
ze meten op zolder aan 2 kanten daar kan het ook aan liggen dat je eraf gehaald word
zet er een middendemper bij en je ben overal van af of doe 2 goede absorptie dempers

ik denk dat je het in de uitlaat moet zoeken

bij blijvende problemen standaard eronder

groet erik

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: wo nov 12, 2008 21:38
door Theo Romeo
Alvast iedereen bedankt voor de tips, ik heb vanavond even een foto van de inlaat en de uitlaat gemaakt.
Ik ga inderdaad maar eens op zoek naar een absorptie demper, voor midden onder de auto. Daarnaast ga ik toch nog een grote isolatiemat aan de binnenkant van de motorkap lijmen t.p.v. de inlaat. Hier zit nu al een mat gelijmd precies boven de inlaat.


Afbeelding

Afbeelding

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: do nov 13, 2008 13:28
door frankalfa
Theo,kijk eens bij Diele wat daar nog aan dempers op zolder ligt. Wellicht zit hier een absorbtiepot tussen om te proberen? (hoewel ik mn twijfels heb of t de uitlaat is bij een 75 ts>die inlaat maakt volgens mij meer muziek :lol: )

Grtz,fRank

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: do nov 13, 2008 13:56
door alfaqv75
stukje theorie:
als je een bocht maakt in de uitlaat na de laatste demper zal er minder geluid uit komen
hetzelfde voor de inlaat, als je een bocht maakte voor de LMM naar de openluchtfilter, dan zal er ook minder herrie uit komen

of het zal werken geen idee, kan wel zeggen dat bijvoorbeeld bij een 33 het heel veel scheelt (neem maar eens een 33 en zaag dan ineens die rare S bocht op het einde eraf, je hebt ineens een sportuitlaat terwilj je niks veranderd met de demping)

RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: do nov 13, 2008 14:49
door BugAlfa
'n zware brom gaat minder uitslaan op de dBa meter dan 'n fel schel geluid : 'n grotere diameter eindstuk geeft 'n diepere brom maar slaat minder uit op dBa meter, 'n smallere heeft 't effect van 'n fluitje scheller en feller .
SuperTrapp demper werkt dmv plaatjes die geluid afremmen ; met staalwol opvulling of dergelijke kan je ook wat dempen maar dat blijft niet zo makkelijk zitten .
Ook te proberen : in welke versnelling zit je als je de meetpunten passeert ? als je net ervoor opschakelt vermijd je piektoerental en geluid en 10 meter vroeger opschakelen is niet altijd verkeerd ;
welk toerental doe je in't uitkomen vd Bianchi en voor de 90° (ter hoogte van de knik naar links) ?

Re: RE: Teveel geluid, de oplossing??

Geplaatst: do nov 13, 2008 14:57
door alfaqv75
'n zware brom gaat minder uitslaan op de dBa meter dan 'n fel schel geluid : 'n grotere diameter eindstuk geeft 'n diepere brom maar slaat minder uit op dBa meter, 'n smallere heeft 't effect van 'n fluitje scheller en feller .
SuperTrapp demper werkt dmv plaatjes die geluid afremmen ; met staalwol opvulling of dergelijke kan je ook wat dempen maar dat blijft niet zo makkelijk zitten .
Ook te proberen : in welke versnelling zit je als je de meetpunten passeert ? als je net ervoor opschakelt vermijd je piektoerental en geluid en 10 meter vroeger opschakelen is niet altijd verkeerd ;
welk toerental doe je in't uitkomen vd Bianchi en voor de 90° (ter hoogte van de knik naar links) ?
hier kan ik nog iets op aanvullen, een diep brom maakt meer geluid bij lagere toerentallen en een fel schel geluid maakt meer herrie op hogere toerentallen