Pagina 1 van 1
Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: wo sep 09, 2009 21:26
door JP6
Vorige week tijdens 2e manche SI op Assen kwam er een onheilspellend geluid onder mijn auto vandaan. Dacht eerst aan de bak of lagers in koppelinghuis.
Nu blijkt tijdens de operatie dat het lagerbusje in de middelste hardyspicer aan stukken is. Ook het busje in de achterste donut ziet er niet zo fris meer uit, astapje ingevreten. Ook aan de spicerkooi die om de voorste donut zit is goed te zien dat de boel goed op z'n flikker krijgt. Maximum toerental dat ik de motor, en dus ook de as, laat draaien ligt zo rond de 7000 rpm.
Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de cardanas van een transaxle met b.v. een schuifstuk en kruiskoppelingen????
Laat maar horen heren techneuten
Voor degenen die het nog niet weten, ik rij in de rood/wit/blauwe Alfetta GTV
Jon
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: wo sep 09, 2009 22:06
door marc7eleven
Een bekend probleem.
Ten eerste: Wij gebruiken hardy spicers van een andere kwaliteit rubber, doe eens navraag bij JS Racing. Mogelijk heb je deze al, geen idee.
Ten tweede:
Wij blijven (met kooi om de voorste spicer) vasthouden aan de hardy spicers. Als je die namelijk gaat verstevigen of van solide koppelingen gaat voorzien, dan gaan de trillingen zich verplaatsen naar danwel de krukas, danwel het koppelingshuis (voorbeelden genoeg).
Regelmatige check van de hardy spicers is van groot belang om de centreerbusjes niet kapot te laten gaan. ook van belang voor je krukaslagers enz. Eventueel een keer je as laten uitlijnen onder de auto, met name hoe bak en motor ten opzicht van elkaar staan, zodat de as er mooi recht onderstaat scheelt een hoop slijtage.
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: wo sep 09, 2009 23:17
door giuliettaevo
Check anders
hier eens...
Staat op een van de laatste bladzijden een mooie as met kruiskoppelingen. Voor straat gebruik raden ze het in ieder geval af om met een as zonder rubbers te rijden. En zelfs voor een racer zou het een goed idee zijn om minimaal 1 rubber in de as te houden.
Misschien wel een idee om betere/ makkelijker te verkrijgen rubbers te gebruiken? o.a. Mercedes, Opel en BMW gebruiken rubbers in hun cardanassen, misschien is daar iets mee te maken?
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: zo sep 13, 2009 11:11
door JP6
De tip van Marc over uitlijning zit veel in.
Nadere inspectie van de as en de bevestiging leverde het volgende op.
As ligt inderdaad niet goed in lijn tussen motor en bak. En ook voorste centreerbus versleten en daardoor ook het puntje van de cardanas.
Gelukkig heb ik nog een goed voorste cardanasdeel liggen.
Ga proberen om de voorste versnellingsbaksteunen te verhogen door er vulplaten onder te leggen. De bak komt zo omhoog en het pasvlak van de koppelingsaspropellor en achterste spicer komen meer in lijn te liggen. M.a.w. Dit was niet evenwijdig waardoor de spicer tijdens ronddraaien boven ingedrukt werd en onder uitgetrokken ( Als je nog snapt wat ik bedoel)
Eigenlijk zou de motor ook iets moeten zakken, niet alleen de achterste steun maar ook op de motorsteunen. ZIJN ER LAGERE MOTORSTEUNEN IN DE HANDEL???? Of moet ik zelf weer iets gaan maken/veranderen b.v. het metalen deel dat het rubberblok aan motor verbind?
Graag weer (meer) reakties mensen
Jon
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: zo sep 13, 2009 13:09
door giuliettaevo
Als wij een vreemde motor in een auto inbouwen gebruiken wij industriele trillingsdempers als motorsteunen. Dit zijn rubbers met aan beide zijden een metalen plaat eraan gevulcaniseerd met daaraan een draadeind of een inwendige schroefdraad.
In mijn kadett heb ik zo rubbers met een dorrsnede van 75 mm en een hoogte van 25mm gebruikt, deze zijn ook nog eens flink stugger als origineel. Ik heb de variant met twee M12 draadeinden gebruikt.
Hiervoor zul je wel enkele dingen moeten aanpassen.
Maar ligt bij een 4 cilinder de motor dan wel netjes in het verlengde van de as? bij de v6 is dit zeker niet het geval, die ligt flink schuin opzij.
Bakrubbers heb je volgens mij ook twee hoogtes in. Je kunt vervolgens ook nog het bakrubber doorboren met een boor van 10mm vanaf een kant tot je voelt dat je op de andere kant gekomen bent en dan dat laatste stuk met 8mm doorboren. Hierna een 8mm bout door het gat plaatsen en je rubber kan in ieder geval nooit meer uit elkaar getrokken worden. Het boren moet je eigenlijk wel doen als de bak in de rubbers hangt omdat de rubbers dan belast worden. de extra mm geeft een beetje speling.
hier kun je ook nog een andere versie zien...
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: ma sep 14, 2009 12:00
door GTIm
Zorg ook dat de motor minder kan torderen! De meeste rijden met een motorsteun bij de uitlaatspruitstuk gemonteerd waar normaal het til-oog gemonteerd zit. Ik gebruikte een 166 type motor steun, zaagde deze door en omgekeerd gemonteerd [met bevestiging aanpassing] Veel maken een vaste steun er tussen, ik had hiermee nog iets van flexibiliteit. Daarnaast heb je ook strakker rubber voor de belhous bevestiging. Prins Bredevoort heeft dit tekoop! Met de pas-busjes bij deze bevestiging en bij het midden lager, kun je ook wat uitlijnen!
Let ook op de rubber steunen van je bak, die kunnen ook scheuren!
RE: Alternatief hardyspicers WIE WEET HOE EN WAT
Geplaatst: ma sep 14, 2009 12:16
door DJ
Weet je wat de conditie van de cardanas was voor je er mee ging racen?
Wat voor vet zat trouwens in je centreerbusjes? De uitlaat loopt er redelijk in de buurt dus word best behoorlijk warm en er komen sowieso behoorlijke belastingen op. (hoge vlakte druk, zonder omloopsnelheid)
Voorzover mij bekend ontstaan er doorgaans problemen met de hardy rubbers zelf. Over de centreerbusjes heb ik nooit zoveel problemen gehoord. Wat niet wil zeggen dat ze niet voorkomen.
Op zich zou de cardan het onder jouw racer het langer vol moeten kunnen houden. Die onder mijn TS zit er nu 2 seizoenen onder.
Zij het dat ik niet alles gereden heb en motor 1 van eerste seizoen nou niet echt in topconditie was.
Daarentegen heeft dezelfde cardan het voor ik hem preventief heb gereviseerd het zonder problemen dik 2 jaar vol gehouden onder m'n trackday 75 waar ik alles mee deed (ook driften) en dagelijks gebruikte. Blok in trackday auto was wel een frisse TS.
Uitlijning zie ik zelf niet zo heel veel in. Onder belasting kantelen motor en bak alle kanten op dus wat blijft er dan van jou statische uitlijning over??
Trouwens hoe had je het praktisch gedacht uit te voeren om de boel statisch echt in lijn te zetten?
De centreerbusjes in de cardanas hebben zeker 10 graden vrijheids graad dus dat is echt ruim voldoende, ook als de boel niet helemaal in lijn staat.
Boel moet natuurlijk wel enigzins fatoenlijk staan. Ook vwb afstand tussen de motor en bak. Ivm laatste probeer ik motor altijd zo "los" mogelijk te zetten bij monteren cardanas. (laten hangen in takel ofzo) vervolgens cardas monteren en maar keer rond draaien om te zetten en dan motor weer op z'n plek laten zakken en vast zetten.
Wat ik bij mijn racer heb gedaan is de beweging van motor en bak binnen de perken houden dmv stuggere rubbers. (105 motorsteunen, massieve staartsteun, V6 baksteunen (aangpast voor TS) nylon bus in staartstuk bak, en aanslag boven het koppelinghuis goed afgesteld)
Allemaal bij JS racing gehaald. Voor jou niet zo in de buurt, voor mij wel. Maar Henk Prins zal het ook kunnen leveren denk ik.
De V6 bak steunen heb ik tevens nog aangepast door openingen op te vullen met zeer harde kwaliteit pakkingrubber , vast gelijmd met PU kit.
Doorboren en bout met verjonging erdoor kan ook maar zie ik minder in.
NB uit gebruik van V6 baksteunen en 105 motorsteunen volgt dus dat mijn motor en bak nooit meer op de originele uitlijning kunnen staan!!!
V6 bak steunen zijn hoger dan TS, zelfs als je extra plaatje er onder vandaan haalt. 105 motor steuenen zijn ook hoger dan transaxle.
Nog opmerking/vraag mbt uitlijning motor/cardas/bak. Horen er bij een alfetta gt 4 cil ook losse afstandbusjes boven de achterste motorsteun? Bij 75TS wel, maar die kan je niet vergeten want bij een TS zit de cardanas klem als je de afstandsbusjes niet gebruikt.
Wat ook zeker helpt is netjes proberen terug te schakelen met tussengas of dubbel clutchen. Het laatste vVind je bak ook fijn en en het eerste helpt in de regen ook om je auto stabiel te houden tijdens remmen. Makkelijk is het niet trouwens....
Op een lompe manier 2 versnellingen terugschakelen levert een enorme piekbelasting op voor je aandrijflijn die in eens met motordrijfwerk en versneld moet worden. Die piekbelasting is hoger (volgens mij) dan de belasting die je erop zet tijdens opschakelen en acceleren.
wat hier uit volgt is dat het dus ook helpt om je vliegwiel af te draaien. Kan op een eenvoudige goedkope manier (dus zonder boren) van 8 naar 5 kilo bij een transaxle. Koppeling drager is ook zwaar maar minder eenvoudig te verlichten.
Mijn mening/ervaring. Zullen ongetwijfeld andere zijn want cardanas van een transaxle is veel besproken onderwerp.
Er word al jaren geracet met transaxles dus jou problemen zijn niet nieuw. Ga eens praten met de mensen die al jaren transaxles voor de racerij prepareren, er zijn er genoeg die je wijzer willen en kunnen maken als je op een gelegen moment komt.
Groeten,
DJ