Pagina 1 van 4

remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 20:29
door LENZ
Heb gister weer wat rondjes gereden in mijn 155 V6 racer en een van mijn struikelblokken zijn momenteel de voorremmen.
Op SS merkte ik aan het eind van de laatste sessie al een lichte trilling, maar dit was dusdanig dat ik het gister nogmaals met deze remmen wilde proberen.
Met 75's was de ervaring dat remkoeling niet echt nodig was, dus met de 155 ook begonnen zonder.
Na 4 rondjes was er echter niet meer mee te rijden, auto wordt praktisch onbestuurbaar bij hard remmen, zo erg trilde de voorkant.

Daar moet dus een oplossing voor komen, maar voel er weinig voor om in dit geval het wiel opnieuw uit te moeten vinden, want dat betekend veel proberen wat dus ook heel veel geld zal gaan kosten.
Het mag best wat kosten, maar een serieuze AP set zit er niet in en is denk ik ook niet nodig
Ben dus op zoek naar een enigzins beproefde budget oplossing, heb al een aantal mensen gesproken die een oplossing hebben gevonden, maar wil de kosten eigenlijk lager houden.
Heb overigens nu 156 gta 305mm remmen met ferodo ds 1,1 met standaard AR schijven, remmen geven veel vertrouwen totdat het spul heet wordt en enorm gaat trillen.
Merkte de 2 sesiie dat het de eerste 2 rondjes weer even goed ging om vervolgens weer te moeten stoppen door het trillen.
Zou remkoeling alleen de oplossing kunnen bieden, ging dit wel goed bij de 147 gta cup auto's?
Kunnen kwaliteits remschijven dit probleem oplossen en zoja welk merk en/of wie maakt dat spul met geschikte naven en universele schijven?
Ferodo zou niet ideaal zijn en carbon loraine zou vele malen beter zijn, wat warmtehuishouding betreft?
De grotere 330mm gta set up zou al een stuk beter zijn en zelfs de 166 klauwen schijnen hier minder last van te hebben doordat deze behoorlijk grotere remblokken gebruiken.
Zit nu te denken aan de 330 set up met CL blokken en goede schijven, maar dat is flink wat zwaarder dan de al niet heel lichte 305 set up.
Graag advies

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 20:36
door Michel75
Zou het eerst mét koeling proberen, voordat ik er iets aan zou veranderen.

Verder nog wat open deuren:
Zitten de beschermplaten er nog op? Zo ja, weghalen!
En als je nog wat gewicht kan lozen, helpt dat natuurlijk ook...

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 20:50
door WhizzMan
Hoe is je rembalans? Ik heb dit op straat al meegemaakt met auto's waar de remdrukbegrenzer dicht zat of de veer te slap stond. Heb je je begrenzer er uit gehaald en er een handmatig stelbare op gezet? Als je nog met de standaard begrenzer rijdt, zet de veer dan eens heel strak en probeer eens of dat helpt. De 147 GTA weegt ongeveer 1000 kilo, ik weet niet hoeveel jouw auto nu weegt, maar volgens mij heb je wel wat meer kilo's mee te slepen, dat tikt ook aan.

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 22:09
door Bartman
Op de Dennis Vogel 147 European Challenge racer hebben we nooit problemen gehad. Wel qua remblokken naar SBS gegaan, wat vooral harder remde. Maar ik weet natuurlijk niet wat V6 tov viercilinder voor een nadelen brengt...

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 22:21
door siegerdehaan89
zware neus :jumping:

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 22:35
door LENZ
Remplaten zijn inderdaad weg.
V6 was 1350 kg op kenteken, hoop dat hij nu 1100 weegt, maar heb nog niet gewogen.
Dacht dat Mellis zelfs met een dikke AP set op zijn 155 V6 kromme schijven had (zonder koeling)??
Rembalans staat nu op heel veilig, achter doet bijna niks, wat meer naar achter kan nog makkelijk verwacht ik.
Neus van V6 is natuurlijk zwaarder door zware motor en bak, maar zal toch niet veel meer dan 50/60kg zijn denk ik.

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 22:41
door Martin H
Welke kwaliteit remvloeistof heb je er op zitten?

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: zo sep 27, 2009 23:41
door giuliettaevo
Koeling lijkt mij ook het sleutelwoord. Net als Michel zegt, probeer eerst eens een goede koeling te realiseren. Kost ook nog het minste. :wink:

Dat de v6 iets zwaarder is op de neus maakt voor het remmen minder uit als het hogere totaal gewicht lijkt mij. :?

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 09:53
door Michel75
Okee, nou op het circuit kan je best wat remdruk naar achteren sturen!
Veilig is in dit geval killing voor de voorremmen, schat ik in.
Is de druk naar achteren makkelijk te verstellen, zo niet even een remdrukregelaar scoren. (zijn veel budgetoplossingen voor)
Zou dus eerst voorremkoeling maken en gaan testen hoe hard je maximaal durft te remmen achter...
Als het dan regent kan je dan altijd achter weer de druk omlaag zetten!

Succes gewenst met deze budget oplossing :wink:

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 11:03
door serge artc3
Hoi Lennart

Mijn 155 weegt 1020kg en ik had ook met remkoeling na 10 min rijden al trillende remmen.
Het probleem zit hem in de klauwen van de 305 gta set en heeft niks met het gewicht van de auto te maken.
Onze 155's met een 305 schijf en een 166 remklauw hebben nergens last van dus het moet in de klauwen zitten.
De 166 klauwen gebruiken de zelfde remblokken als de 330mm upgrade set van de gta's alleen op een kleinere schijf!
Mellis rijdt zonder remkoeling en heeft een keer een ligt trillende schijf gehad omdat deze vol zat met remstof daarna was het weg.

De 147gta cup auto's hadden er ook last van alleen in een iets mindere mate maar dat komt omdat die jongens veel korter (later ) en harder remmen.
Als je iets sleperig remt zoals ik :oops: dan warmt de remschijf heel erg op.
Ook ligt de topsnelheid van de 147cup auto niet veel hoger als die van ons maar de bochtensnelheid weer wel.

De goedkoopste oplossing is voor jouw toch naar een 330mm upgrade set te gaan met Carbone lorraine of andere goede remblokken.

Ging het rijden voor de rest wel goed ?

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 11:14
door Alfa gRosso
Wat Serge zegt inderdaad.

Ik heb nu 2 jaar met 166 klauwen gereden op standaard 305mm schijven, waarbij ik vorig seizoen zelfs nog met originele blokken heb gereden. Nooit problemen gehad en dat komt inderdaad door de grotere blokken. Heb ook geen koeling voor de remmen. Heb op SSAR met CL RC-6 blokken gereden en dit was helemaal fantastisch.

Misschien dat de goedkoopste oplossing is om dus gewoon een setje 166 klauwen te scoren, hier brackets voor te laten maken, een paar CL blokken erin en gewoon 305mm schijven houden. Zal qua gewicht ook het minste omhoog gaan.

Succes!!

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 11:20
door serge artc3
Lennart rijdt met een Gtv/coupe fusee huis dus dan is een bracket lastig ivm de oor afstand van de remkauw.
Voor de 155 v6 en 2.0 16v fusee met een 166 remklauw hebben we de brackets liggen.

groetjes Serge

Re: RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 11:44
door Alfa gRosso
Lennart rijdt met een Gtv/coupe fusee huis dus dan is een bracket lastig ivm de oor afstand van de remkauw.
Voor de 155 v6 en 2.0 16v fusee met een 166 remklauw hebben we de brackets liggen.

groetjes Serge
Aha...ik dacht dat hij gewoon een V6 fusee had. Dan wordt het idd de 330mm upgrade als goedkoopste optie.

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 12:14
door Michel75
Dan is het budget er wel weer af, maar als het echt niet goed te krijgen is met deze klauwen...

RE: remprobleem alfa 155 budget oplossing

Geplaatst: ma sep 28, 2009 12:24
door WhizzMan
Ik blijf er bij dat Lennart voor hij geld uit gaat geven eerst eens naar z'n rembalans moet kijken. Gewoon even wat afstellingen proberen, dikke kans dat je remweg een heel stuk korter wordt als je de boel meer naar achteren zet. Zolang je kont je niet voorbij komt als je op nat wegdek vol remt (voorwielen als eerste blokkeren dus), zit je goed qua veiligheid.

Op een "standaard" 155 kan je de rembalans afstellen door de voorspanning van de veer tussen je achterste stabi en de remdrukbegrenzer te veranderen. Hoe meer voorspanning, hoe meer remdruk je achter krijgt. Zoiets is vrij eenvoudig te doen en deze setup is ook op het circuit nog goed bruikbaar. Je zou er voor kunnen kiezen om de lastafhankelijke stelling er op het circuit af te halen en het mechaniek aan te passen naar iets met een bowdenkabel en een stelschroef die je vanuit je bestuurdersstoel kan bijdraaien. Dan kan je je rembalans tijdens het rijden nog bijstellen, bijvoorbeeld omdat je tank leger raakt.