Omdat het me nogal interesseert en ik er bijna wakker van lig.. <grijns>
Ik heb als non-techneut de afgelopen tijd het e.e.a. geleerd/gelezen mbt rolcentrum/wielstanden e.d. Hierdoor op de race Giulia de beroemde "blokjes" op de draagarmen (onderste draagarm dus "onder" de fusee in plaats van er boven op) gezet, en een alu T-bar met uniball achter.
Nou, dat "rolcentrum vóór "boven het asfalt tillen" heb ik gemerkt: enorm meer rust in de neus, koersvast, direkte respons op stuurbewegingen. Top ! En de as "lokaliseren" met vaste bussen op de alu raceT-bar ipv de standaard rubbers mét de "beweeglijkheid" van die dikke uniball aan het diff ?? Van een lustig kwispelende achterkant naar bakken met grip. Andermaal top.
Wat ik probeer te doorgronden is het voordeel van de Wattlink: het verschil in het voorkomen van laterale asbeweging door een Wattlink tov de race T-bar lijkt me errug klein, (beide systemen tov de standaard T-bar/standaard rubber bussen lijkt me inderdaad groot, met de T-bar aan den race-lijve ondervonden) blijft dat "verlagen van het rolcentrum" ?? Met een T-bar zou de auto zijn vermogen niet goed aan de grond kunnen krijgen door het hoge rolcentrum, vrij vertaald, en als je dit verlaagt zou je daar dan met sprongen/sprongetjes op vooruit gaan. Dus vóór willen we het rolcentrum omhoog, en achter juist weer niet ?? En met een lager rolcentrum achter moet er dan weer een stabi op, je krijgt meer rol ( en dat wil je helemáál niet met een starre as, toch ?), maar waar komt, met de combi starre as/lager rolcentrum/Wattlink die extra grip dan vandaan ??