Pagina 1 van 1

T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

Geplaatst: di apr 23, 2013 10:20
door GTA287PK
Omdat het me nogal interesseert en ik er bijna wakker van lig.. <grijns>

Ik heb als non-techneut de afgelopen tijd het e.e.a. geleerd/gelezen mbt rolcentrum/wielstanden e.d. Hierdoor op de race Giulia de beroemde "blokjes" op de draagarmen (onderste draagarm dus "onder" de fusee in plaats van er boven op) gezet, en een alu T-bar met uniball achter.

Nou, dat "rolcentrum vóór "boven het asfalt tillen" heb ik gemerkt: enorm meer rust in de neus, koersvast, direkte respons op stuurbewegingen. Top ! En de as "lokaliseren" met vaste bussen op de alu raceT-bar ipv de standaard rubbers mét de "beweeglijkheid" van die dikke uniball aan het diff ?? Van een lustig kwispelende achterkant naar bakken met grip. Andermaal top.

Wat ik probeer te doorgronden is het voordeel van de Wattlink: het verschil in het voorkomen van laterale asbeweging door een Wattlink tov de race T-bar lijkt me errug klein, (beide systemen tov de standaard T-bar/standaard rubber bussen lijkt me inderdaad groot, met de T-bar aan den race-lijve ondervonden) blijft dat "verlagen van het rolcentrum" ?? Met een T-bar zou de auto zijn vermogen niet goed aan de grond kunnen krijgen door het hoge rolcentrum, vrij vertaald, en als je dit verlaagt zou je daar dan met sprongen/sprongetjes op vooruit gaan. Dus vóór willen we het rolcentrum omhoog, en achter juist weer niet ?? En met een lager rolcentrum achter moet er dan weer een stabi op, je krijgt meer rol ( en dat wil je helemáál niet met een starre as, toch ?), maar waar komt, met de combi starre as/lager rolcentrum/Wattlink die extra grip dan vandaan ??

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

Geplaatst: wo apr 24, 2013 11:31
door Eric
Emile,

Moet je een keer bespreken met Alberic; die heeft Watt-stangen en stabi op de groene van Walter gemaakt.

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

Geplaatst: do apr 25, 2013 20:27
door Maurizio
Is een leuke...
Ik denk dat het grote voordeel van een watt-linkage tov de normale 105 constructie te wijten is aan een evenredigere weight-transfer tussen voorzijde en achterzijde :wink:

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

Geplaatst: do apr 25, 2013 20:34
door vV
Het voordeel is niet zo heel groot, we hebben best wel probleempje goed afgesteld te krijgen trouwens. Ik ben mede schuld daarnaan want rijd gewoon te weinig...

Overigens is het verschil denk ik kleiner dan in de tijd van gta en gtam, door veel betere banden en dempers nu.