Pagina 1 van 1

Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 19:34
door roy loots
Van welk matriaal zijn zuiger bussen gemaakt? :D

Giet ijzer? Met een lage koolstof gehalte ?
Of van gehard staal?

Zou cromo 42 as hier voor gebruikt kunnen worden?

Ik heb geen project plannen of bussen nodig. Alleen de intresse..

Groetjes Roy Loots

RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 19:52
door Stan75
Gietijzer

Re: RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 19:54
door roy loots
Gietijzer
En zou niet van ander staal soort gemaakt kunnen worden?

RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 20:41
door vV
Ik zag dat Formula GT gecoate aluminiuml lners in zijn programma heeft staan. 500 gr en 600 euri per stuk.
Her en der zijn speciaal gemaakte liners te koop maar daar kan je oha ook geod voor betalen. Heeft denk ik ook alleen zin voor die llerlaatste pk en gram, zeker niet voor onze amateur raceklasses en al helemaal niet op straat. En wat is er mis met de gietijzeren ?

Re: RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 20:53
door roy loots
Ik zag dat Formula GT gecoate aluminiuml lners in zijn programma heeft staan. 500 gr en 600 euri per stuk.
Her en der zijn speciaal gemaakte liners te koop maar daar kan je oha ook geod voor betalen. Heeft denk ik ook alleen zin voor die llerlaatste pk en gram, zeker niet voor onze amateur raceklasses en al helemaal niet op straat. En wat is er mis met de gietijzeren ?
Er is niks mis met de gietijzeren bussen,
Maar was benieuwd of ik van cromo as. Rond 120 die uit draai en hoon.. Of dat het vol houd,
42 % croom zit er in. En als je bussen zelf kan draaien.. Dan kun je dus grotere bussen draaien. Overmaat zuigers er in.
Misschien kun je dan van een 2 liter nord een echte 2.1 maken zonder dat de bussen te dun worden,
Tuurlijk zal het niet passen.. Maar is wel pas te maken.
Zo iets :P geen idee of het kan maar ben wel benieuwd naar zo iets,
Zeker of de bussen het vol houden 8)

RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 21:37
door Matteomeubel
Zonder dat ik gehinderd wordt door motorenkennis, lijkt het mij dat je eerst de eigenschappen van het reeds door Alfa gebruikte "gietijzer" in beeld moet hebben.
Het ene gietijzer is het andere niet. Net zo min als het gegeven dat er "aluminium" bussen zijn. Wat is daar de mechanische karakteristiek van??

Alleen op basis van karakteristiek zijn de diverse materialen te scoren en dat dan icm met de verwachtingen van het nieuw te vervaardigen product.
Het zal mij overigens niet verbazen als er al behoorlijk molybdeen in het Alfa-plofbussen gietmetaal verwerkt is als ik zo de eigenschappen van diverse legeringen bekijk.

RE: Zuiger bussen

Geplaatst: di jul 30, 2013 21:59
door Stan75
Gietijzer GGG60 wordt wel eens gebruikt om custom bussen te maken.
Wel centrifugaal gegoten gietijzer.
Hoge slijtvastheid en heel goed verspaanbaar.

Met alu bussen, moet je de wand van nicasiel voorzien om het slijtvast te maken.

RE: Zuiger bussen

Geplaatst: wo jul 31, 2013 08:08
door vV
Roy, wat ik begrepen heb is de enige goede manier om naar echt grote boring te gaan een monoblock. Om meer redenen dan alleen dikte cylinderwanden.
Volgende probleem wat je krijgt is een passende koppakking en overgang verbrandingskamers naar de cylinder en passing zuigers in de verbrandingsruimte.

Re: RE: Zuiger bussen

Geplaatst: wo jul 31, 2013 08:40
door roy loots
Roy, wat ik begrepen heb is de enige goede manier om naar echt grote boring te gaan een monoblock. Om meer redenen dan alleen dikte cylinderwanden.
Volgende probleem wat je krijgt is een passende koppakking en overgang verbrandingskamers naar de cylinder en passing zuigers in de verbrandingsruimte.
Ja Zo iets had ik al verwacht :D dat het niet helemaal zo gaan passen :D
Maar wel leuk om te weten wat voor matriaal er dus gebruikt word.