Het koelvloeistof temperatuur zou ik niet zo snel lager laten gaan (door bijvoorbeeld een grotere radiator en fan te monteren), tenzij je motor continu zwaar wordt belast en of motor aanpassingen hebt gedaan (opgevoerd, grotere turbo..). De ideale bedrijfstemperatuur van het koelvloeistof ligt tussen de 80 / 90°C. Ga je hoger heb je kans op detoneren (pingelen) en het ergste geval inwendige motorschade omdat het metaal te hard uitzet.
Ga je lager en je laat de motor in toeren gaan is er kans dat de motor geen goede smering krijgt door de koude motorolie, met als gevolg inwendige motorschade. De cilinderkoppakking is ook gevoelig bij een "koude" motor als er flink gas wordt mee gegeven.
De ideale bedrijfstemperatuur is dus het beste voor de motor. Perfecte olie smering, het optimaal vermogen kunnen te behalen, Compressie in de cilinders is het beste, ook het verbruik is lager dan tegenover een "koude" motor.
Auto fabrikanten hebben niet voor niets dit allemaal al uitgezocht voor hun geleverde standaard motor.
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71