Pagina 1 van 1

Koelvloeistof temp omlaag Vermogen omhoog bij Turbo ?

Geplaatst: do nov 21, 2013 14:22
door BugAlfa
http://www.turbomagazine.com/features/0 ... sults.html
http://www.redlineoil.com/content/files ... 20Info.pdf

Een intercooler brengt de temperatuur van de inlaat lucht naar omlaag en vermogenswinst .

Gaat een lagere koelvloeistoftemperatuur dan ook winst opleveren ?

Technische breinen hier die dit kunnen beredeneren ?

RE: Koelvloeistof temp omlaag Vermogen omhoog bij Turbo ?

Geplaatst: do nov 21, 2013 16:06
door TurboMarc
Bij een watergekoelde intercooler wel denk ik..

RE: Koelvloeistof temp omlaag Vermogen omhoog bij Turbo ?

Geplaatst: do nov 21, 2013 16:39
door yuri 75 V6
Nou ja, de redenering is dat als je de kop koeler houdt, er minder snel detonatie op zou treden en er dus 'scherper' ontstoken zou kunnen worden waardoor er meer vermogen geleverd kan worden. Theoretisch niet onwaar natuurlijk. De temperatuur van de koelvloeistof is echter slechts een afgeleide van de hele thermische huishouding van je complete blok, je radiateur en je thermostaat, dus het is niet zo dat 10 graden minder koelvloeistoftemepratuur (en waar meet je die precies?) meteen X pk oplevert.

RE: Koelvloeistof temp omlaag Vermogen omhoog bij Turbo ?

Geplaatst: do nov 21, 2013 18:54
door Sam75
Het koelvloeistof temperatuur zou ik niet zo snel lager laten gaan (door bijvoorbeeld een grotere radiator en fan te monteren), tenzij je motor continu zwaar wordt belast en of motor aanpassingen hebt gedaan (opgevoerd, grotere turbo..). De ideale bedrijfstemperatuur van het koelvloeistof ligt tussen de 80 / 90°C. Ga je hoger heb je kans op detoneren (pingelen) en het ergste geval inwendige motorschade omdat het metaal te hard uitzet.
Ga je lager en je laat de motor in toeren gaan is er kans dat de motor geen goede smering krijgt door de koude motorolie, met als gevolg inwendige motorschade. De cilinderkoppakking is ook gevoelig bij een "koude" motor als er flink gas wordt mee gegeven.

De ideale bedrijfstemperatuur is dus het beste voor de motor. Perfecte olie smering, het optimaal vermogen kunnen te behalen, Compressie in de cilinders is het beste, ook het verbruik is lager dan tegenover een "koude" motor.
Auto fabrikanten hebben niet voor niets dit allemaal al uitgezocht voor hun geleverde standaard motor. :D

RE: Koelvloeistof temp omlaag Vermogen omhoog bij Turbo ?

Geplaatst: do nov 21, 2013 20:28
door giuliettaevo
En f1 motoren draaien juist met hogere temperaturen omdat de motor dan efficiënter zou zijn..

De gewenste temperatuur zou ik gelijk houden aan origineel. Wel zou ik zorgen dat deze temperatuur gehandhaafd kan worden. Meer vermogen zorgt automatisch ook voor meer warmte en dat moet wel afgekoeld kunnen worden. Een grotere, efficiëntere radiateur zou ik zeker aanraden.

Vergeet ook de olietemperatuur niet...