Pagina 1 van 3
starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 00:37
door giuliettaevo
Hoi,
Aangezien de kans groot is dat ik bij de racers hier meer ervaring vind met dergelijke zaken als bij de straatpiloten vraag ik het hier maar even.
Bij mijn Giulia ga ik een andere achteras plaatsen van een Volvo 240. Dit omdat ik dan op een goedkope manier aan een langere eindoverbrenging kom.
Het plan was om gewoon de bevestigingen van de Alfa as te kopieren naar de volvo as. Alleen zit ik nu een beetje te kijken en ik denk dat die T-bar een beetje lastiger is om mee te nemen in het ontwerp. Dat zou wel een wat onhandige constructie worden op de volvo as ben ik bang.
Ook lees ik dat dat ding voor een erg hoog rolcentre zorgt vergeleken met een simpele panhardstang of watt-stangensetje.
mijn idee is dan ook om de t-bar te vervangen door een enkele arm naar voren toe en er een panhard stang bij te plaatsen voor de zijwaartse bewegingen.
Is er hier toevallig iemand die ook dergelijke ingrijpende verbouwingen aan zijn achteras heeft gedaan en dat wil delen?
ik hoor het graag.
groeten Remco
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 12:50
door vV
panhard is denk ik het simpelste. kijk eens op alfabb.com, daar zijn meerdere topics en ook fotos te vinden erover.
Bedenk wel dat je door het lagere rolcentre achter ook een stabi zult moeten monteren.
ik heb zelf een watts op de bert, combi van eigenbouw (GR autotechniek), performatek voor idee en Maekus Niestrath voor montage aan diff. Je moet op het Volvo diff huis dan wel de pin voor de watts ergens goed stevig kwijt kunnen.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 16:16
door Dominic
Makkelijkste is dan een achteras triangel van een giulia / giulietta te monteren.
Oog op de as lassen bevestiging op de koets en klaar.
Ik vind deze bevestiging beter en lichter dan de latere triangels .
http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/zoe ... nt-750-101
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 16:28
door giuliettaevo
@vV,
Wat zit e rbij jou ipv de t-bar nu? Een losse stang naar voren toe oid? Er moet toch iets zitten zodat de as niet kantelt.
Wattstangen monteren is niet zo moeilijk op de Volvo as. Een stalen strip ter versteviging op het diffdeksel lassen is zo gedaan, is een stalen deksel namelijk. De bevestigingen aan de koets zijn meer werk waarschijnlijk.
Op het alfabb had ik al wat gezien, daar las i ook dat een panhard stang in 99,9% van de gevallen voldoet mits je hem een beetje lang maakt zodat je niet teveel zijdelingse beweging hebt.
Stabi achter moeten monteren is geen ramp maar dat zou ik pas besluiten na met de auto gereden te hebben denk ik.
@ Dominic,
Dat 101 serie driehoekje komt dan in de plaats van de T-bar begrijp ik? Past die al wel op de originele punten in de koets? Die aansluiting op de Volvo as maken is geen probleem. Ik heb er wel een idee van gekregen..
Kan zelf ook wel zoiets maken atuurlijk.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 21:21
door Carbo
Hoi Remco,
Waarom maak je niet gewoon een triangel vanaf de originele T bar ophangpunten naar achteren?
De GTA's hebben een soort sliding block volgens mij in plaats van Watt stangen. Als je even googled krijg je wel een paar foto's te zien!
Gr,
Carl
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: za dec 28, 2013 21:31
door yuri 75 V6
Een setje Watt-stangen zou mijn voorkeur hebben, dan blijft je as tenminste in het midden staan bij in- en uitveren. Zelfs als je het niet merkt, is dat fijn om te weten
En volgens mij niet moeilijker te maken dan een Panhard-stang.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 02:18
door giuliettaevo
Sliding block is in mijn ogen niet zo'n mooie oplossing en ook te ingewikkeld om te maken.
De originele punten van de koets gebruiken heeft de voorkeur, minste werk. Echter lees ik altijd wat ellendige dingen over diabolo rubbers e.d. van de originele constructrie. Ik heb geen zin om dure rubbers te moeten kopen voor een constructie waar ik weinig mee heb.
Maar misschien is zelf een triangel maken uiteindelijk wel de beste oplossing.
Wattstangen is wel beduidend meer werk om passend te maken... o.a. die 2 punten waar ze aan de koets moeten komen. En die punten moet je dan ook nog eens goed uitmeten anders blijft je as ook niet in het midden.
Met een lange panhardstang heb je relatief weinig verplaatsing. En mijn auto's hebben meestal niet heel veel veerweg dus dan zit ik al snel goed.
4-link met panhardstang heeft tot nu toe mijn voorkeur. En dan met de originele draagarmen onder. nieuwe draagarmen van de t-bar bevestiging naar de achteras en een panhardstang.
Re: RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 09:47
door sebastiaan
Hoi Remco,
Waarom maak je niet gewoon een triangel vanaf de originele T bar ophangpunten naar achteren?
De GTA's hebben een soort sliding block volgens mij in plaats van Watt stangen. Als je even googled krijg je wel een paar foto's te zien!
Gr,
Carl
^^ dit lijkt me de beste oplossing. Onderste langsarmen origineel en vanaf de bevestigingspunten op de as voor de bovenste langsarmen een frame naar de ophangpunten voor de t-bar. Wel even een diagonaaltje erin om langskrachten op te vangen en je bent klaar.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 10:26
door vV
Voor sliding block, watts en panhard is allemaal dezelfde constructie bruikbaar, starre buis ipv t bar, met trekstang met uniballs. Klaar. Niet moeilijker maken dan het is.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 11:07
door jan1300
Jouke niet zoiets onder zijn Azurro bertone?
Dat had Duijzer op zijn site staan maar ik kan het niet meer vinden!
Wel dit:
http://www.classicalfa.com/products/SU1 ... L-ARM.html
gr Jan
Re: RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 12:12
door giuliettaevo
Voor sliding block, watts en panhard is allemaal dezelfde constructie bruikbaar, starre buis ipv t bar, met trekstang met uniballs. Klaar. Niet moeilijker maken dan het is.
Dat dacht ik dus ook. Ga me er maar even niet meer mee bezighouden totdat ik de as er onder heb liggen. Dan kan ik meer zien.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 12:14
door vV
AH heeft een plaatje van de watts, classicalfa van de sliding block, zo ook Heinbrand , Niestrath etc. Legio te vinden.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 12:20
door giuliettaevo
En goed gejat is beter als slecht bedacht.
Re: RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 12:29
door vV
Jouke heeft de AH watts op zijn blauwe bert. Hoeveel bonus daarop zat weet ik niet.
RE: starre achteras minus t-bar?
Geplaatst: zo dec 29, 2013 14:32
door AG