Pagina 1 van 1

"Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: ma jul 07, 2014 11:34
door GTA287PK
Racers !

Ik weet dat een "swirl pot" dient om bij injectie de boel "op druk" te houden c.q. te zorgen dat de motor niet zonder (of te weinig) benzine komt bij het snellere bochtenwerk. Tankinhouden van die dingen tussen de 1 en 2 liter, heb ik net een beetje uitgezocht.

Mijn vraag: ik heb een 30 liter ATL D-shape in de Giulia (2.0 Nord op carbs), doe (voor het eerst) mee met het Spettacolo dit jaar en daar zit een uursrace bij. Met een verplichte pitstop, maar dat geknoei met bijtanken in (specifiek) mijn auto (geen snelvuller oid, "gewone" opening in de kofferruimte) en de toestand van hulp-in-brandvrij-en-brandblusser... Dus, op zoek naar een "grotere tankinhoud": met 32 liter redt ik het wellicht (nét). En ja, ik weet niet eens precies wat de Juul verbruikt, (misschien handig de komende DNRT race eens uit te dokteren.. 8) ) Ik neem aan dat een netjes gelaste, niet-zelf gebakken aluminium swirlpot "binnen de reglementen" past ? (de injectiejongens zullen er bijna allemaal wel mee rijden ?) Hoe werkt zo'n ding eigenlijk ? (ik weet dat ik er twee pompen bij nodig heb & hoe e.e.a. aan te sluiten, en ik neem aan de return van de injectie (die ik dus niet heb) afdoppen ?) Op geen enkele site zie ik 12V aansluitingen. Is het soms "gewoon" een klein alu tankje met een sjieke naam ?? En (dus) een goede & reglementaire "tank-vergroter"?

Thanks, Emile

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: ma jul 07, 2014 14:42
door Dennis de Rooy
Een hulp in brandvrij en blusser lijkt me vele malen makkelijker en goedkoper dan een swirlpot met extra pompen... Vraag eens bij de bestaande teams of iemand er ff een paAr liter bij wil gooien voor je.

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: ma jul 07, 2014 15:01
door GTA287PK
Pompen en Goodridge-spul heb ik extra/voorradig, maar dat kan natuurlijk ook... Maar ik wil toch nog wel weten hoe een swirlpot werkt !?

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: ma jul 07, 2014 15:57
door HAAK28
Pomp 1 pompt het tankje vol, pomp 2 pompt het naar voren.

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: wo jul 09, 2014 12:46
door vV
hulp moet te regelen zijn. Ik betwijfel of je het redt met 32 liter , dan is ie wel heel zuinig...zou betekenen dat je regio 1 liter op een rondje doet?

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: wo jul 09, 2014 20:46
door GTA287PK
Dat ga ik (ijs & weder dienende, of hoe zeg je dat) de 31'ste eens uitproberen ! Wordt na twee volle seizoenen misschien wel eens tijd precies te gaan bekijken wat ze gebruikt.. Ik weet wel dat de GTB onder "trackday conditions" een dikke 1 op 4 loopt (met 8 potten en 4 dubbele Webers..), en de GTA volgens de boordcomp onder vollast accelereren 1 op 5 doet. Er is dus nog hoop ! 8)

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: wo jul 09, 2014 20:50
door vV
de mijne is een zuipschuit, doet toch echt 1,5 liter op een rondje. Met het oude blok zat ik trouwens ook bij de liter per rondje hoor, maar dat waren rondjes van rond de 2.10 meen ik toen.

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: do jul 10, 2014 19:46
door HAAK28
Ik red het ook niet meer met een liter per rondje. Vorig jaar met gemak...

RE: "Swirl-pot" als tank-uitbreider

Geplaatst: di jul 15, 2014 17:25
door racecees
Ik rij ongeveer 1:3. Dus denk ik dat je voor een uur toch wel 40 liter nodig hebt! Groet Cees