Heren, een goeienavond,
Ik ben weer thuis na een productief reisje met m'n werk, en aangezien de hobby voor geen meter opschiet, ben ik daar snel weer mee begonnen.
De 75 staat er nog stééds kaal bij, maar ik wil daar verandering in gaan brengen. Ik wilde eerst de kooi uitbesteden, maar bij nader inzien lijkt het me eigenlijk wel leerzaam om zoiets zelf te gaan doen.
Ik heb voor het buigen en plaatsen van kooien 'genoeg' ervaring om me heen in de vorm van m'n pa, m'n broertje en een paar vrienden.
Maar toch zit ik nog met een paar vragen.
Voor wat betreft de materiaalkeuze. Ik twijfel. Tussen de soorten 25crmo4 en staal.
Ik heb verschillende verhalen gehoord over 25crmo4, welke ik ga sommeren. Indien een van die punten niet juist is, of als er aanmerkingen zijn, hoor ik dat graag!
- 25crmo4 is sterker dan staal. Alleen hierdoor al vind ik het een hele goeie om een kooi mee te gaan maken.
- Het is lichter dan staal. Nu heb ik dat van horen zeggen, ik heb namelijk niet iets concreets (lees: vergelijkingen) bij beide soorten, wat het gewicht is. Van 25crmo4 weet ik dat wel, maar van staal niet. Probeer ik nog achter te komen.
Gewicht speelt natuurlijk ook mee in deze afweging.
- Qua laswerk, staal is natuurlijk 'normaal' te lassen. We hebben hier een goed lasapparaat, MIG/MAG, en 25crmo4 valt ook met MIG/MAG te lassen. Hiervoor is dan wel speciaal draad nodig, wat ook te verkrijgen is.
Wel lees ik op internet, op sommige fora, lang niet allemaal, dat het nodig is om de buizen bij het lassen af te doppen, en om het zaakje voor- en na te verwarmen. Ik weet niet of iemand hier iets van af weet, maar ik hoor het graag.
Dat waren eigenlijk wel de puntjes, waar ik nog vraagtekens bij heb.
Voor wat betreft de kooi zelf, als ik alles volgens KNAF/FIA regels volg, en er een nette kooi van kan maken, lijkt het me heel wat denk ik. Buizen op de juiste dikte, en op de juiste voetplaten.
Ik hoor graag jullie mening/tips/aanmerkingen!
Jacco