Pagina 1 van 1

Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: wo feb 27, 2019 19:02
door GTA287PK
Een draagarm met "anti-dive block". Okee. Het zal. Waarvan akte. Maar als je met je hoef op het middelste pedaal drukt duw je door massa verplaatsing het gewicht van de auto toch de voorveren in ? Hoe in vredesnaam voorkomt dit antiduik blokkie dat dan ? Het ding zit "gewoon" vast aan de koets. Legt u het me uit aub !

Afbeelding

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: wo feb 27, 2019 21:14
door yuri 75 V6
Het zit hem in de hoogte van de ophangpunten, in zijaanzicht. Leuk om op een bierviltje uit te tekenen. Heb je een leuk puzzeltje voor vanavond.

Zie bijvoorbeeld http://performancetrends.com/Definitions/Anti-Dive.htm

Afbeelding

Een beetje lelijk uitgelegd: zie het als je rolcentrum, maar dan in lengterichting.

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: wo feb 27, 2019 23:50
door DJ
Kort samengevat, anti dive zorgt ervoor dat je met 4 wielen kan remmen ipv alleen 2 voorwielen. Een voordeel tijdens remmen dus.

Ook leuk, je hebt ook anti squat. Geef je gas, gaat de kont van je achterwiel aangedreven auto omhoog. :D
Alles om gewichttransfer te manipuleren in jouw voordeel.
Autoracen is gewoon toegepaste natuurkunde.

Gr
DJ

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: do feb 28, 2019 09:31
door sebastiaan

Autoracen is gewoon toegepaste natuurkunde.
Inderdaad! Geen magie, geen kunst, gewoon natuurkunde. Leesvoer voor lange zomeravonden: http://phors.locost7.info/contents.htm

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: do feb 28, 2019 14:40
door GTA287PK
In zijn algemeenheid begint het me een héél klein beetje te dagen. Maar in dit concrete transaxle geval ( dit is zo'n "deense Alfa75imsa.com draagarm): dat blok komt toch op dezelfde montagepunten als de originele draagarm ? Wat schiet ik/men er dan mee op ?

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: do feb 28, 2019 14:43
door sebastiaan
kijk eens naar het hoogteverschil tussen de uniball van de voorste en achterste arm. Het gaat om de locatie van de draaipunten, niet de locatie van de bouten in de carrosserie.

Re: Omdat ik mijn hoofd erover breek... Hoe werkt dit.

Geplaatst: do feb 28, 2019 15:24
door GTA287PK
Ahaa !! :idea:

De mist is aan het wegtrekken.