Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Importeren zonder kentekenpapieren???

di jan 12, 2010 19:17

Ik heb een vrij oude auto in Italie gevonden die ik dolgraag naar Nederland wil halen, ik heb echter een probleem.....

Ik heb het chassisnummer, en kentekenplaten echter er zijn geen kentekenpapieren bij.
Degene waar ik de auto van wil kopen heeft een boerderij gekocht en daar stond deze in de schuur.
Hij weet niet wie de eigenaar is.

Kan ik die auto ophalen en dan op basis van het koopcontract en chassisnummer een nederlands kenteken aanvragen of is dat onmogelijk en moet ik mijn nieuwe project uit mijn hoofd zetten?

Graag jullie ideeen.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Hylke
Moderator
Moderator

RE: Importeren zonder kentekenpapieren???

di jan 12, 2010 19:53

Sergio hier van het forum heeft iets vergelijkbaars om handen.
Wellicht kan hij je tips geven omtrent het op kenteken krijgen hier in Nederland.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Patrick
Guru
Guru

Re: Importeren zonder kentekenpapieren???

di jan 12, 2010 20:21

moet ik mijn nieuwe project uit mijn hoofd zetten?
Graag jullie ideeen.
Saluti Erik
GT 3.2-2007
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
en nu is het genoeg!

:blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:
Zie je wel, het is nooooooit genoeg als er Alfa Romeo opstaat.

Ik heb er geen ervaring mee, maar je moet wet wat hulp uit Italië (dat archief?) Nederlandse papieren kunnen verkrijgen.
De huidige "eigenaar" stelt een verklaring op dat hij de auto verkoopt aan jou, en je moet een eind kunnen komen.
Bel de RDW eens, zei vertellen je wat te doen, en dat doe je dat gewoon....... :wink:
Wordt het nou heel lastig dan is er, natuurlijk afhankelijk van het bewuste type, altijd wel een setje nummertjes en kentekenpapieren te scoren.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

ccr-timo
Newbie
Newbie

di jan 12, 2010 20:29

Beste en snelste werkt in Italië een kopie van auto kenteken op vragen bij bevoegde instantie ( Motorizzazione Civile) is net als bij ons RDW.
Daar dan een verklaring van bewuste auto aan die instantie vragen dat de wagen daar altijd ingeschreven was, en met kopie en verklaring hier zonder problemen in te voeren en naar RDW keuring.
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig

www.ccr-vanleuven.nl
Info.at.ccr-vanleuven.nl

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

di jan 12, 2010 20:35

Probleem is dat alleen de eigenaar dat kan doen, en die is niet te vinden :cry:
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 12, 2010 20:36

Als de wagen van voor 1973 is , is het geen probleem
zorgen voor een juiste aankoopbon en zoveel mogelijk gegevens van de produktiedatum opvragen

Dit probleem had ik met mijn spider en heb hier over gebeld meerdere malen met de RDW
invoeren is dan geen probleem duurt wat langer ivm navraag door de RDW.

Keuren dient dan wel door de RDW te worden gedaan

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

di jan 12, 2010 21:00

Wanneer je bij Archivio Storico van Alfa de historie van de auto opvraagt (dit kan met alleen het chassisnummer), heb je in ieder geval een bewijs dat de auto zijn eerste toelating heeft gehad in een EU-land.
Dit is belangrijk in verband met invoerrechten. Auto's die uit Amerika komen en Italie in een schuur staan te wachten op betere tijden, dienen nog steeds ingevoerd te worden en de daarbij behorende invoerrechten moeten dan afgedragen worden (10 % van factuurwaarde).
Je moet ook in ieder geval een koopcontract op schrift opstellen. Zo maak je dat de aanschaf van de auto valt onder het vrij handelsverkeer van goederen binnen de EU.
Voor zover van toepassing heb je dan ook geen problemen met eventuele BTW-afdracht. (intracommunautaire levering). Je hoeft immers maar in 1 land BTW te betalen en dat zit dan al bij de aanschafprijs in.

Verder moet je bij auto's welke je invoert een conformiteitsverklaring hebben. Oftewel: of de auto al een keer een Europese typegoedkeuring heeft gehad in het land van oorsprong.
Het kan zijn dat de auto in NL nooit is verkocht, maar door deze verklaring hoef je geen uitgebreide typegoedkeuring te laten doen.
Deze eis vervalt bij oudere auto's (voor welk bouwjaar weet ik niet).

Voor een auto van voor 1970 komt het er concreet op neer dat je vrij makkelijk door de papierwinkel heen gaat.
Met een Alfa 75 Turbo met een stukje rest-BPM etcetera, zal het ook prima gaan, maar zal alles wat kritischer worden.

En BPM afdracht, voor zover van toepassing, dient pas plaats te vinden nadat je de auto bij RDW hebt laten schouwen.
Je dient dan binnen 12 maanden na schouwing de BPM te betalen, waarna het kenteken afgegeven zal worden.

Misschien is mijn info niet volledig, maar ik heb meerdere auto's geïmporteerd en heb nooit problemen gehad. Alleen zonder papieren is voor mij ook een nieuwe ervaring..........

Gewoon doen dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

di jan 12, 2010 21:11

Het is italiaans en staat in een italiaanse schuur, en ver voor 1970 :wink:
Verder zeg ik nog niets...... Bij de RDW te raden gaan dus.
Als er nog meer tips zijn, ik ben er dankbaar voor!!!
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 12, 2010 21:39

Ik kan er niet veel aan toevoegen, behalve dat je gewoon de RDW met jouw verhaal moet bellen. Mijn import'probleem' was kleiner dan het probleem dat jij hebt, ik had geen orignele maar wel vervangende papieren bij mijn auto en heb (inmiddels) een koopovereenkomst.

Belangrijk is dat de RDW vraagt om een koopovereenkomst en bij involledige papieren een onderzoek zal doen in het Europese voertuigenregister, om zo vast te tellen of de auto legaal verkregen is. Dus; bel de RDW en vraag goed door (als je de verkeerde persoon treft proberen ze je af te wimpelen) tot je een voor jouw gevoel duidelijk antwoord hebt. Vraag eventueel of een keurmeester jou terug kan bellen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

cmva
Advanced Member
Advanced Member

di jan 12, 2010 21:47

Zolang ie niet gestolen is , krijgt ( of misschien nu kreeg) ie gewoon een kenteken. Er zijn tientallen Italiaanse lease en huurautos op kenteken gezet,zonder papieren, deze waren immers niet gestolen of vermist.

web

wo jan 13, 2010 20:23

Foto's maken dat-ie uit de schuur gehaald wordt, dat soort dingen zijn ook bruikbaar als 'bewijsstuk'.

CvO is gelukkig niet verplicht voor auto's ouder dan 1998. Dat formulier bestaat ook pas sinds ergens in de jaren '90... een europese typegoedkeuring bestond zelfs helemaal niet in het tijdperk waar we het over hebben (pre '70). Is ergens begin jaren '70 ingevoerd, 1973 dacht ik.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”