Elke band word getest op remweg in sneeuw,op nat wegdek en op droog wegdek en op nog veel meer punten. Elke punt word meerdere keren gedaan om 'toevalligheden ' zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarbij krijgt de GoodYear een 8 voor remmen in de sneeuw en de Bridgestone een 5. Kan ik er vanuit gaan dat de Good-Year beter remt in de sneeuw dan de Bridgestone of niet ?
Zoals jij de zaken bekijkt kan elk gerespecteerde instantie in Europa wel stoppen met het testen van winterbanden.
De resultaten in die test geven alleen maar aan dat in dat soort sneeuw, die band, bij die bandenspanning, onder die specifieke auto, beter remt dan die andere band. Een "5" kan heel goed een remweg van 45 meter zijn en een "8" kan heel goed 44 meter zijn. Dat is ongeveer 2% verschil in remweg. Onder een andere auto, in andere sneeuw of met een andere bandenspanning, kan het maar zo zijn, dat de resultaten omgekeerd zijn. Die 5 en die 8 zijn ontzettend subjectief, omdat dat een cijfer is wat gevoelsmatig bepaald wordt door de auteur die het testverslag schrijft. De testomstandigheden zijn te specifiek om een algemeen beeld van het merk/type band over de hele linie van aangeboden bandenmaten te geven. Het testverslag en de rangschikking zijn dus, wetenschappelijk gezien, waardeloos.
Dit betekent absoluut niet dat instanties moeten stoppen met het testen van banden, maar dat ze hun tests aan moeten passen, zodat ze een stuk minder subjectieve resultaten kunnen presenteren. Laat ze eens alle maten van een bepaald merk/type band testen onder verschillende auto's met verschillende bandendrukken. Onder verschillende temperaturen, met verschillende soorten sneeuw, ijs, hagel, regen, asfalt en dergelijke. Laat ze dat eens doen met 10 merken en met alle types die op dat moment verkocht worden. Op het moment dat ze dat doen, ga ik direct naar de kiosk om het tijdschrift waar dat in staat te kopen, ook al kost het twee tientjes.
Helaas maken deze aanpassingen de tests nogal duur, dus de meeste autoblaadjes die niet verder komen dan een rondje om de kerk met een paar banden onder de auto, zullen geen paginavulling meer kunnen krijgen voor het budget wat ze per pagina hebben. Ook autoblaadjes zijn gewoon marketingdingen. Je verkoopt een blaadje aan lezers, je verkoopt advertenties en je zet er zo goedkoop mogelijk artikelen in die door genoeg mensen gelezen worden. Het gaat helemaal niet om een goede test, het gaat om paginavulling die goed genoeg is om advertenties en blaadjes te verkopen. Ook "de consumentenbond" en "de ANWB" hebben een budget waar ze binnen moeten blijven. Ook die mogen van hun bestuur alleen dingen doen die uiteindelijk geen geld kosten, of geld opleveren. Als het geld kost, moet er ledenvoordeel aan zitten en het mag niet meer kosten dan een klein percentage van de begroting. De leden hebben namelijk meer belangen dan alleen maar te weten welke winterband dat jaar de beste voor hun auto is. Daarom zijn dit soort tests gewoon bladvulling en had je net zo goed over de nieuwe liefde van Justin Bieber of het kind van Jan Smit kunnen lezen. Dan weet je aan het einde van je leesuurtje net zoveel over welke winterband nou geschikt is voor jouw auto.