...Die 110 miljard is Europees geld, dus niet alleen door Nederland bij elkaar gebracht.
Ik hoop overigens niet dat je aan die centen gehecht was, ze komen namelijk nooooooit meer terug.....
Europa zit op dit moment in de Griekse tang. Als Papandreou (zeer bekwaam overigens) er het bijltje bij neergooit, zijn volk wil immers niet mee in de zoveelste bezuinigingsronde, zijn de centjes met 100% zekerheid weg.
Veroordeel de Grieken echter niet, geloof me, het is al enkele jaren bittere armoede voor heel veel mensen daar.
Maak je maar niet druk, als er geen noodfonds was geweest had je dezelfde belastingdruk als nu gehad. De hoge heren vinden altijd wel een bestemming voor "ons" geld.
Patrick.
Patrick,
Ik weet dat jij Griekenland een bijzonder warm hart toedraagt.
Dat t er al jaren niet goed gaat weet ik ook, mn schoonvader komt er al ruim 35 jaar (veel vrienden van m wonen daar, komt er zeker 3x per jaar en is dus niet de gemiddelde toerist, au contraire zou ik eerder willen zeggen)
Hij weet niet beter als dat altijd sappelen was voor de gemiddelde burger daar, hij komt dus ook bij voorkeur niet in de toeristische delen en ziet derhalve veel armoede als je wat verder t binnenland in gaat.
Hij had vergaande plannen zich er permanent te vestigen na vut maar heeft daar van afgezien, mede door alle malaise.
Als ik m mag geloven is de bevolking echter nogal van t type 'geen zorgen voor morgen' maw die maakten zich niet zo druk over de toekomst...
Tja in dat licht bezien vind ik die 100 miljard (wie van de overige eu lidstaten m ook mag helpen ophoesten) best zonde centen...
T mag toch niet zo zijn dat ondergetekende en leeftijdgenoten tot 67 'onder t juk van de baas moet blijven lopen'
terwijl zorba en zn makkers fluitend in t zonnetje gaan zitten met pakweg 60 jaar van onze belastingknaken?
Grtz,fRank
Het probleem is dat er zo belachelijk veel ambtenaren zijn in Griekenland (Op een beroepsbevolking van 4,3 miljoen zijn er bijna 975.000 ambtenaren.) Dat is voor geen enkel land op te brengen.
Ik draag Griekenland inderdaad een zeer warm hart toe, helemaal waar. Toch probeer ik duidelijk te maken dat voor het grootste deel van de overgebleven "normale" beroepsbevolking bijna onmogelijk is om
op een normale manier in hun onderhoud te voorzien. Dat de ambtenarij voornamelijk aan zichzelf heeft gedacht met alle plannenmakerij is wel duidelijk, de mensen die die plannen keer op keer moeten betalen
zijn het al enige tijd goed beu.
Voor mij persoonlijk had er geen cent die kant op gehoeven, Griekenland hoort voor mij niet bij Europa, het is een eigen cultuur die door de geschiedenis heen altijd haar eigen boontjes heeft gedopt. Sinds de
val van het kolonelsregime half jaren zeventig is er een markteconomie ontstaan waar andere landen om uiteenlopende redenen altijd geld in hebben gepompt.
De Amerikanen hebben decenia-lang op tientallen locaties legerkampementen gehad vanwege de strategische ligging van Griekenland ten opzichte van het midden oosten / Turkije.
Ook zijn er een bedragen van vele tientallen miljarden Dollars door de jaren heen in de Griekse economie gestoken om er een volwaardige bondgenoot van te kunnen maken.
Ook moest en zou Griekenland volwaardig deelnemer van de E.E.G en de latere Europeesche Unie worden, en je raadt het al, ook uit die hoek begon het geld te regenen.
Het vervelende is dat vrijwel al dat geld in de zakken van een zeer kleine elite is verdwenen. Een klein deel werd geinvesteerd in o.a. infrastructuur en restauraties van erfgoed.
Het bleef door de jaren heen geld regenen. Daar zijn de problemen begonnen. Geef mij grote sommen geld, en ik zorg ook dat het opkomt, piece of cake.
Door die "vreemde" investeringen was het ook helemaal niet nodig om de belastingen en salariëring op het niveau van west Europa te brengen. Met het huidige gemiddelde inkomen is dat ook helemaal
niet mogelijk. Een volwaardige baan van 40 tot 60 uur per week levert in het lagere / middengebied een maandsalaris van € 750,00 tot € 1.000,00 op. Met het huidige prijzenpeil,
wat ongeveer gelijk is aan dat van ons, zit er niet veel ruimte meer in om daar van overheidswege een deel van in te pikken.
De enige reden dat Europa nu wéér geld die kant opstuurt is even debiel als simpel. Er wordt op hoog niveau gedacht dat als er geen geld in de Griekse economie wordt gepompt de eerdere
geldinjecties als verloren moeten worden beschouwd en dus niet meer terugkomen. Ten overvloede, die eerdere geldinjecties zijn gedaan door o.a. het pensioenfonds waar jij al je hele leven
trouw je zure centjes aan overmaakt. De schuld en rentelast is inmiddels zo groot, dat kan simpelweg niet meer worden ingelost. Iedereen die roept dat dat wel kan is echt gek.
Daarom, de stekker eruit, Europees verlies nemen, en Griekenland kan opnieuw beginnen. Dat "in de zon zitten van Zorba en z'n makkers" is echt niet bij.
En geloof me, er wordt wel degelijk hard gewerkt door de gewone Griek.
(Ook al zegt de Telegraaf van niet!)
@ Diele, goede reis en veel plezier!
Back on topic.
Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.
Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....
.