Ik ben nog nooit naar de dealer gegaan gezien het prijsniveau. Als ik dan vervolgens hoor, van een vriend van me die bij een AR dealer werkt als monteur, wat daar allemaal gebeurd, denk ik al "laat maar". Last but not least, ik kwam er na de aanschaf van mijn 75 QV met dealer onderhoudshistorie achter, dat de dealer wel o.a. een nieuw stuurhuis en koppelingsset heeft gefaktureerd, maar dat de boel nooit is vervangen.
Zelf kom ik al sinds 1990 bij de zogenaamde AR specialist en het is dat zijn zoon één van mijn beste vrienden is, anders kwam ik er al lang niet meer. Nu hebben ze mij nog nooit belazerd, maar ik ken verhalen van kunstjes bij andere klanten en sinds de euro zijn hun tarieven nog sneller gestegen, dan die van de parkeerboetes. Was je vroeger pak hem beet fl. 800,-, doen ze het nu niet meer voor minder dan €600,-. Overigens ligt dit niet alleen aan de garage en het is nog altijd ongeveer 75% van het dealertarief.
Verder kom ik nog bij een AR specialist annex sloper. Er wordt goed gerepareerd en stukken goedkoper dan bij de hierboven beschreven partijen. Echter als ik iets vervang zet ik het 9 van de 10 keer met nieuwe moeren en dergelijke vast. Dat doen ze daar niet.
Eigenlijk ken ik maar 1 AR specialist die in mijn ogen bijzonder goed is, alleen vindt hij het niet tof dat ik alleen met de k**klussen bij hem kom en de rest zelf doe, dus daar drink ik eens in de zoveel tijd gewoon een bakkie koffie. Bij hem heb ik nog nooit gehad dat hij zijn afspraak niet nakwam, de auto niet op tijd klaar was, de uiteindelijke faktuur ineens met een factor 2 was gestegen en de prijzen zijn acceptabel.
In verhouding tot elkaar zie ik ze als volgt:
Code: Selecteer alles
prijs kwaliteit
Dealer 100% ? (op basis van 75 zou het zijn zeer "slecht")
AR Spec1 75%(t.o.v. dealer) matig
AR sloper 30% goed
AR Spec2 50% zeer goed tot uitmuntend.
Ik noem geen namen, alleen de 2 met een goede recentie wil ik eventueel wel vermelden middels een pb. Of is mijn antwoord iets te uitgebreid?