Heren,
Inderdaad een beetje late reactie van mijn kant, heb het niet eerder gezien, anders had ik gelijk gereageerd.
Allereerst moet ik de opmerking maken dat degene die een niet alle daagse auto rijd, de auto ook niet als een alledaagse auto moet verzekeren. Verzekeren is een stukje maatwerk en hierdoor is niet elke maatschappij met elkaar te vergelijken. Er zijn 1001 verschillende verzekeraars en nog meer verschillende polissen.
Bij het verzekeren van een klassieker, youngtimer of sportwagen moet een passende verzekering worden gevonden. Die worden ook aangeboden en als er specifieke wensen zijn kan dit bij gespecialiseerde verzekeraars soms ook gewoon in het pakket worden opgenomen. Stel in eerste instantie even eigen wensenlijstje vast ( verzekerd in het buitenland, bij clubevenementen, ritten waar een competitie-element in zit, wel/geen alarm, nachtclausule's, behoud van het wrak bij total-loss, etc, etc. ) Kijk daar na ook goed of er op basis van art.7:960 en op basis van taxatiewaarde wordt verzekerd en in geval van schade, diefstal en/of andere ellendige zaken, uitgekeerd wordt op basis van taxatiewaarde. De term taxatiewaarde is overigens een overkoepelende noemer voor een aantal waardedefinities, maar als taxateur taxeer ik op vervangingswaarde en in zeldzame gevallen op basis van herbouwaarde. Onder vervangingswaarde wordt verstaan, het bedrag dat nodig is voor het verkrijgen van naar soort, kwaliteit, staat en ouderdom vergelijkbare zaken ( en dit is niet altijd de optelsom der facturen).
Kijk niet alleen naar de premie, want je bent al heel gauw appels met peren aan het vergelijken. Check de polisvoorwaarden. Een goede klassiekerverzekering hoeft in de regel niet veel te kosten, maar moet dan ook niet je dagelijks vervoermiddel zijn. Zo zijn er tal van uitzonderingen. In voorgaande berichten kan er dus ook geen vergelijk gemaakt worden over wie wel/geen taxatiewaarde krijgt uitgekeerd, want we weten niet exact wat is overeengekomen met verzekeraar. Bij alleen een WA- verzekering wel terdege nut hebben bij schade veroorzaakt door andere partij. De taxatiewaarde bied in dit geval geen garantie tot het uitkeren van bedrag, maar rollenpatroon wordt wel omgedraaid. Zonder rapport moet eigenaar vaak aantonen dat motorvoertuig een hogere waarde vertegenwoordigd dan vastgesteld door schade-expert. Met een rapport moet de tegenpartij aantonen dat het voertuig, minder waard is dan vermeld. En dat is toch een betere uitgangspositie voor het verkrijgen van een meer passend bedrag. Bij liefhebbers is er toch vaak al verdriet genoeg als de auto beschadigd raakt, gestolen wordt, etc. ..... en als je dan ook nog eens financieel benadeeld wordt.... Echter ook simpel op te lossen door auto goed en passend te verzekeren. Ik wil geen reclame maken voor mijzelf en verzekeraars, maar verdiep u in de materie. En eerlijk is eerlijk, dat heb ik ook niet altijd gedaan bij het aangaan van een verzekering van mijn Alfa's. Bij het lezen van de polisvoorwaarden, schrok ik eigenlijk een beetje en heb ik een andere verzekering gezocht die beter aansloot bij mijn wensen en verwachtingen (was overigens nog goedkoper ook).
Bij de keuze van een taxateur moet er gekeken worden of deze erkend & gecertificeerd is ( beëdiging doen ze al vanaf ongeveer 1999 niet meer en verzekeraars, volmachten en tussenpersonen die alleen zeggen dat een taxatierapport door een beëdig taxateur opgesteld kan worden, lopen dus inmiddels al 14 jaar achter de feiten aan te hobbelen). Aansluiting bij de federatie TMV ( Taxateurs, Makelaars & Veilinghouders
http://www.autotaxatie-tmv.nl/ ), stichting VRT en/of een taxateur welke een FEHAC goedgekeurd rapport maakt. Taxateurs die niet bij 1 van deze of meerdere instanties zijn aangesloten, worden inmiddels bij vele verzekeraars niet meer geaccepteerd.
Het verzekeren op basis van vaste overeengekomen waarde is ook een mogelijkheid die enkele verzekeraars aanbieden. Ook hierbij geld dat er goed opgelet moet worden in de polisvoorwaarden. Zag onlangs letterlijk in voorwaarden staan dat de vaste overeengekomen waard wel de basis was voor het berekenen van de premie, maar geen uitgangspunt vormt bij mogelijk uitkeren van schadebedrag en/of overeengekomen waarde bij diefstal. geeft ook geen lekker gevoel en voldoet naar alle waarschijnlijkheid ook nog aan de verwachtingen van de verzekerde.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mijn advies in deze is om goed op te letten. De ene verzekering is de andere niet. De ene Alfa is ook de ander weer niet. Maatwerk en diversiteit alom. Besteed er eens tijd aan en kijk of je goed verzekerd bent. Als je schade rijd en dan pas gaat kijken, kan het in sommige gevallen net te laat zijn. Wat is een goede verzekering? Afhankelijk van wensen en ook uiteindelijk het maandbedrag dat betaald moet worden. Nu is er geen duidelijk overzicht, maar in samenwerking met een aantal liefhebbers zijn we bezig dit te inventariseren en e.e.a. overzichtelijk op internet te zetten. Dit volgt dus nog.
Mochten er vragen zijn als het gaat over de taxatie van een niet alledaagse Alfa Romeo, kunnen liefhebbers mij altijd bellen/mailen. Auto hoeft uiteraard niet door mij getaxeerd te worden, als het maar door iemand gebeurd. Dit kan een hoop teleurstelling voorkomen.
Mvg, Dennis