wo dec 11, 2013 10:06
Ik kreeg de belastingbrief als sinterklaascadeautje in de bus. Mijn vrouw reageerde een beetje in de trant van Frank en GTA200zoveel en over spelregels wijzigen tijdens de wedstrijd ed. En dat ik dan net zo goed een nieuwerwetse Alfa op LPG erbij kon kopen. Dus elk nadeel heeft z'n voordeel; straks weer 2 alfa's voor de deur. (was ik toch al van plan)
Maar goed, ik wil dus van dat gas op mijn kenteken af, liefst voor 1 januari. Als je het er 2 januari uit hebt betaal je maximaal het hele kwartaal de LPG heffing, dus niet het hele jaar. Met automatische incasso (in mijn geval) krijg je het volgens mij tot op de dag terugbetaald. Hoe ze dat gaan inregelen dat ik dan ook direct in kwarttarief val weet ik niet (belastingdienst zelf waarschijnlijk ook nog niet)
Nu, ik dacht altijd dat het een kwestie was van briefje naar RDW dat je de installatie verwijderd hebt en klaar is kees. Maar nee, je moet effectief naar de RDW! Zelfs even langs een RDW erkende gasboer voor controle volstaat niet. Ook die moeten met het voertuig naar de RDW. Voor veel mensen/auto's gaat dit natuurlijk ook een probleem worden want de RDW kijkt vast verder dan alleen de LPG installatie..... Iemand dat al gedaan?
Ik ben met mijn Junior bij de import en bij gasINbouw direct bij de RDW geweest en vond ze toen niet zo heel moeilijk. Maar inmiddels zit er een 2L in ipv een 1.6, ik weet niet of ze daar over vallen? Zal wel niet he? En hoe de uitstoot is op benzine, dat is ook maar afwachten natuurlijk. Bij de APK draaien ze er wat aan, maar de RDW raakt de auto verder niet aan.
Enfin, vlgs de RDW website moet ik volgende delen verwijderen/onklaar maken:
de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem.
de LPG-tank;
de gasafsluiter;
het gasmengstuk;
de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;
het inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;
de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;
de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.
Ik wil niet meer verwijderen dan nodig omdat ik tzt de installatie weer wil inbouwen, bijvoorbeeld als de auto 40 jaar wordt of de regeling toch weer wordt veranderd.
Ik heb een LPG injectiesysteem erop, dus met computer, Lambda sonde, diverse sensoren, complete draadboom.... Allemaal niet nodig op benzine (dat gaat gewoon op carburateurs) maar staan niet in bovenstaande lijstje om te verwijderen... Kan ik dat gewoon laten zitten?
Het zal wel druk bij de RDW worden de komende weken...
GT 1600 Junior