Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

zo dec 26, 2010 04:04

Gisteren toch op de radio gehoord dat er voorzichtig door de politiek in NL ook nagedacht wordt om winterbanden te gaan verplichten... Zullen ze hier meegelezen hebben :wink:
Als de winters zo blijven lijkt me dat helemaal geen gek idee. En dan net zoals in Duitsland alleen verplicht stellen als je met sneeuw en/of ijs de weg op gaat, dan is er tegelijk een oplossing voor die mensen die maar 3000 km rijden en de auto bij slechte omstandigheden laten staan.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo dec 26, 2010 09:47

Mijn idee. Verplicht stellen tijdens deze winterse omstandigheden. Alleen in Duitsland wordt er nu al weer gesproken van een wetswijziging om de verplichting te laten gelden van november t/m maart.... Dat lijkt me dan weer wat overdreven en dan jaag je mensen wel onnodig op kosten. Nu hebben mensen de keus om de auto te pakken of evt met het ov (als dat rijdt) te reizen.

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 27, 2010 09:44

Zonder winterbanden is in mijn licht hellende straat niet meer te rijden.

Afbeelding
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 27, 2010 11:50

Is een mooie straat en ik geloof zeker dat je daar zonder winterbanden niet meer weg komt :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

ma dec 27, 2010 17:04

Gisteren toch op de radio gehoord dat er voorzichtig door de politiek in NL ook nagedacht wordt om winterbanden te gaan verplichten... Zullen ze hier meegelezen hebben :wink:
Als de winters zo blijven lijkt me dat helemaal geen gek idee. En dan net zoals in Duitsland alleen verplicht stellen als je met sneeuw en/of ijs de weg op gaat, dan is er tegelijk een oplossing voor die mensen die maar 3000 km rijden en de auto bij slechte omstandigheden laten staan.
Maar hoe doe je dat dan als je met droog weer wegrijdt en er toch onverwacht een flinke sneeuwbui komt.. Ik vind de Duitse wetgeving nog steeds ingewikkeld, feitelijk zul je om zeker te gaan toch echt de wintermaanden met winterbanden moeten rijden. Of een seizoenskenteken aanvragen en helemaal niet meer rijden
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 27, 2010 17:45

Maar hoe doe je dat dan als je met droog weer wegrijdt en er toch onverwacht een flinke sneeuwbui komt.. Ik vind de Duitse wetgeving nog steeds ingewikkeld, feitelijk zul je om zeker te gaan toch echt de wintermaanden met winterbanden moeten rijden. Of een seizoenskenteken aanvragen en helemaal niet meer rijden
Je zult wel goed rekening moeten houden met de voorspellingen, maar in de praktijk zijn en natuurlijk ook in de winter bij ons weken zat waarin je er rustig vanuit kunt gaan dat het de hele dag niet gaat sneeuwen. En als de voorspellingen ietsje onzekerder zijn, kun je nog steeds ritjes maken waarbij je kort weg bent, zoals bijvoorbeeld naar de sportclub of de supermarkt. Als je in het dagelijkse leven helemaal afhankelijk bent van je auto, zul je natuurlijk gewoon aan de winterbanden moeten.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

ebbr
Guru
Guru

ma jan 03, 2011 15:55

Wat is het hier stil?
Ziet iedereen nu het nut van winterbanden?
Nee eerder opgegeven, naar bepaalde tegenargumenten wordt toch totaal niet geluisterd.

Blijf van mening voegt niets toe aan veiligheid, een rijder die stapvoets rijdt op zomerbanden is mijnsinziens geen gevaar voor de verkeersveiligheid. De gehaaste 'overmoedige' andere wel... :wink: Het is dus een ecomische verplichting in onze gehaaste wereld.
Zie overige andere eerder geposte tegenargumenten van anderen...

Blijf gewoon tegen wetgeving op bepaalde vlakken, hoe minder verplichtingen hoe beter. Dat je het zelf verantwoordelijker vindt prima!
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 05, 2011 11:13

Je kunt een mening hebben, maar als meerdere tests bewijzen en er dus feiten zijn die zeggen dat het anders is, zul je toch je mening een keer moeten bijstellen lijkt mij? Ik zie het zoveel om heen; mensen die op zomerbanden gewoon totaal niet van hun plek komen terwijl wij met de winterbanden gewoon wegrijden. En ook wij rijden met de winterbanden nog steeds voorzichtig en passen onze snelheid ook wel aan. Maar er liggen gewoon feiten dat het veiliger is om met winterbanden te rijden ipv zomerbanden.

Verschil tussen grip en geen grip. In de regen ga je toch ook niet op slicks rijden?
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 05, 2011 11:42

Het is eigenlijk heel simpel:

- als je hetzelfde voertuig met dezelfde bestuurder onder dezelfde winterse omstandigheden laat rijden met winter of zomerbanden, zijn de winterbanden de betere.
- doe je hetzelfde onder zomerse omstandigheden dan zijn de zomerbanden beter.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 05, 2011 11:54

Hoe simpel kan het zijn idd. :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Dinky Boy
Miniaturista

wo jan 05, 2011 12:02

Tot zover de theorie :biggrin:

Probleempje in de praktijk:

Voertuigen zijn niet gelijk
Omstandigheden zijn niet continu
En de bestuurders zijn al helemaaaaal niet gelijk (ervaring, jaarkilometrage, fysieke beperkingen, psychische gesteldheid (en soms ook beperkingen), haastig of relaxed, geconcentreerd of afgeleid door passagiers, mobiele telefoon, muziek/radio of leuke jonge dame of knul, etc).

Er zit ergens een omslagpunt waar de toename in veiligheid zo significant is dat een bandelwissel eigenlijk verplicht zou moeten worden gesteld. Maar waar?

Vergelijk het met de valhelmplicht: moet een bromfietser die nooit harder rijdt dan 20 km/h en alleen maar 4 km over een stil landweggetje tussen huis en werk pendelt nou écht die valhelm op?

Ik snap het bezwaar van René wel, maar hoe weinig je ook rijdt, als er door de gladheid vlak voor je auto een fietser op z'n plaat gaat of als je op een beijzelde licht hellende weg bij het verkeerslicht probeert weg te komen ben je echt beter af met winterbanden. Degenen die door jou gehinderd of in gevaar gebracht worden zullen echt geen begrip op brengen voor het argument dat je alleen maar 2000 km per jaar in de stad rijdt.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 05, 2011 12:12

Het is eigenlijk heel simpel:

- als je hetzelfde voertuig met dezelfde bestuurder onder dezelfde winterse omstandigheden laat rijden met winter of zomerbanden, zijn de winterbanden de betere.
- doe je hetzelfde onder zomerse omstandigheden dan zijn de zomerbanden beter.
Klinkt wel simpel ja, maar dat is waarschijnlijk omdat je niet de juiste parameters hanteert. Het gaat tenslotte niet om beter of slechter, maar of de band voldoende veiligheid voor jezelf biedt en je daarbij ook niet hindert bij het opvolgen van de wegenverkeerswet (alhoewel flink wat bestuurders zeker geen gladde banden nodig hebben om kruispunten en oversteekplaatsen te blokkeren).

ebbr
Guru
Guru

do jan 06, 2011 08:22

Mijn argumenten worden met name beoordeeld hierboven op: of een band beter/slechter meer/minder grip heeft.
Daar gaat het helemaal niet om, snap ook wel dat een winterband meer grip 'kan' hebben. Al komen somige cheap winterbandjes er slechter uit dan de nu in duitsland verboden kwaliteits zomerbandjes?

Gaat met name me om het feit of je het moet verplichten. Weer een regel er bij, is weer een verantwoording wegnemen bij jezelf.

Stel me het gedoe al weer voor, zomerauto lees 'hobby alfa' moet toevallig in maart naar de APK sneeuwt het net :twisted:

Tot slot doe eens onderzoek:
A) Wat is de remweg van een zomerband bij 30km/u op sneeuw
B) Wat is de remweg van een goedkoop toegestaan winterbandje bij 60km/u (want je rijdt vanzelf harder?)

Persoon A zou in overtreding zijn tikt de fietser met lage snelheid mss aan, terwijl persoon B met zijn snelheid de plotseling vallende fietser van DINKY zou kunnen doodrijden maar 'niet beboet' worden?

TJA mening bijstellen he....liever eerst feiten.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

do jan 06, 2011 09:36

B) Wat is de remweg van een goedkoop toegestaan winterbandje bij 60km/u (want je rijdt vanzelf harder?)

TJA mening bijstellen he....liever eerst feiten.
Dit is zeker geen feit maar een aaname.............(die idd voor een aantal betsuurders geldt maar die mensen zouden met zomerbanden ook op het randje van kunnen rijden) :idea:
Juist dat is nog steeds de verantwoording bij de bestuurder leggen, gepaste snelheid ook met winterbanden.
Transaxle loos!

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 10:20

Gaat met name me om het feit of je het moet verplichten. Weer een regel er bij, is weer een verantwoording wegnemen bij jezelf.
Dat regelzieke gaat bij mij ook meestal in het verkeerde keelgat, maar het is dus wel zo dat de wetgever heeft bepaald dat wij niet met banden mogen rondrijden waar minder dan 1.6mm profiel op zit. Dit terwijl we allemaal op zondag kunnen zien dat je onder de juiste omstandigheden met banden waar nauwelijks profiel op zit een stuk harder door de bochten heen kan komen. Maar ook daar kunnen we zien dat een enkel spatje regen daar flink wat verandering in kan aanbrengen en blij zijn dat de toeschouwers op veilige afstand achter hekken staan. Wel even iets anders dan de openbare weg waar de wannabee racer de personen waar hij tussendoor slalomt tot toeschouwer op de baan promoveert.

Bijna vijfduizend kilometer file stond er na het eerste sneeuwbuitje deze winter; merendeels het gevolg van een "tsunami" van blikschade-gevalletjes. Maar wat nu als het blik van die andere bestuurder de benen van een voetganger waren geweest? Hoelang moet je staan toekijken om te beseffen dat het merendeel van de bestuurders de verantwoordelijkheid helemaal niet wil nemen? Lekker Hollands klagen dat twee setjes banden (waar je dus twee keer zo ver op kan rijden dan met een enkel setje banden) zo duur is, want de gemiddelde bestuurder koopt hoogstens een of twee nieuwe banden tussen aanschaf en inruil en zet deze dan stompzinnig gewoon op de plek waar de versleten band zat. [-(
Tot slot doe eens onderzoek:
A) Wat is de remweg van een zomerband bij 30km/u op sneeuw
Ik snap de redenering niet helemaal van dat vanzelf harder rijden; of het zou moeten zijn dat je met de band zonder grip simpelweg niet harder KAN ongeacht hoeveel gas je geeft. Maar wat ik dus ECHT niet begrijp is waarom mensen er steeds een punt van lijken te willen maken dat je met een remafstand die normaal gesproken ruim vijf-en-een-half keer korter had moeten zijn maar nu misschien nog maar net een metertje is, dan toch nog de beste band hebt. Wie probeer je dan te belazeren?

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”