GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Oldtimer importeren in 2010 niet meer wegenbelasting vri

vr nov 13, 2009 11:51

Ik zie dan ook het einde naderen van soms wel bekende bedrijven die heel wat invoeren naar Nederland. :shock:
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 13, 2009 11:55

Da`s waar. Dat heb ik ook en die blijven belastingvrij zo te lezen. Maar die kosten ook geld. Er gaat wel es wat stuk, er moet benzine in en ieder jaar ( of 2 jaar ) weer die apk. Plus het feit dat de belasting het geld toch wel gaat innen. Gaat het niet via de auto of huisbezitter danwel van de werkende Nederlander. Uiteindelijk betaal je dat geld toch wel. Ik wil het niet verdedigen want leuk is het allemaal niet.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Oldtimer importeren in 2010 niet meer wegenbelasting

vr nov 13, 2009 11:57

Ik zie dan ook het einde naderen van soms wel bekende bedrijven die heel wat invoeren naar Nederland. :shock:
Dat gebeurde ook bij handelaren in bedrijfsauto`s een paar jaar terug na afschaffing van de grijskentekenregeling voor particulieren. Dus daar hebben ze maling aan.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 13, 2009 12:03

En als je een oldtimer uit 1986 klaar hebt staan om op NL kenteken te zetten, die bij een regelwijziging 130 euro per maand gaat kosten,,,,, is het zeker belangrijk.
130 euro per maand :?: Hoe zwaar weegt die wel niet dan?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr nov 13, 2009 12:06

En als je een oldtimer uit 1986 klaar hebt staan om op NL kenteken te zetten, die bij een regelwijziging 130 euro per maand gaat kosten,,,,, is het zeker belangrijk.
130 euro per maand :?: Hoe zwaar weegt die wel niet dan?
1600kg... (is geen Alfa maar een trekauto om oa de Alfa's te kunenn transporteren en een diesel)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

peppe
Full Member
Full Member

za nov 14, 2009 10:31

Vraagje m.b.t. invoer:

ik heb een kale buitenlandse koets staan, zonder NL kenteken maar wél met buitenlandse papieren.

ik heb ooit de buitenlandse papieren voorgelegd aan de rdw met de vraag of er op deze wagen ooit een NL kenteken zou kunnen worden afgegeven.
Het antwoord hierop was ja, ik heb dit schriftelijk van die rdw-medewerker op een stukje papier gekregen. Zodoende had ik dus "groen licht" om te starten met de resto/opbouw van de wagen.

De auto is nog niet klaar, voor 70%.

Gezien de verhalen over het niet meer belastingvrij kunnen importeren die nu de ronde doen, kan ik niet nú al een NL kenteken krijgen in de staat zoals de wagen er nu bij staat????
Ik denk zelf van niet aangezien je de wagen moet aanbeden bj de rdw voor keuring......

Kans is dus groot, dat wanneer vanaf 1-1-2010 niet meer belastingvrj kan worden geimporteerd, ik dus naast de pot pies, en mijn wagen dus ook niet meer belastingvrij wordt........

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za nov 14, 2009 11:16

Nog even voor de duidelijheid, alle speculaties vinden nu plaats op basis van een gerucht. Dus, zoals Don Bubbles ook al zei, vraag eerst bij de RDW na of dit werkelijk waar is.....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 14, 2009 11:35

Zelfs als dit waar is, in hoeverre is dit nog relevant? Namelijk, per wanneer wordt de houderschapsbelasting afgeschaft als de kilometerheffing zijn intrede doet? Goed, pre-1987 auto's zijn dan kilometerheffingvrij, maar de meesten rijden er netto toch niet zo veel mee.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 15, 2009 07:48

Ik denk dat ik nu snap waar dit vandaan komt.

Er zijn een beperkt aantal rijdende oldtimers op kenteken. Daar gaan er niet meer bij komen, aangezien er een datum is genoemd waarop je auto de eerste toelating moet hebben gehad. Ook al is je auto ouder dan 25 jaar, eerste toelating in 1987 of later geeft geen recht meer op de vrijstelling van wegenbelasting. De enige manier om zometeen nog een oldtimer te scoren die wegenbelastingvrij is, is forst betalen aan een eigenaar, of importeren.

Let op, we krijgen kilometerheffing en geen wegenbelasting meer. Kilometerheffing gaat boelveel centjes kosten. Oldtimers krijgen vrijstelling. Oldtimers worden veel geld waard daardoor. Heel Nederland wil dan een oud bakkie hebben ineens, met als resultaat dat het buitenland leeg wordt gekocht en "het milieu ongelofelijk schade lijdt". Met het milieu wordt natuurlijk de schatkist bedoeld, maar goed, da's niet zo relevant, ze willen die omweg gewoon dicht gooien.

Ik zit zelf ook niet te wachten op een big-brotherkastje wat mij achteraf een verkeersboete gaat laten opsturen omdat ik gemiddeld 105 heb gereden waar je 100 mag, of op zoveelcentperkilometer betalen, terwijl ik ook al accijns betaal op m'n brandstof. Als ik het maar even voor elkaar krijg, gaat die oldtimer er echt wel komen, ze zoeken het maar uit met hun veel te dure heffingsgedoe. Het gaat de economie zwaar remmen, want de werkgevers zullen werknemers moeten compenseren, het mileu gaat er ook geen baat bij hebben want mensen zullen zich wel 3 keer bedenken voordat ze in een monderne, schone en zuinige auto gaan rijden en produktief is het ook niet. Je kan het niet exporteren en je kan het niet gebruiken als vervanger voor iets wat je importeert. Het kost alleen maar geld en is dus uiteindelijk verarming voor de Nederlander.

Nogmaals, we hebben nog geen concreet voorstel gezien, maar je kan er donder op zeggen dat dat er wel gaat komen met de nieuwe kilometerheffing.

Markfa
Member
Member

zo nov 15, 2009 09:38

Ik stel me nu de Nederlandse wegen voor zoals ze er in Cuba uit zien ;)
Alleen nog maar oldtimers :p

rednal
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo nov 15, 2009 12:33

Vraagje m.b.t. invoer:

ik heb een kale buitenlandse koets staan, zonder NL kenteken maar wél met buitenlandse papieren.

ik heb ooit de buitenlandse papieren voorgelegd aan de rdw met de vraag of er op deze wagen ooit een NL kenteken zou kunnen worden afgegeven.
Het antwoord hierop was ja, ik heb dit schriftelijk van die rdw-medewerker op een stukje papier gekregen. Zodoende had ik dus "groen licht" om te starten met de resto/opbouw van de wagen.

De auto is nog niet klaar, voor 70%.

Gezien de verhalen over het niet meer belastingvrij kunnen importeren die nu de ronde doen, kan ik niet nú al een NL kenteken krijgen in de staat zoals de wagen er nu bij staat????
Ik denk zelf van niet aangezien je de wagen moet aanbeden bj de rdw voor keuring......

Kans is dus groot, dat wanneer vanaf 1-1-2010 niet meer belastingvrj kan worden geimporteerd, ik dus naast de pot pies, en mijn wagen dus ook niet meer belastingvrij wordt........
Misschien mogelijk om de auto in restauratie wel aan te bieden bij het RDW, dat je dan eerst een kenteken met WOK melding krijgt, zelfde wijze als met schadeauto's met een ingetrokken kenteken?
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 15, 2009 20:31

Bij mijn weten is op kenteken zetten puur een identificatie van het voertuig en het aantonen van eigendom. De auto hoeft hier niet rijwaardig voor te zijn. Als je de papieren hebt die bij de koets horen zou het volgens die regels voldoende zijn om je met de koets (op een ambulance of zo) bij de RDW te melden? Er is maar een echt antwoord op deze vraag en dat is navragen bij de RDW zelf.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 17, 2009 21:18

Vandaag eens met de RDW gebeld
Nog niks bekend daar over de datum wanneer de oldtimer regel niet meer geldt bij invoeren
mn spider kan er in iedergeval zonder papieren gewoon naar toe om op kenteken te krijgen
Wel moet ie dan daar apk gekeurd worden en omdat de wagen van voor 1973 is krijg ik ook gewoon een oldtimer kenteken erop :D
Moet zorgen voor zoveel mogelijk info van diegene die de wagen hebben geimporteerd en natuurlijk de mail van storica mee,
maar dan gaat het zonder problemen lukken.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Markfa
Member
Member

di nov 17, 2009 21:22

De auto heeft geen papieren? Hoe controleren ze dan het bouwjaar etc?

Groet,
Mark

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 17, 2009 21:26

De auto heeft geen papieren? Hoe controleren ze dan het bouwjaar etc?

Groet,
Mark
Op data die van importeur/fabrikant komt via chassisnummer.

Eigendom is vastgesteld door factuur verkoper.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”