giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 16:02

Maar om nu te zeggen dat zomer banden bijna net zo goed zijn als winter banden in de sneeuw gaat wel erg ver.
ik hoop niet dat je het over mij hebt? :? Ik zeg namelijk niet dat zomerbanden in de sneeuw bijna net zo goed zijn, ik zeg dat je met zomerbanden prima de winter door kunt komen en dat winterbanden alleen met sneeuw echt een groot voordeel bieden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 16:28

Maar om nu te zeggen dat zomer banden bijna net zo goed zijn als winter banden in de sneeuw gaat wel erg ver.
ik hoop niet dat je het over mij hebt? :? Ik zeg namelijk niet dat zomerbanden in de sneeuw bijna net zo goed zijn, ik zeg dat je met zomerbanden prima de winter door kunt komen en dat winterbanden alleen met sneeuw echt een groot voordeel bieden.
Ik wist niet dat jij je aangesproken voelde. :)
Maar ik doelde op deze regel.
(stond vaak sneller stil en kwam beter weg dan de mensen met winterbanden)
.
Transaxle loos!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

za nov 27, 2010 16:36

:lol:

Ik voel me soms te snel aangesproken denk ik... :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Niels
Guru
Guru
Contacteer: Website

za nov 27, 2010 16:57

Ik ben voorzien op me wagentje! :D

NIeuwe winterbanden/velgen! 8)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 27, 2010 17:53

Ik ben voorzien op me wagentje! :D

NIeuwe winterbanden/velgen! 8)
Nu er nog onderzetten anders heeft het geen zin.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 18:09

Mijn Michelin Alpin's liggen er ook weer onder. Heerlijk. Geeft bij strenge vorst meteen comfort i.p.v. van een paar km's bonken.
Ik heb gewoon een set extra telefoon velgen van 16 inch gekocht op MP. Kinzo krikje erbij en klaar. Niemand nodig.
Je doet gewoon meer bij extreem winterweer met deze banden.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

za nov 27, 2010 19:55

Goed, met winterbanden zou ik eerder stilstaan en sneller weg zijn, maar zonder gaat het ook prima. Kwestie van voldoende gewicht op de voorkant :wink:

Ik zeg ook niet dat ze helemaal niets doen, al ben ik wel van mening dat met ijzel winterbanden net zo weinig grip hebben als zomerbanden. (namelijk nul, enige optie dan is met spikes te rijden)
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 22:01

Grip is beter. Echter de chauffeur bepaald in dit geval wel of je er voordeel mee hebt. Ga je tekeer alsof je Toyo Proxes op een warme zomerdag onder je auto hebt, dan helpt geen winterband bij sneeuw!

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

za nov 27, 2010 22:17

Ook nu nog rijden toyo proxes banden veel beter als je flink tekeer gaat.
Dus dan geldt dat ook in een uitwijk situatie toch?
Zolang er geen sneeuw ligt tenminste,mijn zoon zijn 33 QV heeft ook pirelli winterbanden en dat is dus net of dat je in een kadett rijdt.
K*t dus.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 28, 2010 00:47

Ik lees het misschien verkeerd, maar volgens mij staat er acht: ALLEEN bij sneeuw of ijzel. :wink:
Onder die omstandigheden wordt er toch niet gecontroleerd. :wink:
Klopt, de verplichting geldt alleen bij sneeuw en ijzel, e.d. Of ze dan minder controleren zou ik niet durven zeggen, maar als je op je zomerbandjes aan het modderen bent in de sneeuw tussen allemaal auto's op winterbanden is daar geen controle voor nodig. Dat valt vanzelf wel op.
Ik zeg ook niet dat ze helemaal niets doen, al ben ik wel van mening dat met ijzel winterbanden net zo weinig grip hebben als zomerbanden. (namelijk nul, enige optie dan is met spikes te rijden)
Met ijzel weet ik niet, maar ik weet van vorig jaar nog wel hoe verbluffend groot ik het verschil vond in de sneeuw. In onze straat werd pas na een paar weken de sneeuw geruimd. Er was dus een behoorlijk gladde ondergrond van samengeperste sneeuw ontstaan.
Daar betekende winterbanden het verschil tussen nauwelijks nog controle hebben over je auto en gewoon kunnen gas geven, sturen en remmen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 29, 2010 14:54

Sorry maar het gaat toch niet om: "die boete koste maar 40 euro dus daar koop ik geen winterbanden voor". :? Als je hier zonder winterbanden een ongeluk of schade maakt ben je zo en zo altijd de schuldige en dan betaald de verzekering niet, ook met je nederlandse verzekering.

Het gaat mij om de veiligheid van mij zelf de inzittende en overige weggebruikers en natuurlijk dat mijn autos geen schade oplopen. Die 40 euro kan mij echt geen "r.. t" interesseren, en die prijs van die winterbanden ook niet, als je éénmaal het verschil gemerkt hebt praat je er wel anders over.

Dat ze het hier in Duitsland verplichten vindt ik prima, veiligheid voor op daar gaat het immers om. Al denken sommige daar anders over volgends mij.

Gr uit het inmiddels witte Kleve. (maar gelukkig heb ik winterbanden).
Roy
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 29, 2010 15:26

Sorry maar het gaat toch niet om: "die boete koste maar 40 euro dus daar koop ik geen winterbanden voor". :? Als je hier zonder winterbanden een ongeluk of schade maakt ben je zo en zo altijd de schuldige en dan betaald de verzekering niet, ook met je nederlandse verzekering.

Het gaat mij om de veiligheid van mij zelf de inzittende en overige weggebruikers en natuurlijk dat mijn autos geen schade oplopen. Die 40 euro kan mij echt geen "r.. t" interesseren, en die prijs van die winterbanden ook niet, als je éénmaal het verschil gemerkt hebt praat je er wel anders over.

Dat ze het hier in Duitsland verplichten vindt ik prima, veiligheid voor op daar gaat het immers om. Al denken sommige daar anders over volgends mij.

Gr uit het inmiddels witte Kleve. (maar gelukkig heb ik winterbanden).
Roy
Da's ook een beetje wat ik bedoelde met m'n reactie Roy.
Kom voor m'n werk regelmatig in Duitsland en heb dus ook keurig winterbandjes onder de JTD.
Maar in de meeste nederlandse media heeft men het alleen over de boete van 40 euro wanneer je wordt aangehouden en geen winterbanden hebt gemonteerd.
Terwijl de problemen in geval van een aanrijding wat verder gaan dan die bekeuring van 40 euro.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 29, 2010 15:37

Winterbanden hier ook verplichten ben ik ook voor. Iedereen die roept dat ie er geen geld voor heeft, heeft het ook niet helemaal begrepen... Het is een eenmalige extra uitgave. Vaak ook nog het voordeel dat de winterbanden wat smaller/kleiner gaan dan de zomerbanden. Ik rij bijvoorbeeld in de zomer met 17" 205/40 met de 146. De winter op 195/50/15. De winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden en gaan ook nog eens beduidend langer mee! Dus het kosten verhaal klopt niet helemaal...

En dan heb je altijd nog het stukje veiligheid voor jezelf en de ander!

Toen de APK in het begin kwam, vonden ook heel veel mensen het wel belachelijk en kost geld, maar het heeft wel heel veel echte wrakken van de weg gehaald. Bij verplichting is de discussie met werkgevers en lease maatschappijen ook afgelopen. Scheelt heel wat ongevallen per jaar.

En idd, als het echt glad is, dan helpen ook winterbanden niet meer...

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 29, 2010 17:42

Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
En vooral die lui die er nog nooit mee hebben gereden.
Autorijden kost geld. Daar horen ook winterbanden bij.

Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Andretti Molletti

ma nov 29, 2010 19:22

Altijd het meeste commentaar van knakenpoetsers en mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
blablabla

Mij maakt het niet uit maar ik hoop je niet tegen te komen bij brokken.

Tjerry
Want?
Dan wijs ik jou op het NIET hebben van ESP/TCS/ABS?
Knakenpoetsen noem ik dat, in een auto rijden van jaaaaaaren oud zonder minimale veiligheidssystemen...
Eerst denken dan posten? :roll:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”