Een tiende bandenspanningsverschil kan net het verschil zijn tussen blokkeren en grip. Zeker als je geen ABS hebt, maakt dat uit, want zodra je de grip kwijt bent, schiet je tientallen meters verder door. Verder kan een tiende bar bandenspanningsverschil al snel een paar meter uitmaken bij stops van 80 of 100 km/h als je wel in allebei de gevallen je grip houdt.
De juiste bandenspanning is afhankelijk van een boel omstandigheden, waaronder het merk en type band, het gewicht van de auto, de buitentemperatuur en hoe hard je denkt te gaan rijden. Als een fabrikant van een auto een bepaalde bandenspanning adviseert, is dat voor de band waarmee de auto de fabriek verlaat. Als je een ander merk band op de auto gaat zetten, zal het goed kunnen dat deze band beter presteert als je hem op een andere spanning .....en de laatste techische ontwikkelingen zijn toegepast.
De adviesdrukken die je bij nieuwe europese auto's krijgt zijn vaak dusdanig hoog, dat je wel heel erg verkeerd overbelaad, om schade aan de banden te krijgen.
Ik houdt me sinds 2007 bezig met het uit en omrekenen van bandendruk , met gebruikmaking van de formule en sijsteem, die de banden- en auto- fabrikanten zelf ook nog gebruiken. Belangrijk daarin is het gewicht op de band en de snelheid waarmee je rijdt ( en ook, maar zelden toegepast, de camber-hoek van de banden, uitlijning). En deze formule rekent de minimale druk uit, waarbij geen schade aan de banden optreedt, zo is de bedoeling.
Door de ingevoerde gewichten veilig hoger te houden dan voor het genoemde gebruik, krijg je dus de adviesdruk op de stikker.
Vroeger werdt daar voor normaal gebruik een door de fabrikant bepaald gewicht op de assen ingevoerd, voor 3 personen en een beetje vracht.
Tegenwoordig is normaal gebruik voor 4 personen en vracht , en worden daarvoor de maximaal toelaatbare aslasten ingevoerd.
Te herkennen meestal aan dat de druk achter hoger is dan voor, terwijl de oude normale druk voor hoger dan achter ( voor zwaarder dan achter door motor voorin.).
De formule is hetzelfde gebleven, hoewel die ook voor verbetering vatbaar is, daar heb ik al een artikel over gelezen,maar de gewichten die ingevoerd worden zijn na <> 2000 veranderd. Achter wordt vaak zelfs de maximum druk van de band toegepast.
Hieronder een link naar map op mijn skydrive van hotmail, naar het "grote serieuse bandendruk en aslasten-spel", van waaruit je verder kunt navigeren naar meer mappen en ook het artikel "tire-pressure at reduced loads" wat ik net aanhaalde.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live ... ndruk-spel
Als je daarmee speelt , zal blijken dat de druk zelfs enkele tienden veilig lager kan , om zo meer grip te krijgen.
Mogelijk geven daarom tegenwoordig winterbanden veel meer grip dan zomerbanden, omdat die minder grip verliezen bij hogere druk, dan zomerbanden.