Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma nov 12, 2012 20:20

zonneschijn levert te weinig op hier :blue_lol:

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

ma nov 12, 2012 20:50

Wat is je definitie van industrieel erfgoed dan? Of, scherper, erfgoed in het algemeen? Lijkt me een goeie discussie want
ik denk dat je op zich wel gelijk hebt, maar ik weet uit ervaring dat ook daar geen eenduidigheid over is te verkrijgen in het grijze gebied.
Is ook heel lastig. Valt me op dat men daar in het FEHAC/KNAC wereldje altijd over praat. Maar vind het nogal zwaar klinken. Het Peugeotje uit het telegraaf artikel is ook een mooi voorbeeld. Grappig karretje. Vorige vrijdag lekker 100km mee geprutteld en geeft een goed beeld van een auto uit de jaren 30. En is wel een stukje erfgoed denk ik. Maar hoe nieuwer je gaat des te lastiger het wordt. Ik vind youngtimers als een Audi Quattro of Ferrari F40 meer klassieker status hebben dan een C kadett of kever. Maar er zullen grote groepen zijn die dat zullen bestrijden. En kunnen daar vast een juiste motivering en onderbouwing voor vinden. Als 'erfgoed' het criterium is, zijn er vast wel voorwaarden te verzinnen waaraan een voertuig moet voldoen om voor die status in aanmerlking te komen en daarbij vrijstelling af te dwingen. Maar voorlopig is de zeer nette '92 190 E (met sportpakket! ;-))van Opa nog gewoon HSB plichtig en is een afgenaste '84 190D belasting vrij. Heeft dus geen reet met erfgoed of klassiekerstatus van een model te maken maar met bouwjaar en in zekere zin ook de staat van het voertuig.

En als er geen lijst is die de klassieker/erfgoed status van een auto aangeeft moet je leeftijdsgrens trekken. Voor Nederland vindt ik de mogelijkheid tot het voeren van een 'klassiek' blauw kenteken dan best een acceptabele grens.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma nov 12, 2012 20:58

Dat 'erfgoed' neem ik ook met een korreltje zout. Alsof de gemiddelde klassieker-eigenaar zorgvuldig afweegt welke auto binnen zijn budget cultuurhistorisch gezien het meest het bewaren waard is en hem dan nauwgezet als een soort tijdcapsule onderhoudt. De FEHAC mag er best voor uit komen dat haar doorsnee leden vooral klassiekers hebben omdat ze dat leuk vinden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

ma nov 12, 2012 21:09

En als er geen lijst is die de klassieker/erfgoed status van een auto aangeeft moet je leeftijdsgrens trekken. Voor Nederland vindt ik de mogelijkheid tot het voeren van een 'klassiek' blauw kenteken dan best een acceptabele grens.
Klopt, maar het blauwe kenteken houdt alleen niet verband met de leeftijd van de auto maar is een harde grens die is gesteld op 1 januari 1978. Eigenlijk is dat nog wel het grootste gebrek aan de Nederlandse oldtimerregeling - niemand kan in één keer zien of een auto een oldtimer is of gewoon een oude auto.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma nov 12, 2012 21:48

Het enige wat deze belastingvrije oldtimer discussie oplevert zo langzamerhand is dat nu ook alle liefhebbers onderling zwaar verdeeld zijn over wat nu wel of niet belastingvrij mag. Een stinkende Giulia mag natuurlijk wel, erfgoed en onbetwisbaar een icoon binnen de club, een stinkende 75 Turbodiesel niet, want stinken en slecht voor het milieu. Een GTV zonder kat mag kennelijk ook, want een Alfa tenslotte, een stinkende 190 niet want geen klassieker volgens de Alfist. De Mercedesfan zal hier anders over denken vermoed ik, maar goed.
Het lijkt er op dat het plezier van het hebben van een oude auto voor hobbydoeleinden zolangzamerhand een doodzonde aan het worden is. Over een tijdje word je met de nek aangekeken als milieuterrorist of als profiteur van een voordeelregel. Kortom, er lijkt een kentering aan te komen die het hele oldtimergebeuren in een kwaad daglicht gaat stellen. Krijgen de fans van mileudefensie of andere groene rakkers toch nog hun zin.
En o ja, zo`n 60 dagen kaart is ook een wassen neus. Niemand vult die in behalve als er politiecontrole is. Zo kun je toch het hele jaar blijven genieten van die belastingvrije voordeelregel.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma nov 12, 2012 22:19

Blijft een lastige discussie.
Bv wat te doen met belastingvrije campers?
Mijn vw T3. Gaat er een paar weekeinden per jaar uit en in de zomer op vakantie rij ik naar de grens 8km hier vandaan en door duitsland naar het zuiden.
Al met al een paar honderd km in nederland per jaar
Busje weegt 1640 kg diesel dus das niet leuk al is het maar drie maanden (ook dat voor hoe lang nog)
Daarnaast dus nog twee alfaatjes dus tel maar op weinig km in totaal.
Sleutelen is voor mij een belangrijk deel van de hobby!!!

Het meeste balen vind ik dat je gewoon nooit weet in nederland waar je aan toe bent!!
Ze rotzooien er maar wat op los.
Verzin eens wat leuks doen we het over twee jaar gewoon weer totaal anders.
Ach en demonstreren doen die onderdaantjes van ons toch niet dus wat let ons.........................................

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

ma nov 12, 2012 22:37

Het meeste balen vind ik dat je gewoon nooit weet in nederland waar je aan toe bent!!
Ze rotzooien er maar wat op los.........................................

Grt rogeralfa :driving:
Onder de noemer compromis worden alle problemen opgelost. :evil:

[img][img]http://i46.tinypic.com/keiz55.jpg[/img][/img]

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di nov 13, 2012 09:27

En ook al die moderne belastingvrij hokken gewoon mee laten dokken.
Precies... Dat levert veel meer op als oldtimertje pesten. :evil:

In het begin waren Prius rijders van die geitenwollensokken-dragende-boomknuffelaar-types die echt voor de praatjes gingen dat zo'n ding goed voor het milieu is. Tegenwoordig is het alleen nog goed voor de bijtelling, zelfs in de reclame gooien ze het daarop. En het ergste is dat al die zogenaamd zuinige en hybride/ elektrische dingen helemaal niet zo goed zijn, voornamelijk omdat er niet mee gereden wordt zoals het zou moeten. Als je met een Prius constant volgas rijdt ben je net zo'n profiteur als iemand met een oude Benz op stookolie in mijn ogen. :?

Maar het zal er wel weer op uitdraaien dat een deel van de lol van de oldtimers eraf gaat :( . Het is ons geluk dat ze in Den Haag nog niet bedacht hebben hoe ze belasting kunnen heffen op ademhalen of op zonneschijn... :evil:
Klopt Remco,
Er is laatst een onderzoek geweest naar het gebruik en verbruik van elektrische wagens met een "range extender". De range extender is niets anders dan een verbrandingsmotor die werkt als generator. Deze zie je in de Opel en Chevrolet. Er blijkt dat de meeste gebruikers de wagen voltankte en op via de generator elektrisch reden. Vaak waren ze zelfs onzuiniger dan de moderne zuinige verbrandingsmotoren. Slechts twee gebruikers haalde 1:100 door de wagen juist te gebruiken.

Nu is het zo dat een vriend van mij zo'n wagen heeft. Het probleem zit 'm echt in het elektrisch bereik. Ook al geeft Opel 75 km op, meer dan 50 km elektrisch zit er echt niet in. Dan moet je ook de mazzel hebben dat je op bestemming de wagen (voldoende lang) kan laden. De meeste van deze wagens worden via Lease maatschappijen gebruikt. Moet je nu gaan meten hoe zo'n wagen wordt gebruikt? Daar de bijtelling op aanpassen?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8043
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di nov 13, 2012 13:07

Het enige wat deze belastingvrije oldtimer discussie oplevert zo langzamerhand is dat nu ook alle liefhebbers onderling zwaar verdeeld zijn over wat nu wel of niet belastingvrij mag. Een stinkende Giulia mag natuurlijk wel, erfgoed en onbetwisbaar een icoon binnen de club, een stinkende 75 Turbodiesel niet, want stinken en slecht voor het milieu. Een GTV zonder kat mag kennelijk ook, want een Alfa tenslotte, een stinkende 190 niet want geen klassieker volgens de Alfist. De Mercedesfan zal hier anders over denken vermoed ik, maar goed.
Het lijkt er op dat het plezier van het hebben van een oude auto voor hobbydoeleinden zolangzamerhand een doodzonde aan het worden is. Over een tijdje word je met de nek aangekeken als milieuterrorist of als profiteur van een voordeelregel. Kortom, er lijkt een kentering aan te komen die het hele oldtimergebeuren in een kwaad daglicht gaat stellen. Krijgen de fans van mileudefensie of andere groene rakkers toch nog hun zin.
En o ja, zo`n 60 dagen kaart is ook een wassen neus. Niemand vult die in behalve als er politiecontrole is. Zo kun je toch het hele jaar blijven genieten van die belastingvrije voordeelregel.
Klopt KAS.

Wat Rogier schrijft speelt hier dus ook, een behoorlijk zware diesel (mercedes oprijwagen van 2300KG) die sporadisch gebruikt wordt. Pakweg 1800eu mrb aftikken op jaarbasis voor zeg 800km gebruik, dan wordt de hobby wel erg duur. :?

Grtz,fRank

GIO-Adv.Gr
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr apr 13, 2012 14:49
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di nov 13, 2012 14:24

De vorige staatssecreataris Atsma liet in zijn opdracht van de zomer een leuk milieu onderzoekje doen. Ideaal in komkommertijd, want iedereen pakt het op. Foei foei, wat was die oldtimer toch een belangrijk onderdeel van de vervuiling door uitlaatgassen. Zelfs Utrecht pakte het gretig op door een ballonnetje op te laten en aan te kondigen de klassieker uit de stad te bannen.

Nu, 4 maanden later, is het één regeltje in het regeerakkoord. "vrijstelling motorrijtuigenbelasting wordt opgeheven". Een onderdeel van 13 mobiliteitspunten. Het heeft mij verbaast hoe weinig publiciteit hieraan gegeven wordt.
het is niet alleen de wegenbelasting, het is de hele branche die hier de gevolgen van zal ondervinden. En de oorzaak zijn de +/- 20.000 veelplegers binnen de +/- 300.000 klassieker liefhebbers (cijfers van FEHAC).

De nieuwe staatsecretaris Weekers (zelf eigenaar van een Peugeot 504 voor zover dat iets zegt) is in ieder geval bereid om wat meer nuances aan het ene regeltje te geven en er verder naar te kijken.
Dat is in ieder geval een positief lichtpuntje, hoewel de uitkomst allerminst vast staat. De administratieve druk bij de RDW zal in ieder geval flink stijgen (dus ook de kosten voor de overheid) want het laat zich aanzien dat ieder die de mogelijkheid heeft, het kentekenbewijs zal schorsen als hij het voertuig toch niet gebruikt.
En wat ze denken te "verdienen" aan de wegenbelasting, wordt weer bij het UWV weer uitgegeven omdat er zoveel banen verloren zullen gaan bij garage- en restauratiebedrijven.

We zullen nog even moeten afwachten, de beoogde regeling zal pas 01-01-2014 aanvangen.

Gebruikersavatar
marco-75
Full Member
Full Member
Berichten: 418
Lid geworden op: do okt 25, 2007 15:21
Locatie: Stiens

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di nov 13, 2012 22:25

Saluti Marco Koster

BMW E91


Alfa's gehad,

Alfa GTV6
Alfa Spider
Alfa 75 3.0 V6 2x
Alfa 164 2.0
Alfa 155 2x 1.8 WB
Alfa 155 2.5 TD WB
Alfa 155 2.5 V6 WB
Alfa 156 1.8 SW
Alfa 166 2.0

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

vr nov 16, 2012 16:35

Petitie tegen afschaffing MRB-vrijstelling oldtimers
Bedankt voor uw steun

Geachte heer/mevrouw,

Allereerst wil de KNAC u hartelijk bedanken voor het tekenen van de petitie. Het doet ons zeer goed te weten dat u, samen met 63.000 (!) anderen, net zo betrokken bent bij het in stand houden van het cultureel rijdend erfgoed als dat wij dat zijn.

Het in het regeerakkoord voorgestelde plan om de MRB-vrijstelling voor oldtimers te laten verdwijnen heeft voor veel verontwaardiging gezorgd. Want waarom moet de liefhebber, die slechts een beperkt aantal kilometers met zijn oldtimer rijdt, worden gestraft voor het uitoefenen van zijn hobby? De KNAC stelde daarom een petitie op tégen de afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassieke auto’s, en die werd getekend door maar liefst 63.000 autoliefhebbers. Een aantal dat ook in Den Haag niet onopgemerkt is gebleven.
De rest

morpheus
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 10:37
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

za nov 17, 2012 15:44

1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers


Good Vibrations

Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.

Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.

Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.

Locatie:
Den Haag

Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.

Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.

Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.

Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.

Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl.

Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.

Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.

Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!

Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!

Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)

Facebook:
https://www.facebook.com/groups/132939090189930/
word lid van de groep!


Gr Morpheus

Afbeelding

http://www.oldtimerautosite.nl

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di nov 20, 2012 18:35

Uit onverwachte hoek een motie waar de meerderheid van de Kamer achter schijnt te staan. De soep koelt al af.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di nov 20, 2012 18:51

Nieuwsflits van Geen Stijl:
De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden. Een ruime meerderheid van de Kamer stelde dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind moet blijven voor deze groep.
SP-Kamerlid Farshad Bashir had hier een motie voor ingediend. Het kabinet is van plan om per 1 januari oldtimers aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.
Nou, zullen we dan toch de oude 60 dagenkaart weer terug krijgen?
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”