...
En ja... ik heb zelf ook al het tegenargument verzonnen dat als je met je aanhangertje vol stront achter (bij voorbeeld) een Giulia rijdt, je precies hetzelfde doet als met de oprijerd...
Het blijft een grijs en zeer lastig te definieren gedoe... denk dat het om de intentie blijft draaien... en de intentie van de regeling was (en zal hopelijk blijven) om de klassieke-auto-hobby betaalbaar te houden en niet onevenredig te belasten.
Dat dezen we vroegah met een jawel
mrb vrije alfetta sedan, de poepsloep.
Is zeker een grijs gebied, want wat als de oprijer geen oprijer was maar een bijzondere speciaalbouw ex brandweerbus of een ex legervoertuig, een auto die dienst deed bij de ME (zo één als waar bv de plaatselijke tuinder hiero mee rondknosselt). Historisch verantwoord dan?
Vandaar zou ik liever afrekenen op basis van jaarlijkse kilometers, niet op t feit dat ie uniek/zeldzaam/one off/diesel of benzine is...
En dan zijn we weer aangeland waar t eigenlijk al fout loopt...
Dus: mrb afschaffen voor
alle auto's en een x aantal % bovenop de brandstofprijs als compensatie. Wie veel rijdt, veel betaald. Simpel. Desnoods aangevuld met een emissieregel 'iets' (zoiets als in Dld) om de groenen tegemoet te komen.
Laten de goeiekoopveelrijers t wel uit de kop om een ouwe diesel te rijden want veel duurder in dagelijks gebruik dan zo'n klein, veel zuiniger, eco apparaat met affabriek emissie spullen erop...
Die enkele zeldzame diehard ouwe diesel rijder die koste wat kost zo'n auto dagelijks wil rijden wordt er op die manier uitgefiltert... Mag liefhebber genoemd worden wat mij betreft want is blijkbaar bereid de meerkosten voor lief te nemen die het gebruik van zo'n oudere auto met zich meebrengt.
Toch?
Uiteraard heeft 'dehaagh' dit scenario allang doorgerekend tot achter de komma en ontdekt dat er door dit veel eerlijkere systeem vele miljoenen minder binnen gaan komen...
Grtz,fRank